Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?  (gelezen 4486 keer)

ericc

  • Gast
Ik heb Ubuntu leren kennen vlak voor de release van versie 7.04, dus mijn eerste ervaringen waren met 6.06. Vanaf de release gebruik ik 7.04.

Sindsdien kan ik zo ongeveer ELKE WEEK (!!!!!!!) ubuntu opnieuw installeren omdat het systeem met geen stokken op te starten is.

Via fora als deze ben ik meerdere gebruikers tegengekomen die met hetzelfde probleem worstelen maar nog nergens is er een oplossing voor gevonden, zodoende rest er mij niks anders dan weer maar eens een verse installatie.

Ten eerste  ik wil ook graag GEBRUIK MAKEN van mn pc en niet bij quasi elke opstart eerst een gevecht leveren om het systeem aan de praat te krijgen.

Ten tweede zie ik het na elfendertig verse installaties niet meer zitten om die hele procedure te doorlopen voor een OS dat niet eens een week foutloos kan draaien...

Ter informatie : ik installeer Ubuntu steeds "schoon" dwz : alles wat ik aan toeters & bellen wil (amsn/beryl etc) installeer ik UITSLUITEND via synaptic en/of installeren & verwijderen. Geen automatix of envy of andere script toestanden dus.

Oja : ik heb ook al verschillende installatie cd-s geprobeerd.

Dit is het probleem dat steeds maar blijft terugkomen :

Bij het opstarten meld fsck  superblock last write time is in the future, fixed. Dan volgt een geforceerde filesystem check, fsck dies with exit status 3 en het systeem wordt herstart, en loopt daarbij opnieuw tegen dezelfde fout aan ( dus opnieuw superblock../check/herstart).

Wanneer ik dan fsck manueel vanaf een live cd draai (sudo fsck -f /dev/sdb1) dan lijkt alles "clean" maar bij het herstarten..... Weer dezelfde fout/loop.

Goed dat dit een dual boot systeem is of ik zat de helft van de week zonder PC :(

Mijn PC heeft een MSI MS-6758 moederbord, een P4 2.6Ghz proc, een nvidia geforce 5200 vid, 2Gb int geheugen, een DVD/RW, en twee harddisks, ééntje 80Gb ata en één 40Gb sata.

De afgelopen 5(?) installaties heb ik ubuntu op de sata disk gezet (helemaal gereserveerd voor linux) maat het maakt geen bal uit op welke disk ik ubuntu installeer, ik krijg binnen de kortste keren te maken met dit fenomeen.

Als er iemand is die weet hoe ik dit kan oplossen/vermijden dan héééél graag, maar ik installeer niet meer opnieuw voor ik 100% zeker ben dat ik dan een OS heb dat stabiel is (mag overigens absoluut niet klagen van mn XP maar ubuntu haalt beduidend veel meer uit je machine. Als ie wil opstarten natuurlijk).

En als er geen oplossing gevonden wordt zal ik noodgewongen bij XP moeten blijven. Ik ben niet te beroerd om iets te leren maar dit is absoluut niet meer leuk.

Cobuntu

  • Gast
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/12, 23:28:34 »
Ik wil even iets zeggen: Naar dat dit je overkomen is, en natuurlijk voelt het echt treiterend als het niet lukt. Maar het is echt niet de schuld van het OS. Bij mij draait het prima en bij vele anderen mensen ook. Wat configureer je allemaal als je net Ubuntu hebt geinstalleerd? Zou het niet  aan je configuratie liggen? Als windows wel stabiel werkt, dan zou ik inderdaad dat erop zetten. Maar probeer niet zo af te geven op Ubuntu a.u.b.

Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/12, 23:51:36 »
Ook welke versie draai je nu of heb je het laatst geprobeerd: 6.06 of 6.10 of 7.04 ??
Met de nieuwere versies wordt de hardware herkenning steeds beter, maar sommige kiezen nog altijd voor 6.06 omdat die kernel in sommige gevallen beter bij hun hardware past.
Kijk zeker ook op Ondersteunde Hardware in Ubuntu (Engels)
Soms moet je drivers installeren die deels closed-source zijn. Ga hiervoor (in 7.04) naar Systeem >> beheer >> beperkt ondersteunde stuurprogramma's
Probeer ook gewoon eens u installatie zo clean mogelijk te houden en installeer niet vanaf het begin beryl e.a.

