Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS  (gelezen 7453 keer)

Hallo,

Sinds een paar weken weer Ubuntu op de PC gezet.
Ben altijd een newbie gebleven ondanks dat ik in het verleden wel eens met Mandrake en Open Suse  heb gewerkt.
Mijn  oude XP-Pro machine heb ik weer in dualboot gezet met Ubuntu  12.04 LTS.
Deze PC werd erg traag onder Windows, nou ja is ook van 2003.  Pentium4, maar draaide nog wel steeds foutloos onder originele XP.

Met Ubuntu draait hij echt goed en veel sneller, dus das winst.

Mijn probleem is echter het volgende. Het is nog niet gelukt om mijn NASsen automatisch te laten koppelen na een opstart.
Bij "bestanden" heb ik wel reeds bladwijzers aangemaakt, hiermee koppel ik de NASsen iedere keer handmatig.
Toch is dit vervelend, het moet toch zo te regelen zijn dat het net als een Windows verkenner werkt?
Ook bij een tool als SM Mediaplayer kom ik nooit bij de NASsen en moet ik de bestanden handmatig openen via het submenu, "openen met".
Op gevoel heb ik reeds een paar tools geinstalleerd zoals Samba ( wist ik nog nodig te hebben voor shares/printer) en Gigolo.
Echter kom ik er niet verder mee, ik kan geen instelopties vinden etc. Daarnaast ben ik door het gekapte bos de bomen een beetje kwijt..... :|
De terminaloplossingen die ik hier op het forum en ook elders op internet vind gaan mij "een brug te ver" :laugh:
Daarbij is de kans op fouten mij te groot.
Wie heeft een idee?

Verder heb ik een probleem wat er waarschijnlijk ook zijdelings mee te maken heeft, in ieder geval iets met rechten vermoed ik. Ik krijg het echter niet getackled.
Via SabNZBD+ download ik alles wat los en vast zit. Nu heb ik het downloaden via Ubuntu wel aan de gang. Alleen het in de juiste mappen krijgen was nog een marathon.
Het probleem blijft zitten in het wegschrijven naar de NAS.

Even ter info, in SabNZBD zit een optie bij "categories". Hier kun je een pad opgeven, ( in windows kopiëren via de adresbalk), en daar een naam aangeven waar de uitgepakte download naartoe moet worden geschreven. In windows gebruik ik dit veel omdat de downloads dan vanzelf op de NAS komen en dus in mijn thuisnetwerk beschikbaar voor everybody  :laugh:

Ik download ook vaak s'nachts waarna de PC automatisch afsluit. Als ik het niet naar de NAS krijg loopt de PC vol en moet ik het, (als het al gelukt is ivm beperkte schijfruimte op de PC),  de volgende dag nog uploaden naar de NAS.
In Ubuntu krijg ik het niet voor elkaar om automatisch naar de NAS te schrijven zelfs als ik de locatie kopieer en in SabNZBD plak.
Hij blijft gewoon stug naar de standaardmap schrijven. :'(

Wat doe ik fout, waar zit mijn denkfout? :(
« Laatst bewerkt op: 2013/03/05, 16:52:34 door Glimmertwins »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/05, 17:06:16 »
Een netwerk map/nas of andere pc in het netwerk, moet je in je fstab zetten.
In je fstab zitten je hd's van ubuntu.
Uitleg:
http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/fstab.html
Zoek op ubuntu+fstab of linux+fstab of linu+fstab+network drive/map
(indien je dit gaat proberen, maak een kopie van je fstab, zodat je je origineel terug kunt zetten).
Nadeel van deze manier is dat je geen melding krijgt indien je geen verbinding hebt, dus je kopieren gaat naar de verkeerde map op je download pc.

Of(is misschien gemakkelijker)
Je maakt via gigolo verbinding, hier krijg je ook een foutmelding indien verbinding niet werkt.
In gigolo je netwerk mappen zetten, je kunt het instellen met opstarten van gigolo dat de mappen worden verbonden, bij het niet lukken, dan krijg je een scherm te zien.
Gigolo dan in ubuntu instellen dat dit wordt opgestart(session en opstart dacht ik, is van xubuntu).
« Laatst bewerkt op: 2013/03/05, 17:11:07 door jan11000 »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/05, 17:06:40 »
Fout.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/05, 17:08:33 door jan11000 »

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/05, 17:28:06 »
Hallo,

Thanxx for the intel.

