Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: blauw en rood van webcam omgekeerd in skype  (gelezen 1135 keer)

Offline Ildiko

  • Lid
blauw en rood van webcam omgekeerd in skype
« Gepost op: 2010/12/01, 23:57:06 »
Hallo allemaal, ik ben nieuw hier op het forum en ook nog vrij nieuw met linux (dus als jullie dingen uitleggen, hou het dan simpel :)).

Ik heb een webcam gekregen, die ik wil gebruiken met Skype. Het werkte meteen zonder installeren of wat dan ook, alleen zijn het rode en blauwe kanaal omgewisseld, wat er dus een beetje raar uitziet. In een flash-toepassing op een website was dat trouwens ook zo.

Ik kwam ergens tegen dat je kan kijken of je webcam het doet met "sudo gstreamer-properties" vanuit de terminal, en als ik dat deed, waren de kleuren normaal. (Daarna zal ik wel iets fout gedaan hebben, want nu krijg ik de foutmelding "Segmentation fault" als ik die opdracht intyp, en werkt het niet meer.)

Ik heb de webcam ook geprobeerd op een pc met Windows XP, en daar klopten de kleuren in Skype wel.

Wie kan me helpen dit op te lossen? Bedankt! :)

Ik heb:
Ubuntu 10.04
webcam: E-Tech USCM03
(welke informatie is nog meer nodig?)

Offline joop905

  • Lid
Re: blauw en rood van webcam omgekeerd in skype
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/02, 00:19:47 »
Welkom,
Installeer het programma Cheese ,
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
zoekterm: cheese

Start het via Toepassingen -> Audio en Video -> Cheese.

Multimedia (voltooien)
http://sites.google.com/site/computertip/multimedia

grj
« Laatst bewerkt op: 2010/12/02, 00:21:43 door joop905 »

Offline Ildiko

  • Lid
Re: blauw en rood van webcam omgekeerd in skype
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/02, 22:16:47 »
Bedankt.

Ik heb Cheese geïnstalleerd en daarin worden de kleuren goed weergegeven.

Het is voor het oplossen van het probleem met Skype toch niet nodig om al die programma's die genoemd worden op de pagina waarnaar je linkt te installeren, of wel? Zijn er bepaalde die daar invloed op zouden kunnen hebben?

Offline Ildiko

  • Lid
Re: blauw en rood van webcam omgekeerd in skype
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/06, 23:46:48 »
Op het internationale Ubuntuforum vond ik deze oplossing voor hetzelfde probleem:

Citaat
I have solved the problem, I put the following line in my /etc/modprobe.d/options file:

options gspca force_rgb=1

Nou staat er bij mij in die directory geen bestand dat options heet. Moet ik dat gewoon aanmaken en dan die regel erin zetten? Of nog meer doen? Moet ik wel "gspca" gebruiken, of is dat verschillend al naar gelang wat voor webcam je gebruikt? Moet ik soms eerst de driver ervan (die moet ov51x heten, heb ik ergens gevonden) installeren, aangezien ik dat nog niet gedaan heb? En hoe doe ik dat dan?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. :)