Hou vol! Het is de moeite waard als het lukt en het geeft zo'n voldoening. Als je dan later misschien iemand tegenkomt met hetzelfde probleem kan jij hem direct voort helpen

Succes,
Vriendelijke groeten,
Q.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/13, 04:28:36 »
Heel vervelend dat dit iedere keer gebeurt :(

Wat ik wel vreemd vind is dat het op meerdere harde schijven gebeurt, dus een defect aan je computer lijkt me uitgesloten. Zeker omdat Windows blijkbaar wel goed functioneert.

Om fouten in de software die je gebruikt uit te sluiten heb ik wat vragen voor je:

*Gebruik je Partition Magic om veranderingen aan te brengen op je schijven? PM sloopt Linux partities.

*Maak je zelf veranderingen aan in de instellingen van de schijven? (andere indeling (ext3,reiser etc.), hoe vaak de schijven op fouten worden gecontroleerd, etc.?)

*Sluit je Ubuntu wel iedere keer netjes af? Zie je misschien andere foutmeldingen bij het opstarten of afsluiten?

*Voordat je die opstartfoutmelding krijgt en Ubuntu dus nog prima draait, werkt alles dan zoals het hoort en zonder foutmeldingen/vastlopers?

Offline wutnubu

  • Lid
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/13, 07:10:57 »
Als ik dit lees "Bij het opstarten meld fsck  superblock last write time is in the future, fixed." denk ik ... he zou z'n batterij leeg of kapot zijn.

Tijd wordt gesynchroniseerd als je aan staat en goedgezet, systeem uit en de tijd staat stil. Aanzetten en je loopt weer achter......

Wie me voor gek wil verklaren mag, maar probeer eens een nieuwe batterij op je moederbord te zetten.

Groet

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/13, 08:12:21 »
w.hellinga, je bent niet gek, maar een batterij gaat niet zo snel stuk ... ik veronderstel dat het om recente hardware gaat.
Google geeft veel resultaten over bovenstaand probleem. Hier kan je een en ander lezen: http://archive.lug.boulder.co.us/Week-of-Mon-20051226/031275.html (volg de volledige draad)

Het heeft te maken met:
- de hardware
- mogelijks ook power saving opties
- feit dat het dual boot is
Deze combinatie levert bovenstaand probleem.

Stuur eens de output van de commandos:
- sudo hwclock
- date

Azalin

  • Gast
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/13, 08:42:11 »
Uhm, recente hardware? "P4 2.6Ghz proc" is volgens mij niet echt heel erg recent ... zeker 5 jaar oud? Veronderstellingen zijn erg gevaarlijk, daar ze namelijk bijna altijd fout zijn. En een batterij kan wel degelijk snel stuk gaan. Het is ook maar gemaakt door de mens. Het verschil zit hem in dat wanneer dit binnen een jaar gebeurt heb je garantie... daarna krijg je een verkoper die zegt: ja, jammer... nieuwe kopen?
Affin, die batterij kán stuk zijn helemaal als de tijd van je moederbord steeds gereset wordt naar een datum in het verleden (bijvoorbeeld 2005 ofzo) dan is de batterij de schuldige. Als je BIOS settings instelt en elke keer bij opnieuw aanzetten van je PC zijn die instellingen weg, dan is de batterij de schuldige.
Nu hoeft het niet zo te zijn dat de batterij stuk of aan vervanging toe is... als je steeds je PC HELEMAAL uitzet met een schakelaar, dan is de kans dat de batterij leeg loopt erg groot volgens mij. Of deze opnieuw opgeladen wordt, weet ik niet, maar als deze tijdens het draaien en tijdens standby opgeladen wordt, dan kan ik me voorstellen dat de batterij leeg is wanneer jij je PC opnieuw opstart. Ook is statische electriciteit (half geleidende schakelaar overigens ook -> lees schakelaar die een vonkje geeft bij het omschakelen) niet altijd fijn voor je BIOS...
Dual boot heeft er verder niets mee te maken...
Als je steeds met een schakelaar je PC uit zet, probeer deze dan eens gewoon aan te laten wanneer je je PC hebt afgesloten, laat een dag of wat normaal is voor jou om uit te laten, staan en zet hem dan eens aan... kijk of je dan het probleem nog hebt. Wel zorgen dat je systeem normaal functioneert eerst natuurlijk :) anders weet je nog niets.
Overigens hoef je je systeem niet bij een filesysteem fout opnieuw te installeren, de live CD er in proppen, terminal open smijten en fsck op de boosdoener loslaten wil meestal wel helpen. Via de live CD kun je overigens nog veel meer regelen, zonder te moeten te herinstalleren.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/13, 08:49:14 »
Mijn commando's zullen tonen of het al dan niet aan de batterij ligt :)
hwclock toont immers de datum en tijd van de interne clock in uw pc.

