Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe weet ik zeker dat 32-bit werkt?  (gelezen 608 keer)

hoe weet ik zeker dat 32-bit werkt?
« Gepost op: 2010/03/25, 19:52:52 »
ik heb een probleempje.
ik heb zins gisteren een nieuwe laptop, eerst wat ik gedaan heb is Kubuntu geintaleerd.
echter werkte absoluut geen 32-bit programma.

ik heb er toen OpenSuSE op gedaan, nu werken 32-bit programma's wel, maar virtualbox geeft al door een fout dat de kernel driver niet is geinstalleerd.
en die kan ook niet installeren, dat is een probleem, want ik heb hem wel nodig.

ook doen zommige programma's die ik soms gebuik het niet of doen ze het wel, maar heel raar.
punt is dus duidenlijk, ik heb debian of een debian gebaseerde distro nodig.

liefst gebruik ik Kubuntu, maar, hoe zorg ik dat ik 100% zeker weet dat 32-bit programma's het gaan doen, zonder dat ik de 32-bit versie moet gebruiken.
immers, als ik de 32-bit versie gebruik kan ik niet alles uit de laptop halen, en das is juist wel de bedoeling.

het moet kunnen want op mijn PC, ook 64-bit, werken 32-bit programma's wel gewoon.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline HarzG

  • Lid
Re: hoe weet ik zeker dat 32-bit werkt?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/25, 22:49:19 »
Bij mij zijn (synaptic) de volgende programma's geïnstalleerd:
virtualbox-ose
virtualbox-ose-source
virtualbox-ose-guest-source
virtualbox-ose-qt
virtualbox-ose-guest-x11
virtualbox-guest-additions
virtualbox-ose-guest-utils
Ik heb geen idee of alle apps/pakketten strikt noodzakelijk zijn, maar ik kan hiermee gewoon Ubuntu 9.10 32bits en Ubuntu 9.04 32bits starten. Het zou kunnen dat je het "qt"-pakket nodig hebt met Kubuntu.

Het is verwarrend om VirtualBox en 32bits te vermengen in de vraag. Voor mij is het niet duidelijk of je de 32bits applicaties van Linux bedoeld, de werking van 32bits apps in VirtualBox (werken volgens mij zonder problemen als de *.vdi netjes werd geconfigureerd)  of de 32bits wine-applicaties in Kubuntu.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Dave

  • Lid
Re: hoe weet ik zeker dat 32-bit werkt?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/25, 23:03:26 »
100% is nooit iets zeker.
Wat gebruik je nu voor OS en wat in Virtualbox

Re: hoe weet ik zeker dat 32-bit werkt?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/25, 23:10:16 »
ik heb nu weer Kubunut 9.10, met niks in VirtualBox.
eneh, ik gebruik de CSE van VirtualBox, ik gebruik de RDP server namelijk wel eens, de OSE heeft die (nog?) niet.

en ok, klopt, 100% weet je het nooit,
maar als het goed is zou je met de ia32-libs wel 32-bit programma's moetten kunnen gebruiken.
maar dan krijg ik nog de fout dat het de verkeerde architectuur (namelijk i386) is.
(dus ik kan het niet eens proberen zeg maar)



en @HarzG:
ik bedoel 32-bit Linux programma's en het liefts juist niet in VirtualBox, maar native op de host.
en dat wil dus niet, in VirtualBox zal het prima werken, zit altijd een 32-bit versie van Windows 7 in.
« Laatst bewerkt op: 2010/03/25, 23:12:04 door richard »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!