Via Gigolo had ik de NAS-mappen al ingesteld. Weet niet meer precies hoe, maar ze verschijnen via "bestand" als bladwijzers.
Alleen bij andere programma"s, (SM-player) verschijnen de mappen niet, trouwens in geen enkele media of muziekspeler, en in  Cairodock, die ik er inmiddels ook op heb staan moeten ze apart gekoppeld worden via "bestand"

Offline jan11000

  • Lid
Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/05, 18:24:06 »
Of dit via gigolo gaat weet ik niet(zoek hier eens op), met fstab kun je een netwerk map koppelen aan een map in je home directory, dan vinden je muziek programma's je map wel,  je kan ook een ander map instellen, kijk waar deze programma's(muziek) eerst kijken met openen.

http://www.digiplace.nl/2011/01/27/hoe-verbind-je-ubuntu-automatisch-met-een-samba-share-op-een-qnap-nas/
http://raphaelhertzog.com/2012/10/30/auto-mounting-windows-shares-in-gnome-with-gigolo-and-gvfs-fuse/

Je hebt ook nog mount manager in ubuntu, daar kun je fstab wijzigen, of dit prrogramma goed werkt weet ik niet.
Bovenin in de puldown menu vind je ook shares instellen, of dit werkt weet ik niet.
Maak wel een kopie van je fstab, voordat je iets wijzigd.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/05, 18:38:50 door jan11000 »

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/05, 19:30:46 »
Hallo,

Thanxx voor de antwoorden, zal eens effe aan de rommel gaan.
Linkje naar Digiplace was ik tegengekomen met zoeken, dit gaat echter over een Qnap en ik heb een Freecom Silverstore en een LaCie NAS.
Dus de opties en instellingen zijn anders.
Andere link ga ik mee aan de gang.

In het softwarecentrum van Ubuntu zag ik inderdaad een Mount Manager staan, die ga ik erop lassen en kijken wat ik ermee kan.

Blijft nog wel mijn SabNZBD-puntje  :), iemand een suggestie?

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/05, 20:23:38 »
Via welk protocol bieden de nassen de schijven aan? samba?

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/05, 20:28:56 »
Ik heb het gedaan door de netwerkshare in /etc/fstab op te nemen, zodat hij geladen wordt zodra Ubuntu start.

Als je dat wil doen, moet je eerst smbfs op de 'client' installeren in een terminalvenster of vanuit Synaptic pakketbeheer.

Code:
sudo apt-get install cifs-utils

Heb je wachtwoorden op je shares staan?
Dan maak je een bestand aan met de inloggegevens voor de netwerkshare. Zet gebruikersnaam en wachtwoord in een tekstbestand dat alleen toegankelijk is voor de root. (root runt fstab, dus hij moet er zowiezo bij kunnen. Maak je het alleen toegankelijk voor root, dan kunnen andere users het niet lezen, das veiliger. Maar misschien voor een thuis pc niet nodig)

Code:

sudo echo username=JEINLOGNAAMVDSHARE>/root/.mijncreds
sudo echo password=JEWACHTWOORDVDSHARE>>/root/.mijncreds
sudo chmod 600 /root/.mijncreds

Vervolgens zet je het ip-adres en de netwerknaam van de netwerkshare-server in je hostsfile:
Dan weet je zeker dat hij altijd gevonden wordt:
Code:
sudo echo IPADRESS_NAS NAAM-NAS>>/etc/hosts

(vervang uiteraard de stukken in hoofdletters door wat voor jou juist is)

Maak vervolgens het koppelpunt (mountpoint) aan en voor iedereen toegankelijk (anders kun je het alleen gebruiken als je root bent):

Code:
sudo mkdir /media/mijnserver
sudo chmod 777 /media/mijnserver

Tenslotte voeg je de netwerkshare in fstab:

Code:

sudo echo //mijnserver/mijnshare /media/mijnserver cifs credentials=/root/.mijncreds,rw,iocharset=utf8,dir_mode=0777,file_mode=0777 0 0>>/etc/fstab

(ook hier moet je natuurlijk weer ‘mijnserver’ en ‘mijnshare’ vervangen door de juiste gegevens van je netwerkshare)

Je kunt nu de koppeling uitproberen via

Code:

sudo mount -a

Dit werkt voor mij.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/05, 20:30:47 door McVries »

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/05, 20:41:47 »
en oh ja sabnzbd:

ik heb de categorieen zo gedaan:
 films                 /media/mijnserver/films
software          /media/mijnserver/software

is allemaal hoofdlettergevoelig.
En na de stappen hierboven zou dat dus gewoon moeten werken!

« Laatst bewerkt op: 2013/03/05, 20:47:09 door McVries »

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/05, 21:00:03 »
Hallo,

McV, bedankt voor de tips.
Ik zal eerst alle tekst eens even bestuderen en kijken hoe het werkt.