ericc

  • Gast
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/13, 10:03:39 »
Thx voor de bemoedigende antwoorden ! Naast de open-source filosofie vindt ik het warme community gevoel een van de sterkste punten van ubuntu.

1) Cobuntu : je hebt gelijk, het is NIET de schuld van het OS, en ik herhaal dat ubuntu beduidend meer uit je machine haalt, duidelijk voelbaar.
Daarnaast heb ik ook al een keer of twee ubuntu zo kaal mogelijk gelaten om te zien of het dan ook gebeurd : jawel
Eerlijkheidshalve : ik heb dezelfde versie ook op een heel oude machine gezet (450mhz! van mn buurman) en op een zeer recente (HP pavilion van mn dochters) waar ie wél naar tevredenheid draait, met alle toeters en bellen zoals beryl en in één geval zelfs met automatix2.

2) Q : jawel ik heb closed-source drivers nodig ( voor de vnidia kaart ) en
dankzij de uitgebreide info op het net kan dat in een paar klikken.
De laatste 4 installaties waren versie 7.04.

3) Johanvd : het partitioneren laat ik over aan de installatie-cd, ik kies voor de 40Gb harde schijf en laat die de hele schijf benutten. Ik breng verder geen veranderingen aan qua partitionering.
En ik sluit ubuntu altijd netjes af, zie daarbij geen foutmeldingen. Voor de fout opduikt draait ubuntu als een zonnetje.

3) mr hellinga : in de bios staat de tijd altijd juist, ik heb ook al geprobeerd de tijd in de bios vooruit te zetten om op die manier "in de future" te zijn :) En alle power saving opties staan uit (bios).

4) azalin : pc is nu 4j oud, zelf samengesteld. En de pc wordt niet met de schakelaar uitgezet. Met fsck via de live cd lukt het ook niet, die doet een controle en zegt ook effectief dat er correcties worden uitgevoerd maar meteen na het herstarten is de fout terug.

5) kennywest : hwclock zal ik straks moeten proberen (werken nu) via de live cd.

Nog even ter info : dit zijn de uitbreidingen die ik installeer : amsn, beryl en gdesklets, ik installeer ze door mn source list  aan te passen met source-o-matic en uitsluitend via synaptic met uitzondering dan van de closed-source nvidia driver, die gaat langs de weg die Q beschreef.

Nog eens heel erg bedankt voor de moeite die jullie nemen om mij en vele anderen te helpen. Output van hwclock wordt vervolgd....

PS Q uit Boom : groetjes uit Antwerpen :)


Edit to add : zojuist geprobeerd via de live-cd

- hwclock : vr 13 jul 2007 10:19:40 UTC  -0.183671 seconds
- date : vr jul 13 08:25:44 UTC 2007

Zit hier een fout ????

Offline Dave

  • Lid
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/13, 10:40:39 »
Citaat
Via fora als deze ben ik meerdere gebruikers tegengekomen die met hetzelfde probleem worstelen maar nog nergens is er een oplossing voor gevonden, zodoende rest er mij niks anders dan weer maar eens een verse installatie.
nog niet eerder gezien, zeker overheen gekeken.
lijkt me eerder aan de plaats(toewijzing) van grub te liggen dan aan een batterij.

Offline mcgyver

  • Lid
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/13, 10:55:19 »
1 Ik zou graag willen weten hoe hij draait als je beryl NIET installeert.

2 Hoe installeer je die closed source drivers via > systeem > beheer > restricted    drivers manager

3 Ik kreeg deze melding gisteren ook na Gutsy geinstalleerd te hebben, maar na een reboot (door Ubuntu zelf geinitieerd) was alles in orde ( op een paar bugs na, maar dat heeft hier niets mee te maken). Er gaat bij jou dus toch iets fout tijdens het rechtzetten van de fouten.

