Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Ubuntu wil niet opstarten van CD  (gelezen 1508 keer)

hanno39

  • Gast
[opgelost] Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Gepost op: 2009/01/28, 12:06:14 »
Hallo, ik ben nieuw hier en met een vraag die waarschijnlijk al 1000x gesteld is maar ik onder 'zoeken' niet kan vinden...
Wil ubuntu uitproberen en heb versie 8.10 gedownload en op cd gebrand. Weet hoe ik in bios opstarten van de cd drive kan forceren en zie dan wel aan ledje op de drive dat dat gebeurt, maar toch start na enige seconden windows weer op. Kan het aan de cd liggen en is dit op een of andere manier te controleren?   PC Dynabyte Headstart , MB MSI MS-7043, OS Windows XP pro.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/29, 22:20:59 door hanno39 »

Re: Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/28, 12:25:12 »
Heb je de ISO correct gebrand op CD? Je moet namelijk de ISO niet letterlijk op een CD branden, maar de optie "image naar CD schrijven" in het brandprogramma gebruiken.

hanno39

  • Gast
Re: Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/28, 12:37:55 »
Bedankt voor de reactie! Zou best kunnen dat het dat is, heb gebrand met het in Win XP  aanwezige prog en daarin werd niet naar bestandsformaat gevraagd. Heb momenteel geen ander brandprog maar ga eens op zoek.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/28, 12:41:24 »
In windows kun je vanuit de meeste brandprogramma's kiezen voor het menu "bestand" en dan voor de optie "openen". Over het algemeen (in elk geval Nero doet dit) zal dan de inhoud van de ISO in beeld komen en de optie om deze op CD te branden...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Re: Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/28, 12:45:50 »
Bedankt voor de reactie! Zou best kunnen dat het dat is, heb gebrand met het in Win XP  aanwezige prog en daarin werd niet naar bestandsformaat gevraagd. Heb momenteel geen ander brandprog maar ga eens op zoek.
Het brandprog in XP is bedroevend te noemen. Het kan geen ISO's branden. Kijk eens naar InfraRecorder, een gratis app dat uitstekend kan branden. Trouwens, snap je wat het verschil is tussen deze twee manieren van ISO's branden?

grayfox

  • Gast
Re: Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/28, 13:22:36 »
Ik gok dat Xp gewoon de ISO file op je cd gezet heeft zonder hem eerst te unpacken (kun je zien als je de cd gewoon verkent in Windows)
Dat is te verhelpen door een deftig brand programma te gebruiken (dus niet dat van Windows zelf maar Deepburner,PowerISO, MagicISO ofzo)
Anders ligt het aan de boot volgorde in je BIOS en moet je dit dus instellen (meestal op F2 ofzo drukken bij het opstarten om in je BIOS menu te komen)

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/28, 13:48:27 »
Het is inderdaad datgene wat Cumulus zei, het brandprogramma in XP kan helaas geen IDO's branden.

Kijk even op onze documentatie pagina voor verdere uitleg, hier zit ook een link in naar het gratis brandprogramma ISO Recorder.

http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBranden
« Laatst bewerkt op: 2009/01/28, 13:58:29 door DarkEra »

hanno39

  • Gast
Re: Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/28, 21:04:56 »
Ja het is me wel duidelijk, het moet een image zijn, een exacte copie van een 'opstartbare ' schijf. Stom dat het brandprog in Win XP (roxio)  geen enkele indicatie geeft dat dat niet kan, daar ben ik mooi ingetuind! Ben zeer geholpen met al jullie antwoorden. Heb nu even geen tijd maar laat t.z.t. wel weten hoe het afgelopen is.

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/29, 08:51:56 »
Roxio Easy CD creater heeft ook gewoon de optie om een ISO te branden. Heb deze toevallig op mijn werklaptop staan. Als je Roxio Home opstart heb je de optie een image branden er bij.
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

hanno39

  • Gast
Re: Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/29, 22:17:46 »
Het is gelukt! :D goed werkend branderprog gevonden. Werk momenteel in de demo mode. Het is wel even wennen, die werkbalken gedeeltelijk in het engels.( Ik zie nu dat de spellings controle blijkbaar ook engels is...) Gebruik in windows ook Firefox dus kan aardig vergelijken en valt op dat het nu allemaal veel sneller gaat, komt waarschijnlijk ook doordat er nu geen virusscanner tussendoor zit. Hoe zit dat hier met de beveiliging? daar moet ik me eens in verdiepen, ben misschien wel gevaarlijk bezig zo..... Denk dat ik ´m een dezer dagen eens naast win ga installeren. Ik heb een handleideing, die eerst eens goed doorlezen.... Van mij mag dit topic gesloten, zal de titel even aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/29, 22:24:40 door hanno39 »

grayfox

  • Gast
Re: [opgelost] Ubuntu wil niet opstarten van CD
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/29, 22:24:39 »
er bestaan maar weinig virussen voor linux, dus no worries 8)
wel misschien een goeie anti-rootkit erop zetten en een firewall kan ook nooit kwaad
« Laatst bewerkt op: 2009/01/30, 13:36:16 door grayfox »