BIj Sabnzbd heb ik de locatie erin gezet, dus ip-adres van de nas, toch??  In Windows moet je dit pad erin zetten en dan gaat het goed.
Want het programma moet wel het ip-adres  en  de share op de nas weten.

Ik ga op radiostilte en aan de snuffel, en misschien daarna wel aan de drank, hangt af van het resultaat... :D

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/06, 06:47:10 »
Bij sabnzbd kun je bij mijn weten onder linux geen ipadres opgeven als locatie, vandaar de eerdere stappen.
1: je mount (term bekend?) je share 'in een map' op je lokale schijf
2: die lokatie geef je op in sab.

Door het mounten maak je de share op je nas een onderdeel van je lokale file system, daardoor heb je een pad in de vorm /folder/folder/films bijvoorbeeld. Die is dan niet alleen vanuit je os, maar ook voor elke applicatie beschikbaar.

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/09, 10:56:04 »
Ben een poos druk geweest met van alles en nog wat.
Diverse tools geinstalleerd, waaronder synaptic en mountmanager en vervolgens  aan het zoeken en rommelen gegaan.
Ik komt er echter niet uit. :'(
In mount manager moet ik instellingen opgeven waarvan ik totaal niet weet waar ik ze vandaan moet halen.
Op de zoekterm fstab krijg ik alleen de mountmanager en wat tools waar ik absoluut niets van snap. :|

In Windows ben ik ervaren in alles instellen zoals ik het nodig heb en het werkt meestal probleemloos.
(hou het daar dan bij zal iemand misschien roepen, maar ik wil juist Ubuntu naast Windows  draaien omdat het veel sneller werkt op mijn oude PC en ik vind XP inmiddels een veiligheidsrisico vormen in mijn netwerk).
Maar ik blijf een gebruiker, puur dus zonder de suiker........ :laugh:
Ik wil graag nieuwe zaken leren/uitproberen en vind het leuk om van mijn Ubuntu een soepel draaiende pc maken, maar hij moet wel doen wat ik wil, het liefst zonder 3of 4 dagen ieder vrij uurtje prutsen en proberen . Nu is er al veel veranderd sinds ik de eerste Knoppix-cd uitprobeerde,  maar eenvoudig zaken instellen en configureren zodat ze ook na een reboot blijven werken, dat moet toch kunnen? Wie durft in Jip en Janneke taal?


Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/09, 14:17:16 »
je weet dat fstab een text file is? Staat in /etc.

kopieer dit maar eens naar een terminalvenster

gksudo gedit /etc/fstab

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/09, 14:50:02 »
Ok, here we go.

Dit is de tekst die ik te zien krijg.

proc            /proc           proc    nodev,noexec,nosuid 0       0
UUID=c56ec231-5b91-46b9-aac6-b2888b401689 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
UUID=39c99631-3d46-4c2e-8a8d-7e63686284a9 none            swap    sw              0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/09, 15:18:37 »
Have to go. :'(

Ben vanavond hopelijk terug, bedankt  voor de hulp zover.


Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/09, 16:36:23 »
Het giet buiten, ben er alweer ^-^

Even nog wat extra info.
De NASsen zijn vrij toegankelijk voor iedereen in huis, zo zijn ze ook bedoeld.
Op de ene staat een map : smb://192.168.1.17/openshare/, hier komen alle downloads in terecht, ( normaal via windows).
De andere NAS heeft een map : smb://192.168.1.18/public/.
Beiden NASsen hebben een vast ip-adres.

De mappen zijn gewoon toegankelijk via de bladwijzers die ik heb aangemaakt bij "bestanden". Ze moeten echter na iedere reboot handmatig aangekoppeld worden.

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/09, 19:28:17 »
okay, dan even van het begin af aan, om de mappen "vast"te koppelen heb je een mountpoint nodig, een folder waar de map aan gekoppeld kan worden.

Als je iets terugleest, in een van mijn reacties, heb ik het daar al over gehad. Heb je al een map die als koppelpunt moet dienen?

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/09, 19:29:12 »
okay, dan even van het begin af aan, om de mappen "vast"te koppelen heb je een mountpoint nodig, een folder waar de map aan gekoppeld kan worden.