Ik denk niet dat je probleem met bovenstaande te maken heeft eerlijk gezegd, maar je weet maar nooit.

Citaat
- hwclock : vr 13 jul 2007 10:19:40 UTC  -0.183671 seconds
- date : vr jul 13 08:25:44 UTC 2007
Ik zie verschil hier, maar ik weet niet of dat het probleem is, ik weet niet genoeg over de werking van dit stukje.

Offline Dave

  • Lid
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/13, 11:47:32 »
er staat dat het ook met een kaal systeem gebeurd. of dat ook nog zonder externe driver is?

Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/13, 12:19:44 »
Zou het niet kunnen liggen aan een falende harde schijf?
Mijn zus heeft ooit ook het probleem gehad dat hij steeds filechecks deed. Af en toe waren er fouten die dan steeds weer gerepareerd werden. Toen haar harde schijf begon te klikken was het wel duidelijk waar de fout lag. Een nieuwe schijf en alles opgelost.

Of misschien ligt het aan het sata gedeelte. Ik heb daar ook al wel eens over gelezen dat sommigen daar problemen mee hebben.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/13, 13:56:42 »
Voor welke tijdzone werd uw systeem geconfigureerd. Zo te zien voor UTC en dat is verkeerd. Het zou CET moeten zijn (central european time).

ericc

  • Gast
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/13, 19:09:47 »
Mcgyver :
1) nog niet geprobeerd zonder beryl
2) restricted drivers doe ik idd via systeem>beheer>restricted drivers   die staan er standaard in ik moet alleen aanvinken dat ik de driver wil gebruiken en dan opnieuw opstarten.
3) bij een verse install heb ik dat ook en gaan de correcties wel feilloos, na een herstart doet ie t gewoon.

Dave : kaal systeem is mét externe driver

DaSaint : 2 HD s, allebei SMART capable en allebei status OK, het maakt ook niet uit op welke disk ik ubuntu installeer, de fout duikt binnen de week op, zowel op de Sata als op de ata HD.

Kennywest : Bij de installatie stel je de tijdzone in, daarna kom ik daar niet meer aan. ik vindt het wel vreemd dat hwclock een andere tijd weergeeft dan date maar geen idee of dat er voor iets tussen zit.

Of ik via de live cd de tijdzone kan instellen van het geinstalleerde OS ??

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/13, 20:12:57 »
Citaat van: ericc
Edit to add : zojuist geprobeerd via de live-cd

- hwclock : vr 13 jul 2007 10:19:40 UTC  -0.183671 seconds
- date : vr jul 13 08:25:44 UTC 2007

Zit hier een fout ????
Volgens mij niet.
Ik heb ongeveer hetzelfde op mijn systeem. En die werkt al tijden prima.
Dit krijg ik:
hwclock && date
Fri 13 Jul 2007 08:12:58 PM CEST  -0.858825 seconds
Fri Jul 13 20:13:50 CEST 2007

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/14, 09:04:28 »
Euh, Johanvd, 08:12:58 PM en 20:13:50 liggen maar 1 minuutje uit elkaar :)
Het gaat dus duidelijk over een probleem in de configuratie van de tijdzone. Je kan dit via de live cd fixen door:
- te booten vanaf live cd
- in een console mount je het root file systeem van uw linux, vb: sudo mount /dev/sda2 /mnt
- in diezelfde console tokkel je: sudo chroot /mnt
- vervolgens tokkel je tzconfig, daar kan je de timezone instellen

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/14, 09:51:51 »
Door een verschil in tijd zou het hele bestandssysteem toch niet corrupt kunnen raken?
Als fsck de tijd aanpast, dan zou daarmee toch niet de inhoud van die partitie veranderen/kapot gaan?

Of denk ik nu weer te simpel?

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/14, 13:35:07 »
Neen, maar in tegenstelling tot windows zal het systeem tijdens het opstarten, de schijf controleren als:
- het aantal keren mounten een maximum overschrijdt (ik dacht 30)
- het tijdstip waarop het bestandssysteem de laatste keer werd gemount te ver in het verleden of toekomst ligt
De laatste regel heeft hier voorrang.
Naar wat ik lees is zijn bestandssysteem ook niet corrupt, maar is er een probleem met tijdstempels, dus zal het bestandsysteem elke keer gecontroleerd worden en zit hij in een eindeloze lust van rebooten, controleren, rebooten, controleren, ...

ericc

  • Gast
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/07/14, 14:59:20 »
Kennywest : 100000000000X bedankt !!!!!

