Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kernel panic Onoplosbaar??????  (gelezen 2932 keer)

WelJa

  • Gast
Kernel panic Onoplosbaar??????
« Gepost op: 2008/12/21, 21:35:40 »
Hallo allen

Als ik hier zo lees dan is hier weinig aan te doen geloof ik.
Maar zal mij voorstellen, mijn naam is WelJa dat staat voor de initiealen van mijn naam.
Wonende te NooreVeluwe.
Ik gebruik nog maar pas Ubuntu, ik heb hem geinstalleerd op (versie 8.10) op een 386PC met 500mb geheugen, ik heb hier maar weinig schrijftuimte omdat hij naast windows draait.
Totaal geen problemen.
Ik vond/vind het zo goed programma dat ik hem op de snellere pc wilde installeren, 1gb geheugen, 486 PC.
Waar ik eerst versie 7.10 had op staan. wat goed werkte, maar deed er nog niet veel mee. Maar nu ik wat meer tijd heb dacht ik probeer het weer eens.
Toen heb ik 8.10 gedownload, de schijf helemaal schoon gemaakt en 8.10 geinstalleerd, wat helemaal goed verliep.
Maar na een herstart blijf hij hangen op dit bericht
Boot from (hd0.6)ext3 8ee099f9-13df-430d-b426-98ebc8fdb46f
Starting up.......
[0.414687] ACPI. Aborted because
[1.893016] CPC error
[1.976465] Kernel panic- not syncing: VFS:Aneble to mount root fs on unknow-block (0.0)

Ik werk met verwisselbare schijven, WindowsXP, Vista, en zelf Mac 10.4 draait er op, voorheen heeft Suse 9 er ook nog op gestaan. Ik wilde zo zachtje aan van XP af en Vista.

Groetjes
Welja


Ps als het kan graag duidelijk antwoord ivm met mijn handicap CVA (beroerte) Ik begrijp alles niet zo snel meer, en onthouden is moeilijk
« Laatst bewerkt op: 2008/12/21, 21:38:09 door WelJa »

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/21, 22:10:05 »
ik zou om te beginnen liever de 8.04.1 versie downloaden,,

dit is een Long Term Support [LTS] versie en veel stabieler mbt hardware en heeft ook zeker een betere kernel dan de 8.10 mbt oudere harware waar uw pc waarschijnlijk tot behoord.

8.10 is en blijft een "test" versie die wel regelmatig geupdate word maar zeker niet de stabiliteit van een LTS versie heeft [8.04].

WelJa

  • Gast
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/21, 23:29:25 »
Oke bedankt voor je reactie

Maar dit doet mij wel verbazen, wel op een 386 Pc, 448 MHz met 500 mb geheugen,(1998), geen veranderingen vanaf de koop. Maar die nog oudere hardware heeft dan de die uit 2002, waar nu Ubuntu wel opdraait met versie 8.10. Niet op een Pentium(R)4, 2.40GHz en 1GB geheugen. Deze PC is gekocht in 2002, er zijn geen udates geschied omtrent het moederbord, dezelfde hardware, is niet veranderd. Dus ik begrijp het niet.
Waarom wel op een 386, en niet op een 486??!!!!!
Deze beide PC zijn samengesteld, door mij en wat nu heet MyCom.
Ik probeer het nog een keer maar eerst zet ik XP erop en dan Ubuntu ernaast misschien werkt dit.
En anders de ouder versie maar die jij bedoelt, kan je hem dan ook updaten naar 8.10. of is dat niet goed

met vriendelijke groet
Welja
« Laatst bewerkt op: 2008/12/21, 23:35:18 door WelJa »

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/22, 00:46:31 »
Je kan 8.0.4 of andere upgraden naar 8.10 maar dat is toch nog anders dan een verse install. Wat je wel kan doen is 8.0.4 in dual-boot zetten met windows en dan eventueel een triple-boot met 8.10. Zo kan je de twee testen/vergelijken.
Pjotr bijvoorbeeld heeft zelf een laptop die 10-voudig opstartbaar is, dus keuze genoeg zou ik zeggen.  :)

Als je nog de cd hebt van 7.10 probeer het dan eerst daarmee. Heb zelf met deze Livecd geen problemen op de computers die met andere versies wel problemen geeft. Daarna kan je evt. een andere versie boven of naast zetten.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/22, 01:50:31 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/22, 13:25:12 »
WelJa, heb je eerst de Ubuntu Live cd uitgeprobeerd? Geeft dit ook fouten?
Als je de live cd opstart krijg je een keuze menu, een van de opties is de cd te controleren op fouten. Krijg je hier fouten? Zo ja, probeer de Alternate versie eens, deze installatie lijkt een beetje op een Windows installatie, tekst gebaseerd.

Met vriendelijke groet,

Gijs
« Laatst bewerkt op: 2008/12/22, 13:30:35 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

WelJa

  • Gast
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/31, 21:13:12 »
Hoi

Heeft wel lang geduurd deze reactie, maar is niet anders, ik had eerder geen tijd.
Ik heb versie 8.04 er op gezet, wat geen problemen gaf, en daarna geudate.
Ik ben er tevreden over, werkt plezierig, moet wel wennen aan de anderebenaming van de drive.

Een vraagje is er ook een programma wat veel op Totaalcommander of Freecommander lijkt.
En een goed tumbnail program waar je zowel meerdere foto's tegelijk mee herbenoemen en kunt verkleinen.

alvast bedankt voor jullie reacties,

mvrgr
WelJa

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/31, 23:50:30 »
Probleem kan te maken hebben met de ACPI van je pc, dus je zou hierop kunnen zoeken, en dan dingen als noacpi etc gaan proberen.

Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/02, 16:05:07 »
Even ter info: je draai Ubuntu op een 386 en 486-PC?? Dat kan helemaal niet?

WelJa

  • Gast
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/02, 21:43:18 »
hallo

(Even ter info: je draai Ubuntu op een 386 en 486-PC?? Dat kan helemaal niet?)

Je moet maar even komen kijken, op de 386 draait de versie 8.10 en op de 486 draait de 8.04 en geupdate.
Op de 386 is het wel langzaam, maar nog steeds sneller als XP, ik gebruik hem alleen voor mails en binnenkomede bijlagen.
en als tekstverwerker. OpenOffice. Allen vraag ik mij af of ik niet beter de server versie er zou kunnen draaien, daar heb ik nog geen kaas van gegeten. Of zie ik dat verkeerd.
Op de 486 wil ik proberen in Ubuntu weer op grafische voet verder te gaan wat ik nu op windows doe. Scribus is zo programma, maar misschien zijn er meer (is die ook in Nederlands).
Is voor mij nog heel wat uit gezoek, want ik zou het liefst willen dat ik ook drukwerk op Ubuntu kan maken, dus met snijlijnen en kleurgescheiden uitgedraaid kan worden. en in hoogwaardig PDF omgezet kan worden.
Is misschien wel teveel gevraagd, maar als jullie hier antwoord op weten graag reactie.

mvrgr
WelJa

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/02, 22:22:37 »
Even ter info: je draai Ubuntu op een 386 en 486-PC?? Dat kan helemaal niet?
Een citaat:

Basically, the different kernel designations identify which instruction set the compiler was told to optimize for. An i686 CPU can run i586 and i386 instructions, so, as you observed, an i686 can run an i386 kernel. However, it may not execute as optimally as one specifically compiled for an i686.

These are the designations you will typically run into:

x86_64 Processors
* AMD's Athlon 64, Athlon 64-FX, and Opteron
* Intel EMT64 processors - Nocona Xeon, Pentium 4's using the E0 revision of the Prescott core (AKA Pentium 4, model F)

i686 Processors
* All Intel 32-bit Pentiums (excluding Pentium 1 and Pentium MMX)
* All AMD 32-bit Athlons

i586 Processors
* All 32-bit AMD Ks
* Pentium 1
* Pentium MMX

i386 Processors
* A generic "lowest common denominator" designation for Intel 80386 compatible CPUs (includes all of the above, but does not take advantage of extended instructions on those later CPUs).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

WelJa

  • Gast
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/02, 23:30:29 »
Hoi
graag in ABN, we zijn niet in buitenland, of anders in't Nedersaksich, die toch older is dan de ABN (algemeen beschaafd nederlands)

groetjes
WelJa

Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/03, 00:13:44 »
Van Rinse van www.alleslinux.com
Je hebt verschillende typen pc's, zoals de i386, powerpc en x86_64.

De eerste is de alom bekende 32 bits intel-compatible pc, ongetwijfeld de pc waar je achter zit.

powerpc is een Apple MacIntosh met de motorola processor.

x86_64 is de opvolger van de intel-compatible pc; en is 64 bits.


deze verschillende typen pc's zijn niet compatible met elkaar: software gemaakt voor de ene draait niet op de ander, zelfs niet als je hetzelfde besturingssysteem gebruikt.

Als je een intel-compatible pc hebt, dan moet je er op letten dat je pakketten kiest voor i386, i486, i586 of i686 (i386 stamt uit eind jaren '80 van de vorige eeuw, i686 begin deze eeuw. Kies bij voorkeur altijd de hoogst mogelijke, die draait het snelst op je pc.)
Zoiets duidelijker?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/03, 00:34:38 »
Hij kan makkelijk een Intel i486 kunnen hebben, beter bekend als de 80486.
Deze is gemaakt van 1989 tot September 2007.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/03, 00:56:05 »
Hoi
graag in ABN, we zijn niet in buitenland, of anders in't Nedersaksich, die toch older is dan de ABN (algemeen beschaafd nederlands)

groetjes
WelJa
@Welja, Sorry maar was eigenlijk een antwoord op het bericht van Cumulus.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

WelJa

  • Gast
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/03, 14:08:51 »
Hoi Allen

Misschien dat ik wat chaotisch overkom, dat komt door dat ik 2 keer een lichte beroerte heb gehad, dus alles niet meer overzie. Dat ik soms vragen stel die hier misschien al op het forum staan, maar door de hoeveelheid die hier staat zie ik tussen de bomen het bos niet meer.
Ik hoop dat je mij kunt begrijpen dat alles dan niet meer van zelf sprekend is. Bedankt dat je daar rekening mee wilt houden.

Ik kom even terug op antwoorden van jullie zijde, gnome commander heb ik gevonden, en geïnstalleerd.

En op de antwoordt van wat voor prosessor, dat weet ik niet, of ik moet in de kast kijken, ik weet allen wat ik heb geschreven op mijn 2de reactie.
Ik werk met verwisselbare schijf, want zo had ik ook MAC tiger 10.4.3  draaiende op Pentium 4. Ik kon het niet meer updaten naar een hogere versie.

Enne heir4c excuses aanvaard.

Met vr gr
WelJa
« Laatst bewerkt op: 2009/01/03, 14:15:14 door WelJa »

WelJa

  • Gast
Re: Kernel panic Onoplosbaar??????
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/03, 14:11:01 »
Ik had niet in de gaten dat het op de 2de pagina stond ik had het hier ook al weer neergezet, dus je mat dit bericht wel verwijderen.
Sorry

WelJa
« Laatst bewerkt op: 2009/01/03, 14:13:24 door WelJa »