Als je iets terugleest, in een van mijn reacties, heb ik het daar al over gehad. Heb je al een map die als koppelpunt moet dienen?

terminal opstarten
(je staat in je homedirectory)

mkdir test
sudo mount //192.168.1.17/openshare /home/USERNAME-van-JOU/test

en dan
ls test

Zie je dan de inhoud van openshare op je nas?
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 19:41:57 door McVries »

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #18 Gepost op: 2013/03/11, 09:27:33 »
han@FamiliePC:~$ sudo mount //192.168.1.17/openshare/home
[sudo] password for han:
mount: kan //192.168.1.17/openshare/home niet vinden in /etc/fstab noch in /etc/mtab
han@FamiliePC:~$

Hij kan het niet vinden. Er staat trouwens ook nergens een username ingesteld op de NAS.
Alleen voor beheer van instellingen.

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #19 Gepost op: 2013/03/11, 09:31:59 »
sudo mount //192.168.1.17/openshare/home

Hij mist het mountpoint.
sudo mount //192.168.1.17/openshare/home  is wat je wilt mounten?

Dan moet je op je lokale systeem nog een folder hebben waar je het wilt mounten.

Jij werkte meer met windows? Dan gaat de volgende vergelijking mooi op:

f:\home : Als je die maakt heb je de share op de server en je kiest een driveletter die je hem wilt toewijzen.

Het mountpoint in linux is dan de drive lette

« Laatst bewerkt op: 2013/03/11, 09:34:06 door McVries »

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #20 Gepost op: 2013/03/11, 09:34:29 »
sudo mount //192.168.1.17/openshare [SPATIE]  /home/USERNAME-van-JOU/test
Er stond in mijn voorbeeld een spatie.

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #21 Gepost op: 2013/03/11, 09:50:35 »
mount: onjuiste bestandssysteemsoort, ongeldige optie, ontbrekende codepagina,
       ontbrekend hulpprogramma, slecht superblok op //192.168.1.17/openshare, of een andere fout
       (voor sommige bestandssystemen (bijvoorbeeld nfs of cifs) kan
       een /sbin/mount.<type> hulpprogramma nodig zijn)
       Soms staat er nuttige informatie in het systeemlog --
       probeer zoiets als:  dmesg | tail

Er komt wat info, zegt me niets.
In windows doe ik niets meer dan via mapopties een koppeling (verbinding)maken en een drive letter opgeven die nog niet in gebruik is.
Dan is het gekoppeld en staat het vast

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #22 Gepost op: 2013/03/11, 09:54:42 »
sudo apt-get install cifs-utils

klop deze eens in in een terminal, wat zegt ie dan?
(rustig ademhalen, als het werkt (en het kwartje valt is dit een eitje)

btw, welk nas was het ook al weer? Heb je samba shares of cifs shares?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #23 Gepost op: 2013/03/11, 10:02:00 »
Nee, dat klopt. Ik werk al heel lang met Gigolo en ik vind het een prachtproggie. Alleen ja, in sommige gevallen zie je de bladwijzers niet, da heb ik hier in Mint en Xubuntu ook.
Doe je verder niets aan.
Jawel hoor, gewoon wat bugrapporten aanmaken:
http://forum.ubuntu-nl.org/software-en-configuratie/oproep-om-te-zoeken-naar-apps-zonder-bookmarks-in-de-bestandsdialoog/

Het is een lange tijd stil geweest rondom dit probleem, maar het lijkt nu alsof het structureel opgelost gaat worden: ipv per applicatie, wordt nu het GTK-framework aangepast.

De voorlopige workaround is om een symlink aan te maken naar ~/.gvfs:
ln -s /home/user/.gvfs/ Server
Hierdoor wordt de map 'Server' zichtbaar binnen je home-dir en kun je vanaf daar gewoon verder browsen. Werkt prima.
Zie: http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/nas-koppelen-aan-ubuntu/msg739100/#msg739100
« Laatst bewerkt op: 2013/03/11, 10:07:21 door markba »

Re: Automatisch koppelen NAS-schijven en wegschrijven Downloads naar NAS
« Reactie #24 Gepost op: 2013/03/11, 10:05:12 »
And the results are.......

Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  linux-headers-3.5.0-23 linux-headers-3.5.0-23-generic
U kunt deze verwijderen via 'apt-get autoremove'.
De volgende extra pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  keyutils
Voorgestelde pakketten:
  winbind
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  cifs-utils keyutils
0 pakketten opgewaardeerd, 2 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 27 niet opgewaardeerd.
Er moeten 101 kB aan archieven opgehaald worden.
Door deze operatie zal er 312 kB extra schijfruimte gebruikt worden.
Wilt u doorgaan [J/n]?

IDe NAs waar het om gaat staat op  ip- 1.17 en is van LaCie, volgewns mij gaan de shares via samba, wat dat staat geïnstalleerd.