Jouw procedure gevolgd en mn ubuntu start weer op ( heeft wel eerst opnieuw een geforceerde check gedaan maar startte daarna door).

UBUNTU RULES !!!

Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/07/14, 16:15:35 »
Ik zit nu niet achter een Ubuntu computer (werk).
Maar is het probleem nu dat de verkeerde tijdscode gekozen was tijdens de installatie?

P.S. ericc, ik ben blij dat jou probleem is opgelost, nu hoef je niet terug naar XP :)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #21 Gepost op: 2007/07/14, 17:45:20 »
Het probleem heeft denk ik te maken met tijdzones en dual boot. Elke computer heeft een interne klok. Als je in ubuntu een tijdzone kiest en zegt dat de interne klok in dezelfde tijdzone zit, dan is interne klok == tijd die je ziet in ubuntu. Als je zegt dat de interne klok in UTC tijdzone zit, dan is interne klok == tijd die je ziet in ubuntu - 2 uur.
Ik veronderstel dat je in windows dezelfde instellingen kunt doen. Echter, als je in ubuntu zegt dat de interne klok in UTC zit en in windows dat de interne klok in CET zit, dan heb je het vlaggen ;)
Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat mijn redenering min of meer moet kloppen.

Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #22 Gepost op: 2007/07/14, 18:49:57 »
Citaat van: kennywest
Het probleem heeft denk ik te maken met tijdzones en dual boot. Elke computer heeft een interne klok. Als je in ubuntu een tijdzone kiest en zegt dat de interne klok in dezelfde tijdzone zit, dan is interne klok == tijd die je ziet in ubuntu. Als je zegt dat de interne klok in UTC tijdzone zit, dan is interne klok == tijd die je ziet in ubuntu - 2 uur.
Ik veronderstel dat je in windows dezelfde instellingen kunt doen. Echter, als je in ubuntu zegt dat de interne klok in UTC zit en in windows dat de interne klok in CET zit, dan heb je het vlaggen ;)
Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat mijn redenering min of meer moet kloppen.
Volgens mij zit je juist. Ik laat ook de interne klok op UTC staan. Ik meen het ooit gelezen te hebben dat dit beter is in combinatie met windows.

Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #23 Gepost op: 2007/07/14, 19:05:41 »
Bij mij draait Ubuntu 7.04 Feisty al vanaf de béta versie, met HEEL weinig problemen. spijtig als dit bij sommigen niet zo is. Is éénmlig geinstallerd en draait nog, met de juiste tijszone....
T'ja, geen problemen ondervinden is leuk. Ben dan ook MS vrij.
Groetjes,
Freddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

ericc

  • Gast
Ik kan Ubuntu blijven installeren, tijd om terug te keren naar XP ?
« Reactie #24 Gepost op: 2007/07/14, 23:09:38 »
Citaat van: kennywest
Het probleem heeft denk ik te maken met tijdzones en dual boot. Elke computer heeft een interne klok. Als je in ubuntu een tijdzone kiest en zegt dat de interne klok in dezelfde tijdzone zit, dan is interne klok == tijd die je ziet in ubuntu. Als je zegt dat de interne klok in UTC tijdzone zit, dan is interne klok == tijd die je ziet in ubuntu - 2 uur.
Ik veronderstel dat je in windows dezelfde instellingen kunt doen. Echter, als je in ubuntu zegt dat de interne klok in UTC zit en in windows dat de interne klok in CET zit, dan heb je het vlaggen ;)
Ik kan er naast zitten, maar ik denk dat mijn redenering min of meer moet kloppen.
Zojuist proefondervindelijk vastgesteld dat deze fout opduikt nadat ik een xp sessie gedraaid heb :)
Met een paar simpele command-line opdrachten recht te zetten ( thx  kennywest ).
Dat was mij dus niet eerder opgevallen.

Dus nu is het een kwestie van in beide OS de tijdzones op de juiste manier in te stellen ?

Of om Xp niet meer te gebruiken... Daar kan ik mee leven :d