Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox Java security prompt  (gelezen 3617 keer)

Offline GerB

  • Lid
Firefox Java security prompt
« Gepost op: 2014/12/01, 11:48:58 »
Hoi,

Op 2 magazijncomputer staat Linux Mint 17 MATE geïnstalleerd. Deze doen niets anders dan via Firefox naar onze externe server (portal.bedrijfsnaam.ext) gaan en orders verwerken. De computers kunnen ook nergens anders naartoe dan naar gewhiteliste domeinen.
Om de orders te verwerken wordt een Java Applet  (QZ Print) gebruikt. Om deze applet goed te laten lopen, heb ik OpenJDK vervangen door Oracle Java.

Alles draait op zich goed, echter krijg ik steeds deze beveiligingsmelding (zie screenshot).
Het rare is een beetje: ik kan tien keer achter elkaar hetzelfde label printen zonder dat ik een waarschuwing krijg, maar zodra ik naar een andere URL ga om een ander label af te drukken, dan komt de melding weer. Ik vermoed daarom dat het misschien iets te maken heeft met de URL voor de labels. Die is als volgt opgebouwd:
http://portal.bedrijfsnaam.ext/index.php/logistics/zebra_print/ [size] / [batch] / [order] / [nr] Ieder label heeft dus een eigen URL.

Of dat vermoeden correct is weet ik natuurlijk niet. Ook weet ik niet zeker of dit nu een melding van Firefox is of van Java.

Mijn vraag is nu: is er een mogelijkheid om in één keer alle URLS (al dan niet binnen dat domein) aan te merken als veilig? Of zou het helpen als ik de URL van de printopdrachten verander naar bijvoorbeeld
http://portal.bedrijfsnaam.ext/index.php/logistics/zebra_print/?querystring=1&b=2&c=3
Dat laatste  behoort zeker tot de mogelijkheden, maar kost me wel even wat werk om dat overal goed door te voeren. Ik heb dus liever niet dat ik dat voor niets doe. :)

Tips zijn welkom!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firefox Java security prompt
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/01, 12:07:53 »
Je kunt eens kijken, of het helpt wanneer je wat verandert aan de veiligheidsinstellingen voor Java. Via het Java Control Panel.

Offline GerB

  • Lid
Re: Firefox Java security prompt
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/01, 12:18:52 »
Daar heb ik alles redelijk "kamikaze" staan. Ik heb het betreffende domein als vertrouwd aangegeven,  security schuifbalk zover mogelijk omlaag (medium) en bij de advanced tab zoveel mogelijk meldingen uitgezet.
Zeg maar de instellingen die je normaliter gegarandeerd in de problemen zou brengen als je de computer "in het wild" loslaat.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firefox Java security prompt
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/01, 12:34:07 »
Dan lijkt het me een waarschuwing van Firefox, niet van Java....

Offline GerB

  • Lid
Re: Firefox Java security prompt
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/01, 13:13:26 »
Dat vermoeden had ik ook al, maar ik was er niet zeker van. :)
Echter: in Firefox zie ik ook niet hoe ik deze melding kan negeren. Heb je een idee waar ik het moet zoeken?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Firefox Java security prompt
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/01, 14:33:40 »
Geen idee, maar je kunt eens wat gaan ploegen in de instellingen die je te zien krijgt, wanneer je about:config intikt in de adresbalk van Firefox.

Maak van tevoren wel even een reservekopie van de huidige instellingen van Firefox.

Re: Firefox Java security prompt
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/01, 17:50:12 »
Zou werken met een veel oudere versie van Firefox niet het euvel kunnen verhelpen ?

Ik bedoel maar: je gaat toch enkel op domeinen die je kent en voor de rest niets.

Ik zou eens proberen met Firefox 4.0 ofzo die die beveiligingen niet aan boord heeft.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline GerB

  • Lid
Re: Firefox Java security prompt
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/02, 15:33:35 »
Of zou het helpen als ik de URL van de printopdrachten verander naar bijvoorbeeld
http://portal.bedrijfsnaam.ext/index.php/logistics/zebra_print/?querystring=1&b=2&c=3
Toch maar even dit geprobeerd aangezien het nogal een zoekplaatje is geworden om de Java/Firefox kant van het verhaal te vinden. Querystring oplossing lijkt te werken.

Mijn redenering: het adres van de website blijft dezelfde, zij het dan dat er een paar parameters in de querystring anders zijn.  Ik kreeg nu 1x de security prompt en daarna kon ik diverse andere labels afdrukken. Fingers crossed... :)

Offline Tom

  • Lid
Re: Firefox Java security prompt
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/02, 21:16:26 »
Heb net een FF update bekomen ,misschien gaat het nu beter. :rolleyes:
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline GerB

  • Lid
Re: Firefox Java security prompt
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/03, 10:27:07 »
Nou, voorlopig hou ik het even hierbij, totdat ik uit het magazijn signalen doorkrijg dat het toch geen blijvende oplossing is.