Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitie verkleinen  (gelezen 854 keer)

larodefender

  • Gast
partitie verkleinen
« Gepost op: 2007/12/22, 17:03:29 »
Hallo, ik heb Ubuntu 7.04 naast XP geinstalleerd (werkt perfect), maar heb een partitiefout bij het installeren gemaakt. De partitie voor Ubuntu heet nu sda3 (ext3) en is 89.28 GB groot en ik had hem ongeveer 10 GB willen hebben. Mijn voormalige D partitie (heet nu sda5 (nfts))had ik graag 90 GB willen hebben, maar is nu ongeveer 10 GB. Ik heb GParted geinstalleerd om dit te kunnen zien en eventueel te kunnen veranderen. Ik weet echter niet of ik de ubuntu partitie (sda3, ext3)kan verkleinen en de vrijgekomen ruimte weer op de sda5 kan bijvoegen.

partitie verkleinen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/22, 17:23:08 »
Als je partities wil veranderen is het best dat je de livecd van gparted brand en hiermee opstart. Gparted in ubuntu kun je niet gebruiken daarvoor want dan zijn die pertities gemount en kun je ze niet wijzigen. Misschien kun je beter een nieuwe install overwegen om problemen te vermijden. Allereerst kun je de uitdraai van "sudo fdisk -l hier eens posten (in terminal)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

larodefender

  • Gast
partitie verkleinen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/28, 09:44:10 »
Ik heb een instal gemaakt en het staat nu precies zoals ik het wil hebben en het werkt ook allemaal goed. Bedankt voor de informatie

partitie verkleinen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/29, 07:42:04 »
Mooi ;)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk