Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden van andere hardeschijven bekijken  (gelezen 3846 keer)

Joey

  • Gast
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Gepost op: 2006/04/08, 10:52:41 »
Yes! Ik heb Ubuntu eindelijk geinstalleerd op mijn pc (samen met XP, om voorlopig nog via GRUB tot beide systemen toegang te hebben). Maar nu was mijn vraag: Kan ik vanuit Ubuntu ook naar andere partities gaan, om daar bijvoorbeeld mijn muziek vandaan te halen.

Ik heb Ubuntu geinstalleerd op een aparte partitie (ext3, is dat goed?) en mijn Windows en mijn muziek staan beiden op een aparte partitie (ik meen UFTS). Kan ik daar bij in Ubuntu? Ik begreep dat windows ext-3 niet kan lezen, maar kan ubuntu bij mijn ufts-partities?

Bedankt alvast!

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #1 Gepost op: 2006/04/08, 11:37:33 »
Linux leest NTFS zonder problemen, maar best is een FAT32 partitie. NTFS mount je best read-only (ro), want ernaar schrijven kan wel complicaties meebrengen. Dus
1 XP -> NTFS (ro!)
2 UBUNTU -> Ext3 (is inderdaad beste optie voor een desktop)
3 'data' -> FAT32
4 linux SWAP

Je kan ook uw /home folder op een aparte partitie zetten. Heel handig wanneer je iets gedaan hebt dat je beter niet deed :)

Joey

  • Gast
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #2 Gepost op: 2006/04/08, 11:59:01 »
Bedankt, hoe doe ik dat mounten dan? Ik heb geprobeerd via Systeem > Beheer > Disk, maar daar krijg ik het alleen tijdelijk voor elkaar. En ernaar schrijven, is dat echt een probleem?

lennart

  • Gast
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #3 Gepost op: 2006/04/08, 12:17:42 »
Citaat van: Joey
Bedankt, hoe doe ik dat mounten dan? Ik heb geprobeerd via Systeem > Beheer > Disk, maar daar krijg ik het alleen tijdelijk voor elkaar.
Om je schijven automatisch te laten mounten als de computer opstart:
Open een terminal(toepassingen - hulpmiddelen - terminalvenster)
type: sudo gedit /etc/fstab
Je opent nu het bestand waarin de partities instaan die auto gemount moeten worden. Voeg de volgende regel(s) toe:
/dev/hd??      /media/hd??      ntfs      defaults               0       0
/dev/hd??      /media/hd??      fat32      defaults               0       0
De vraagtekens moet je vervangen door de namen van je partities die je kan vinden in systeem - beheer - schijfbeheer, bijv: hda1
 
Citaat van: Joey
En ernaar schrijven, is dat echt een probleem?
Ja. het is mogelijk, maar dat kan je schijf kapot maken en het werkt heel slecht. Ik heb het wel eens geprobeerd maar ik kreeg negen van de tien keer een foutmelding

Joey

  • Gast
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #4 Gepost op: 2006/04/08, 12:33:37 »
Als ik de fstab wil opslaan, zegt hij dat dat niet kan omdat het bestand is gevonden. Vervolgens doe ik opslaan als, en dan sla ik hem op over fstab heen. Maar als ik hem dan weer opnieuw naar voren haal, is alles weer weg:S

Edit: Het is nu wel gelukt, en ik krijg een icoontje bij het opstarten van de pc op het bureaublad, maar als ik er op klik zegt hij dat ik geen recht ertoe heb?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #5 Gepost op: 2006/04/08, 13:10:30 »
Linux werkt met rechten, en de mountpoint ligt buiten uw /home folder.
Maar onzer aller su heeft een scriptje geschreven:
http://www.ubuntulinux.nl/files/diskmounter

Ga naar je home folder, rechterklik en dan create document.
Dubbelklik, paste de volledige tekst erin.
save
rechterklik OP het bestand, eigenschappen, permissies, vink voor jou (Joey I guess) read, write

Offline mcgyver

  • Lid
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #6 Gepost op: 2006/04/08, 15:46:36 »
Hier heb je een voorbeeld van mijn fstab:

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
/dev/hda2       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda5       none            swap    sw              0       0
/dev/hdb1       /media/data  vfat rw,user,auto,umask=0000
/dev/hdb2       /media/afbeeldingen  vfat rw,user,auto,umask=0000
/dev/hdb3       /media/muziek  vfat rw,user,auto,umask=0000
/dev/hdc        /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hdd        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,auto,sync  0       0
proc            /proc           proc    defaults        0       0

Je kan hem zo knippen, plakken en aanpassen aan de jouwe of omgekeerd. Ik heb 2 harde schijven. De tweede is verdeeld in data, afbeeldingen en muziek. Als je ze wil zien moet je ze natuurlijk ook als mappen aanmaken onder media. En als je andere namen hebt moet je die natuurlijk veranderen. Vergeet niet om je oude fstab te kopieren en ergens veilig op te slaan.  O ja liever fat32 gebruiken als je met windows wil delen. Ik heb ook een dual boot. Als ik iets stoms heb geschreven hoor ik het wel, he Dennis ?

Joey

  • Gast
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #7 Gepost op: 2006/04/10, 07:02:46 »
Bedankt zappa, dat script werkte goed. Nu kan ik direct bij al mijn schijven/partities, behalve D :S, maar dat komt misschien omdat ik die eerder via fstab had geprobeerd. Dus ik heb die verwijderd uit fstab, vervolgens dat script voor de zekerheid nog een keer geprobeerd. Het pictogram staat wel op het bureablad maar hij zegt nog steeds dat ik ergeen toegang tot heb, terwijl ik wel in de andere schijven kan. Als ik echter naar Systeem > Disks ga, en dan klik op Browse disk..., dan kan ik er dus weer wel gewoon in. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #8 Gepost op: 2006/04/10, 09:17:56 »
Die 'D' is dat fat32?

Azalin

  • Gast
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #9 Gepost op: 2006/04/10, 20:44:14 »
Ik wou even laten weten dat dat script bij mij ook perfect werkte en je daar voor bedanken Zappa.
Ik vraag mij alleen wel af hoe ik (wat dat script deed) dat met de hand had kunnen doen. Ik heb namelijk die fstab entry aangemaakt maar kon toen de partities niet zien. Anyway, het is met dat script in elk geval gelukt.

Joey

  • Gast
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #10 Gepost op: 2006/04/10, 21:16:13 »
Zappa: Nee D is ntfs

Azalin: Het script werkte voor mij ook, maar op de een of andere manier niet voor partitie D :S

Azalin

  • Gast
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #11 Gepost op: 2006/04/10, 21:18:54 »
Wat zou kunnen is dat je hem via schijvenbeheer nog ingeschakeld hebt ofzo? ik had de partitie die ik eerder in fstab had gezet er uit gehaald, gecontroleerd of deze niet actief was en toen dat script toegepast.

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #12 Gepost op: 2006/04/11, 09:16:41 »
Citaat van: Azalin
Ik wou even laten weten dat dat script bij mij ook perfect werkte en je daar voor bedanken Zappa.
Ik vraag mij alleen wel af hoe ik (wat dat script deed) dat met de hand had kunnen doen. Ik heb namelijk die fstab entry aangemaakt maar kon toen de partities niet zien. Anyway, het is met dat script in elk geval gelukt.
Het script zoekt naar mac, win en linux partities en mount die met de juiste rechten (en maakt een juiste fstab aan). NTFS wordt ro gemount.

Azalin

  • Gast
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #13 Gepost op: 2006/04/11, 09:31:22 »
Alleen mept hij ze nu ook op mijn bureaublad. Ik heb dat bureaublad liever lekker leeg. Is het mogelijk om die iconen van mijn bureaublad te halen zonder daarmee de schijven te unmounten :)?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #14 Gepost op: 2006/04/11, 09:35:10 »
Jazeker. Het is een instelling in GNOME. Dennis heeft het hier gepost een paar dagen geleden. Ken het niet vanbuiten. Maar ik zou zoeken in de configurator of in /home/naam/.gnome

martin

  • Gast
Bestanden van andere hardeschijven bekijken
« Reactie #15 Gepost op: 2006/04/14, 14:27:18 »
hoe kan ik ik mijn vergeten inlognaam en wachtwoord resetten en opnieuw invoeren????
Ik ben zo stom geweest om mijn wachtwoorden niet op te schrijven.......L*L dat ik ben!
PLEASE HELP ME.