Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wazig beeldscherm  (gelezen 1410 keer)

Offline Peter O.

  • Lid
Wazig beeldscherm
« Gepost op: 2012/09/10, 12:46:05 »
Sinds ik Ubuntu 1x.xx gebruik heb ik last van een verticale strook over mijn beeldscherm waarin alles een stuk waziger is dan de rest van het scherm, het gaat om een gebied van een paar cm breed welke over de gehele hoogte van mijn scherm loopt. Vooral bij tekst is duidelijk te zien dat het binnen dit gebied enorm wazig en onscherp is, terwijl buiten deze strook wel alles haarscherp wordt weergegeven.
Het gekke is dat ik op dezelfde pc ook Kubuntu 12.04 heb gedraaid en Windows 7 nog steeds draai, bij beide installaties is er geen enkel probleem. Het lijkt er dus op dat het probleem in Ubuntu zelf zit, ik draai op een Nvidia GTX560 met driver 295.49 en het scherm is LCD (overigens had ik met mijn oude 9800 GTX precies hetzelfde probleem)
 
Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen aangezien ik nu vanaf de 10.04 met dit probleem kamp en ik dolgraag Ubuntu wil blijven gebruiken zonder een hinderlijk probleem als dit.

Offline Peter O.

  • Lid
Re: Wazig beeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/10, 14:30:14 »
Ik heb zojuist even een ander scherm aangesloten en nu is alles wel normaal scherp, het probleem zit hem dus in de combinatie van beeldscherm + Ubuntu. Helaas is het voor mij geen optie om dit andere scherm te blijven gebruiken omdat het simpelweg te klein is en de resolutie te laag.

Re: Wazig beeldscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/10, 15:50:15 »
Sinds ik Ubuntu 1x.xx gebruik
Dat is nogal vaag. Dat kan variëren van 10.04 tot en met 12.04. In die twee jaar zit flink wat verschil.
Te lage resolutie heeft Pjotr geloof ik een oplossing voor, even opzoeken...

EDIT: Alstublieft: https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Nvidia-videokaarten:-schermresolutie-verbeteren-en-meer
« Laatst bewerkt op: 2012/09/10, 15:53:18 door Cheap Applications »
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wazig beeldscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/10, 16:00:25 »
Je hebt de driver voor je videokaart in ubuntu(misschien heb je meerdere keuzes), en je hebt de driver van nvidia zelf, heb je beide geprobeerd?

Offline Peter O.

  • Lid
Re: Wazig beeldscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/10, 16:11:41 »
Het heeft niets met resolutie of drivers te maken, ik draai gewoon op native resolutie (1680x1050). Ik heb zowel de opensource alsmede de gesloten driver geprobeerd en dat maakt geen verschil.
Het probleem deed zich het eerst voor bij Ubuntu 10.04 en de nieuwere versies, bij de versies daarvoor heb ik er nooit last van gehad.
Het gekke is ook dat wanneer ik de KDE-desktop start het probleem zich niet voordoet.
Ik vermoed dat het misschien een probleem in Unity is.
Ondertussen ga ik nog even wat proberen met verschillende beeldschermen en videokaarten om zodoende het één en ander uit te kunnen sluiten.
 
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Wazig beeldscherm
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/10, 16:18:28 »
Andere vga kabel proberen(of dvi, hdmi).
Controleer eens of je monitor goed herkent wordt, want je andere monitor werkt wel.
Zoek eens op je monitor. ubuntu+naam monitor

Offline Peter O.

  • Lid
Re: Wazig beeldscherm
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/10, 17:58:03 »
Ik heb zojuist het lek boven gekregen.
Het blijkt een instelling van het scherm zelf te zijn, in het submenu waar ik de positie en focus kan bepalen staat ook de optie "clock" als ik deze waarde aanpas wordt alles normaal weergegeven.
Maar nu vraag ik me toch af hoe het komt dat het alleen van invloed is op Ubuntu 10.04 en hoger en niet op Kubuntu en Windows.