Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op grote harde schijf  (gelezen 1116 keer)

ottomatic

  • Gast
ubuntu op grote harde schijf
« Gepost op: 2009/04/14, 09:42:25 »
Ik heb een nieuwe laptop gekocht en wil daar ubuntu op gaan installeren, omdat vista me in het geheel niet trekt.

Deze laptop heeft een schijf van 320 GB en 3 GB memory, maar ik lees overal over partities van slechts enkele GB's of soms zelfs MB's.

Nu wil ik graag weten hoe ik deze schijf het beste kan partitioneren, met in het achterhoofd de volgende wensen:
- veel muziek en foto's op kunnen slaan
- (veel) extra linux programma's downloaden en installeren
- eenvoudig een backup kunnen maken van al mijn persoonlijke documenten
- enkele windows programmas kunnen installeren en draaien waarvan geen linux versie bestaat (zoals software met kaarten voor mijn GPS bijv)
- voorkeur voor windows emuleren onder ubuntu ipv dual boot systeem

Wat zou een optimale partitie indeling zijn om optimaal gebruik te maken van de beschikbare ruimte en welke filesystemen moeten daar op? (ben een beginner op Linux gebied)

Re: ubuntu op grote harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/14, 09:56:06 »
Je zou gewoon de partitieindeler automatisch zijn werk kunnen laten doen. Dan wordt je harde schijf ingedeeld in een hoofdpartitie (/), en een swap-partitie (wisselgeheugen), die 2 keer zo groot is als je RAM.

Echter, aangezien je back-ups wilt maken, kan het handig zijn om /home, de map waarin gebruikersaccounts staan, op een aparte schijf/partitie te zetten. Wordt jouw OS dan beschadigd, dan is je /home meestal nog intact. Dit doe je door tijdens de installatie voor "handmatig partitioneren" te kiezen. Let op, Linux gebruikt een ander schijfsysteem dan Windows. Windows gebruikt schijfletters, maar Linux gebruikt de volgende indeling:

hda1 (Dit betekent: harde schijf (hd, harddisk), eerste schijf (a), eerste partitie (1))
hdc2 (Dit betekent: harde schijf (hd, harddisk), derde schijf (c), tweede partitie(2))

Voor SATA-schijven geldt hetzelfde, maar dan is het sd (Sata disk) ipv hd (Harddisk).

Normaal gesproken merk je hier weinig van, want de grafische schil en zijn bestandsbeheer noemt een apparaat gewoon "Schijf" of naar zijn schijflabel ("Foto's", bijv.). Ga je partitioneren, of met de terminal werken, dan kom je deze benamingen wél tegen.

Ook wordt elke partitie ergens aangekoppeld op het bestandssysteem.
/, de hoofdpartitie, root genoemd (niet te verwarren met de gebruiker "root", welke de systeembeheerder is!), staat ongeveer gelijk aan Windows' "C:\". Dit is dus de hoofdmap van je computer. Hierin staan dus alle bestanden, mappen en zelfs apparaten. Immers, harde schijven worden ook aangeduid als bestanden (je hardware zit in /dev, dus ook je harde schijven). In /media vind je meestal verwisselbare apparaten, zoals cd-roms en harde schijven. Let op,schijven in /dev kun je niet benaderen zonder ze eerst ergens aan te koppelen! De bestandsbeheerder doet dat altijd in /media, bijvoorbeeld /media/disk, /media/disk-2, /media/fotos, enz. Je kunt dus /home gemakkelijk op een andere partitie of (netwerk)schijf zetten, door het aankoppelpunt van een schijf tijdens de installatie (of erna), op /home te zetten.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is ;)

Re: ubuntu op grote harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/14, 10:40:02 »
Om Cumulus007 verhaal te vertalen in getallen.

root (/)  15 Gig
/home    303 Gig
/swap    2 Gig

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D