Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rollercoaster tycoon installeren  (gelezen 13443 keer)

Rick_

  • Gast
Rollercoaster tycoon installeren
« Gepost op: 2011/07/18, 13:55:59 »
Hallo,

Ik wil graag RollerCoaster Tycoon 1 installeren op Xubuntu. Ik heb een ISO, heb deze gemount via Furious ISO mount. Dan ga ik naar die map en druk ik met de rechtermuisknop op de exe file en doe ik de optie om deze met WINE te openen. Setup bestand opent prima, maar met het kiezen van de map krijg ik de foutmelding:

Error determining size of file
Z:\home\rick\RollerCoaster_Tycoon_iso\Saved Games\001

Daarna stopt de installatie. Op welke manier kan ik dit spel toch installeren?

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/18, 14:25:37 »
Wellicht is de (al dan niet legaal verkregen) ISO corrupt.

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/19, 13:36:38 »
Ik zou zeggen geef het op: ik heb ook (!2 verschillende versies!) RCT en bij mij doen ze het zelfs op Windows niet. RCT raakt op een gegeven moment vanzelf corrupt heb ik het idee.

Waarom heb je hem eigenlijk gemount met furious iso mount? Ubuntu kan dit zelf ook hoor.

EDIT: probeer in jouw geval eens de saves te verwijderen (of ergens anders tijdelijk neer te gooien).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/19, 16:11:47 »
Zelf heb ik een versie van RCT die wel werkt, maar elke keer terugkeert naar het hoofdmenu wanneer ik een scenario start of een save laad. Na heel veel patches geprobeerd te hebben heeft het één (!) keer gewerkt, sindsdien speel ik het eigenlijk niet meer.

Dit was onder Wine.

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/20, 15:08:33 »
RCT2 werkte nog onder Wine in Ubuntu 10.10 (dus met de versie van wine uit die repos), maar niet helemaal perfect. RCT1 heb ik ook niet meer aan de praat gekregen, heb een patch gevonden maar ook die bood geen soelaas. RCT1 installeert wel keurig maar wil vervolgens niet starten. Er komt dan een foutmelding die ook door Windowsgebruikers wordt gemeld maar helaas werkte de patch niet bij mij.

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/01, 14:53:18 »
rtc3 heb ik nog n copie van liggen als ge wilt.;)
die werkt perfect onder wine
Once upon a midnight dreary, while I pondered weak and weary,
Over many a quaint and curious volume of forgotten lore,
While I nodded, nearly napping, suddenly there came a tapping,
It was my girlfriend with her mechanical keyboard   --'

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/01, 15:27:29 »
rtc3 heb ik nog n copie van liggen als ge wilt.;)
die werkt perfect onder wine
Bwah, sinds Rct 2 is het een flutspel geworden, Rct 1 <3

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/02, 10:41:39 »
RCT3 is best leuk vind ik anders, maar 2 is baas.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/10, 10:38:53 »
ik ben nog altijd aan het wachten op RCT 4.... :'( :'( :'(

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/12, 08:53:55 »
ik ben nog altijd aan het wachten op RCT 4.... :'( :'( :'(
tevergeefs denk ik, maar rct1 blijft echt het leukst <3

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/22, 11:47:08 »
Zelf heb ik een versie van RCT die wel werkt, maar elke keer terugkeert naar het hoofdmenu wanneer ik een scenario start of een save laad. Na heel veel patches geprobeerd te hebben heeft het één (!) keer gewerkt, sindsdien speel ik het eigenlijk niet meer.

Dit was onder Wine.

Ik heb het nu 'werkend' via deze patch http://www.shacknews.com/file/304/rollercoaster-tycoon-uk-patch-v108187 en in de betaversie van Wine uit de 11.04 pakketbronnen. Werkend schrijf ik tussen aanhalingstekens want het is niet vooruit te branden en dat terwijl het op een pentium1 met 100 MHz nog redelijk draaide.

Maargoed voor wie het ook wil proberen (heb zelf een CD uit 2004 van Atari, kale RCT zonder uitbreidingen):
  • CD erin en setup.exe opstarten met Wine.
  • Kiezen voor installeren UK English en Full install (misschien dat minimal ook werkt, niet geprobeerd)
  • Patch downloaden. Deze .exe is een archief met twee bestanden erin. Deze twee bestanden heb ik gewoon in de map geplakt van RCT in Program Files.
  • Patchit.exe uitvoeren met Wine. Ik kreeg een bericht dat het patchen geslaagd was.
  • RCT opstarten en het werkt.

Zonder de patch had ik hetzelfde probleem als Cumulus. Dus: spel start op maar je kan geen scenario spelen.

screenshotje voor de volledigheid: http://ubuntuone.com/p/1C3E/

Toevoeging: Het snelheidsprobleem is eenvoudig op te lossen: Start wine met een virtuele desktop (onder tabblad Graphics "Emulate a Virtual Desktop" aanvinken) en ga dan in RCT naar options > display mode en dan bijvoorbeeld fullscreen 800x600 (1024x768 heb ik nog niet getest). Ik heb de virtuele desktop in Wine ook een resolutie van 800x600 gegeven dus RCT draait keurig in een venstertje alleen binnen Wine fullscreen (het draait nu terwijl ik dit typ) maar dan wel gewoon met de snelheid die je verwacht op een degelijke PC (200 MHz of meer :P). Wat nu alleen niet meer werkt in fullscreen zijn de dialoogvensters voor het hernoemen van de attracties, die worden onzichtbaar. Gelukkig werkt de bestandsdialoog (om op te slaan) nog wel. Attracties hernoemen werkt wel in "windowed" mode maar heen en weer schakelen (tussen fullscreen en windowed) raad ik af aangezien RCT al een keer gecrasht is daardoor bij mij.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/23, 11:42:00 door erik1984 »

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/28, 20:40:43 »
Zelf heb ik een versie van RCT die wel werkt, maar elke keer terugkeert naar het hoofdmenu wanneer ik een scenario start of een save laad. Na heel veel patches geprobeerd te hebben heeft het één (!) keer gewerkt, sindsdien speel ik het eigenlijk niet meer.

Dit was onder Wine.

+1
Ik heb het ook nooit verder dan dit gekregen.
Jammer, het was echt een leuk spel.

Idee om zelf een (linux)versie te bouwen?  :rolleyes:

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/28, 21:08:42 »
Zelf heb ik een versie van RCT die wel werkt, maar elke keer terugkeert naar het hoofdmenu wanneer ik een scenario start of een save laad. Na heel veel patches geprobeerd te hebben heeft het één (!) keer gewerkt, sindsdien speel ik het eigenlijk niet meer.

Dit was onder Wine.

+1
Ik heb het ook nooit verder dan dit gekregen.
Jammer, het was echt een leuk spel.

Idee om zelf een (linux)versie te bouwen?  :rolleyes:

Lees mijn post boven je, ik had eerst hetzelfde probleem :P RCT1 heb ik een aantal jaren terug voor 3 euro uit het budgetschap gevist bij Bart Smit en werkt momenteel prima via Wine met de juiste combinatie (wine versie en RCT patch).

« Laatst bewerkt op: 2011/08/28, 21:25:31 door erik1984 »

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/29, 01:16:22 »
Zelf heb ik een versie van RCT die wel werkt, maar elke keer terugkeert naar het hoofdmenu wanneer ik een scenario start of een save laad. Na heel veel patches geprobeerd te hebben heeft het één (!) keer gewerkt, sindsdien speel ik het eigenlijk niet meer.

Dit was onder Wine.

Ik heb het nu 'werkend' via deze patch http://www.shacknews.com/file/304/rollercoaster-tycoon-uk-patch-v108187 en in de betaversie van Wine uit de 11.04 pakketbronnen. Werkend schrijf ik tussen aanhalingstekens want het is niet vooruit te branden en dat terwijl het op een pentium1 met 100 MHz nog redelijk draaide.

Maargoed voor wie het ook wil proberen (heb zelf een CD uit 2004 van Atari, kale RCT zonder uitbreidingen):
  • CD erin en setup.exe opstarten met Wine.
  • Kiezen voor installeren UK English en Full install (misschien dat minimal ook werkt, niet geprobeerd)
  • Patch downloaden. Deze .exe is een archief met twee bestanden erin. Deze twee bestanden heb ik gewoon in de map geplakt van RCT in Program Files.
  • Patchit.exe uitvoeren met Wine. Ik kreeg een bericht dat het patchen geslaagd was.
  • RCT opstarten en het werkt.

Zonder de patch had ik hetzelfde probleem als Cumulus. Dus: spel start op maar je kan geen scenario spelen.

screenshotje voor de volledigheid: http://ubuntuone.com/p/1C3E/

Toevoeging: Het snelheidsprobleem is eenvoudig op te lossen: Start wine met een virtuele desktop (onder tabblad Graphics "Emulate a Virtual Desktop" aanvinken) en ga dan in RCT naar options > display mode en dan bijvoorbeeld fullscreen 800x600 (1024x768 heb ik nog niet getest). Ik heb de virtuele desktop in Wine ook een resolutie van 800x600 gegeven dus RCT draait keurig in een venstertje alleen binnen Wine fullscreen (het draait nu terwijl ik dit typ) maar dan wel gewoon met de snelheid die je verwacht op een degelijke PC (200 MHz of meer :P). Wat nu alleen niet meer werkt in fullscreen zijn de dialoogvensters voor het hernoemen van de attracties, die worden onzichtbaar. Gelukkig werkt de bestandsdialoog (om op te slaan) nog wel. Attracties hernoemen werkt wel in "windowed" mode maar heen en weer schakelen (tussen fullscreen en windowed) raad ik af aangezien RCT al een keer gecrasht is daardoor bij mij.
Klinkt goed, zodra ik weer de drang krijg om RCT te spelen ga ik dit zeker gebruiken ;)

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #14 Gepost op: 2011/10/19, 19:14:40 »
RCT2 werkte nog onder Wine in Ubuntu 10.10 (dus met de versie van wine uit die repos), maar niet helemaal perfect. RCT1 heb ik ook niet meer aan de praat gekregen, heb een patch gevonden maar ook die bood geen soelaas. RCT1 installeert wel keurig maar wil vervolgens niet starten. Er komt dan een foutmelding die ook door Windowsgebruikers wordt gemeld maar helaas werkte de patch niet bij mij.
rct 1 rtc 2 en rtc 3 werken goed onder Windows voor Rtc 1 is inderdaad een patch op de atari side en werkt ook goed  bij mijn ook onder Wine
Xubuntu en Ubuntu
schaats en fiets gek.
foto's maken en koken samen met mijn vrouw

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #15 Gepost op: 2011/10/19, 20:17:43 »
RCT2 werkte nog onder Wine in Ubuntu 10.10 (dus met de versie van wine uit die repos), maar niet helemaal perfect. RCT1 heb ik ook niet meer aan de praat gekregen, heb een patch gevonden maar ook die bood geen soelaas. RCT1 installeert wel keurig maar wil vervolgens niet starten. Er komt dan een foutmelding die ook door Windowsgebruikers wordt gemeld maar helaas werkte de patch niet bij mij.
rct 1 rtc 2 en rtc 3 werken goed onder Windows voor Rtc 1 is inderdaad een patch op de atari side en werkt ook goed  bij mijn ook onder Wine

Later heb ik nog een ander bericht neergezet in dit topic, die patch werkte wel: http://forum.ubuntu-nl.org/games/rollercoaster-tycoon-installeren/msg757475/#msg757475

Re: Rollercoaster tycoon installeren
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/02, 21:47:06 »
Die patch is de XP-patch: RCT1 is geschreven is assembly en kon tot versie 1.20.013 niet werken met andere bestandssystemen dan FAT32 of FAT16 (eigen ervaring). Overigens zit in sommige versies die patch al ingebouwd, zoals Totally RollerCoaster.

Bij mij werkt RCT1 prima op Wine (Ubuntu 11.10 met Wine uit de repositories). Fullscreen draaien is lastiger, maar wel mogelijk.

EDIT: foutje van mijn kant: had niet gezien dat dit topic al oud geworden was.
NOBODY expects the Spanish Inquisition!