Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tijdgerelateerde uitval laptop  (gelezen 895 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Tijdgerelateerde uitval laptop
« Gepost op: 2015/02/28, 20:11:36 »
Hallo forumgenoten,

Ik heb een duister probleem met mijn laptop. Ik denk dat het hier thuishoort. Zo niet, dan verplaats ik het wel, ok?

Mijn laptop is een Asus K55VD. Een redelijk bruut beestje, maar wat lastig in het onderhoud. Toen ik hem kocht kon volgens de internetmeningen Ubuntu erop draaien. Yup, mooi niet dus, alleen Fedora vrat mijn grafische kaart. Nu ja, dat is inmiddels bijgesteld.

Waar het om gaat: Na 2 jaar of zo manifesteerde zich iets merkwaardigs. Elke 25-30 minuten valt mijn laptop uit. En dan ook echt *plop* uit. Alsof je hem hardwarematig uitzet, met enkele secondenlang de aan/uit toets ingedrukt te houden, zeg maar. Het merkwaardige nu is, dat als ik de laptop iets daarvoor in de slaapstand zet, en direct daarna weer verder ga, alles ok is. Mits ik het beestje na 20-25 weer in de slaapstand zet en direct weer daarna verder ga, dan is alles ok.

Ik heb de laptop inmiddels op een USB-stick met Kubuntu 14.04 draaien, in een live-sessie, en daar doet hij deze tijdgerelateerde uitval ook op. Dit sluit in ieder geval een probleem met de harddisk uit, denk ik. Maar wat dan wel? Ik verdenk de voeding, alleen snap ik niet waarom op tijd in de slaapstand zetten dan wel werkt.
(Het definitief installeren van Kubuntu ging fout, maar dat is een ander probleem en wil ik hier maar even weghouden. Eerst de uitval.)

Toegegeven: ik ben dan wel een techneut, maar niet zo van de electronica (briesende compressoren en suizende fornuizen, dat is meer mijn ding, zeg maar). Ik ben bereid iets te vervangen op deze laptop, maar wil graag jullie mening weten wat de boosdoener zou kunnen zijn, voordat dit niks uithaalt. ´Garantie´ is inmiddels verlopen.

Hebben jullie suggesties?
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Moob

  • Lid
Re: Tijdgerelateerde uitval laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2015/02/28, 20:29:40 »
Heb zoiets ook wel eens meegemaakt op een oude netbook. Deze bootte wel maar ging na 4/5min weer uit, en dan echt keihard uit. Oorzaak in dat geval bleek de koelpasta van de processor te zijn, deze was vergaan. Na nieuwe pasta tussen de koeler en processor gedaan te hebben werkte de netbook weer goed.

Je zou bij jou dus ook eens kunnen kijken of de koelpast nog goed is.


Offline jan11000

  • Lid
Re: Tijdgerelateerde uitval laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2015/03/01, 06:46:20 »
Zoek op ACPI.
Met google dus.
Bij nummer 5 op deze link staan tips met asus, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2228529
pci=nomsi

ubunntu 14.04+acpi
ubuntu+acpi
ubuntu+pauze stand
ubuntu+Asus K55VD
ubuntu+acpi+Asus K55VD
ubuntu+Asus K55VD+bootoptions
ubuntu+asus
etc

http://gotoanswer.stanford.edu/?q=Laptop+shutdown+while+installing+ubuntu+%28efi+install%29
Vermoedelijk speelt het pauze stand, stroom besparen, screensaver, ergens een rol.
acpi regelt hier van alles in, misschien kun je deze uitzetten, via https://help.ubuntu.com/community/BootOptions
Zelf zou ik zoeken naar vergelijkbare problemen en die proberen toe te passen.
Laatst wel gezien gad ook iemand zo een probleem, hier op het forum.

Laatste versie ubuntu proberen.
« Laatst bewerkt op: 2015/03/01, 07:05:28 door jan11000 »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Tijdgerelateerde uitval laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2015/03/01, 11:49:00 »
Ik ga voor verstopte koeling, stof in de fans en slechte koelpasta.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tijdgerelateerde uitval laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2015/03/01, 12:16:02 »
Ik ga voor verstopte koeling, stof in de fans en slechte koelpasta.
Waarschijnlijk heb je gelijk....

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Tijdgerelateerde uitval laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2015/03/08, 19:58:00 »
Beste mensen,

Ik heb bar weinig de tijd gehad om aan jullie adviezen te werken, maar ik kan al wel het volgende kwijt:
-de accu eruit geeft geen resultaat (jammer, ik hou wel van simpele oplossingen).
-met ACPI ben ik nog aan het stoeien. Omdat de laptop op een live-sessie draait gaat dat waarschijnlijk niet? Vast installeren is vooralsnog mislukt, er ging iets mis met partitioneren maar dat lijkt me een separaat draadje.
-Ik betwijfel of het een koelingsprobleem is. Als ik de laptop nl. vòòr de uitval (zeg 25 minuten, uitval is bij ca. 30 minuten) even in slaapstand zet, enkele seconden later weer verder ga voor de komende 25 minuten en dit dan weer herhaal, dan kan ik uren aan de laptop zonder verdere rare dingen. Dit lijkt me onlogisch bij een haperende koeling... Ik heb dit niet duidelijk genoeg verwoord, denk ik.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Tijdgerelateerde uitval laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2015/03/08, 20:51:25 »
Uitval pc voorkomen? Misschien
xset -dpms zie http://askubuntu.com/questions/414495/i-unchecked-dim-the-display-but-its-still-diming

Of is dat een oplossing bij een vorige serie laptops ( -dpms schakelt energy star uit) ?

Een liveCD in de lucht houden ?  levert vooral woordspelingen op  ;)

Offline Moob

  • Lid
Re: Tijdgerelateerde uitval laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2015/03/08, 21:05:34 »
Installeer ander eens 'sensor' of 'psensor' zodat je de temperatuur van in iedergeval je processor kan controleren. Als deze ziet oplopen tot over de 60-70 graden heb je wel een koelpasta probleem lijkt me. :)

Frederik

  • Gast
Re: Tijdgerelateerde uitval laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2015/03/08, 22:15:34 »
Hoeft niet hoor, een beetje hardwerkende processor kan met gemak 70 graden verdragen.
Misschien wordt de grafische kaart veel te warm?
« Laatst bewerkt op: 2015/03/08, 22:22:20 door Frederik »

Offline Kees3

  • Lid
Re: Tijdgerelateerde uitval laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2015/03/10, 08:48:38 »
Koelingsprobleem is ook mijn eerste gedachte. Even in slaapstand zorgt ervoor dat alles weer afkoelt. Je zou wel verwachten dat het van de belasting afhangt hoe lang het duurt tot hij uitvalt. Ook de voeding zou een koelingsprobleem kunnen hebben.