Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu Server footprint/grootte bij standaard installatie?  (gelezen 863 keer)

GreenSky

  • Gast
Ubuntu Server footprint/grootte bij standaard installatie?
« Gepost op: 2008/01/14, 17:26:37 »
Hallo allemaal. Ik zou mezelf niet echt een beginner willen noemen (ook geen expert), maar ik denk dat de vraag hier moet.

Ik wil weten hoeveel een standaard installatie van de laatste Ubuntu server (met LAMP) inneemt op de harde schijf.
Ik wil namelijk een Flash IDE drive nemen van 2Gb, om daar al het OS gebeuren op te zetten (en liefst ook de www files en database vanwege de snelle access tijden).
En daarnaast hang ik dan wel een 500 gb schijf (of 2). Dan kan ik ook nog eens een andere harde schijf erin doen zonder veel moeite. Maar ik vind het vooral een net idee, het OS op flash, met lekker snelle access tijden.

Voor de geïnteresseerden, het zal verder op een Mini-ITX boardje draaien, een 1.2 ghz Intel Celeron board helemaal fanless! En ik denk dat ik aan 256 mb ram wel genoeg heb, maar misschien toch wel 512 erin.
Het wordt een server voor torrents en ftp, en de wat grotere dingen voor over het web ook op te hosten.
Daarnaast wordt het ook een ontwikkel server voor c++ maar ook webapplicatie achtige dingen.

Dus heb ik aan die 2gb flash drive genoeg, of moet ik voor de 4gb gaan, of zelfs 1gb?

alvast bedankt.

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
Ubuntu Server footprint/grootte bij standaard installatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/14, 17:41:33 »
Is het niet zo dat er een beperking zit aan het aantal keer dat je een flash-drive kunt lezen/schrijven en dat die een stuk lager ligt dan een standaard hd?

GreenSky

  • Gast
Ubuntu Server footprint/grootte bij standaard installatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/14, 18:10:46 »
Ja maar die techniek ontwikkeld zich ook door, dus eigenlijk is het een beetje verleden tijd. Je kan tegenwoordig ook (hele dure) SSD's kopen die harde schijven op alle gebieden (ook duurzaamheid) voorbij gaan.
Maar goed, die flash drives waar ik het over heb niet hoor, die blinken gewoon uit in snelle access tijden, en laag stroomverbruik meer niet.

GreenSky

  • Gast
Ubuntu Server footprint/grootte bij standaard installatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/16, 23:26:00 »
Niemand een idee?

Ik denk wel dat het past hoor, op een 2GB flash module (daar ga ik al wel vanuit), maar ik zou graag wat indicaties willen hebben.