Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet meer inloggen op Ubuntu  (gelezen 7973 keer)

Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #50 Gepost op: 2007/10/08, 11:41:27 »
Dat is een vervelende fout melding idd.

Boot van de live cd en typ in als root terminal:
ps aux | grep udevWanneer je ongeveer deze melding krijgt:
Citaat
root@eXtreem :~# ps aux | grep udev
root 2669 56.8 6.7 27476 25852 ? Sroot 21697 0.0 6.7 27608 25944 ? S< 20:10 0:00 /sbin/udevd --daemon
root 21699 0.0 0.1 2020 588 ? S< 20:10 0:00 /lib/udev/watershed /sbin/evms_activate
Dit kan een fout wezen in "evms" als die geinstalleerd is ??

Als je in de Kernel log zou kijken zou het vol moeten staan met dit soort meldingen:
Citaat
[ 2860.300000] device-mapper: ioctl: error adding target to table
[ 2860.300000] device-mapper: table: 254:0: linear: dm-linear: Device lookup failed
Probeer met de opdracht:
aptitude remove evmsVan evms af te komen en boot de pc dan opnieuw vanaf de Harddisk. ???

Let wel doe alles met root rechten.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #51 Gepost op: 2007/10/08, 19:25:54 »
Ik heb vanaf de LiveCD opgestart en in de terminal het commando sudo -s gegeven. Vervolgens heb ik ps aux | grep dev uitgevoerd, maar zag hier niet de regel staan met evms_activate.

Voor de zekerheid toch aptitude remove evms uitgevoerd en hier werd toch het e.e.a. verwijderd.

Vervolgens dus opnieuw opgestart. Op een gegeven moment kwam ipv de grafische omgeving al een terminal venster wat constant die foutmelding over Device mapper geeft, maar na het drukken op CTRL ALT DEL ging de pc verder met opstarten en kwam ik wel in de grafische omgeving.

Op het loginscherm van Gutsy Gibbon CTRL ALT F1 gegeven, daar vliegt nog steeds die device mapper over het scherm. Toch kunnen inloggen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord, heel snel zag ik toen richard@CC1259695-A voorbij vliegen, wat dus betekend dat ik ondanks de foutmelding wel gewoon commando's kan geven. Ziet dus alleen niet wat je typt.

De volgende stappen heb ik toen uitgevoerd:

cd /home
sudo chmod 600 /home/richard
exit
Vervolgens met CTRL ALT F7 terug gegaan naar de grafische mode, maar het probleem blijft het zelfde. Direct na het drukken op enter na het intypen van het wachtwoord verschijnt deze melding:

Uw Persoonlijke map is ingesteld als '/home/richard', maar die lijkt niet te bestaan. Wilt u aanmelden met de hoofdmap '/' als uw persoonlijke map? Het is onwaarschijnlijk dat er ook maar iets werkt tenzij uw een 'veilige modus'-sessie gebruikt.Een kameraad van me komt vanavond langs en neemt de Gutsy Gibbon LiveCD mee, misschien dat ik daar iets meer aan heb?

Thnx voor de goeie tips,

Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #52 Gepost op: 2007/10/08, 21:24:11 »
Maar je ziet we vorderen wel al.

En sja dat zij ik een aantal postjes geleden al ?
Er is nog een manier natuurlijk.

Gewoon keihard opnieuw installeren en dan maar die partitie's formateren,
(( BEHALVE die oude /home partitie he ? :P
Die moet je intact laten en wanneer je PCtje normaal werkt dan pas die oude /home partitie mounten.

zit te denken he??
Dit is toch eigenlijk te zot voor woorden dat zoiets simpels een halve community bezig houd :P
hahahahahahahahaha

Maar neemt niet weg dat het reuze interesant is en ik zooooooow verschrikkelijk nieuwsgierig ben wat nu eigenlijk de oorzaak is ???

Ik weet namelijk dat evms een fout veroorzaakt door een bug in de kernel.

Die zou verholpen moeten zijn maar steekt bij jouw weer de kop op.
hmmz

Linux I love it  :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #53 Gepost op: 2007/10/08, 23:07:21 »
Ik heb net ubuntu geinstalleerd. De cd die ik gekregen had was echter de ubuntu server CD. Aangezien er al ubuntu op mijn schijf stond kreeg ook een extra keuze optie: ubuntu studio.

Had over Ubuntu Studio al wel leuke dingen gehoord, dus ik dacht laten we het maar proberen. Setup loopt vast bij het installeren van de programma's, onder de voortgangbalk blijft ntfs-3g is geinstalleerd. 3 Kwartier later stond hij nog steeds op 58% en de tekst ntfs-3g is geinstalleerd. Harde reset dus en nogmaals de setup starten. Dit start deze helemaal niet omdat de partitie die ik gekozen heb niet in orde zou zijn, dus formateren. Hiermee was ook de keuze voor ubuntu studio verdwenen.

Geen extra opties meer gekozen en gewoon verder gegaan met de installatie van ubuntu server, met het idee om later de grafische omgeving te installeren met het commando "sudo apt-get install ubuntu-desktop", maar helaas. Kreeg de melding: Tijdelijke fout bij opzoeken van nl.archive.ubuntu.com.

ifconfig uitgevoerd en heb dus geen IP adres, computernaam (ivm de kabelmodem) klopt en alles is goed aangesloten. Stekker van modem er maar ff uitgehaald, maar met ifconfig nog steeds geen ipadres te zien...

Iemand toevallig een idee hoe ik een ipadres kan krijgen in de terminal, mogelijk dat dhcp nog ingeschakeld moet worden? Ik heb er niet veel over kunnen vinden waar ik iets aan had.
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #54 Gepost op: 2007/10/08, 23:54:39 »
Als het goed is komt morgen mijn broertje hierheen en die neemt dan de juiste versie van de LiveCD voor me mee....

Ik vertrouw erop dat het morgen dus helemaal goed gaat komen, ik kan geloof ik in de installatie aangeven dat hij mijn huidige /home moet gebuiken als /home, zonder deze te formateren. Als ik exact dezelfde user aanmaak tijdens de installatie met hetzelfde wachtwoord, pakt hij dan alles zo weer op of is verstandiger om van de lege ruimte nog een nieuwe ext3 partitie te maken en deze als nieuwe frisse /home gebruiken? En kan ik hier mijn applicaties zoals thunderbird weer op installeren en de mail vanaf de huidige /home daar naar toe kopieeren?

En ja, het blijft idd jammer dat het niet zo gelukt is zonder herinstallatie, is toch een stuk leerzamer...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #55 Gepost op: 2007/10/09, 00:34:34 »
Citaat
ik kan geloof ik in de installatie aangeven dat hij mijn huidige /home moet gebuiken als /home, zonder deze te formateren.
Klopt helemaal :P
Dus ben je in 1 keer klaar.

WBT die lege partitie naast die /home ??
Die zou ik met Gparted gewoon in orde maken.
Dus die lege partitie ongebruikt maken.
En dan  je huidige /home vergroten met die vrijgekomen ruimte.

Omdat er dan maar 1 partitie op die HD staat krijgt hij ook een andere aanduiding en zodra je dit gelijk met de installatie meeneemt is alles meteen in orde.
Anders loop je kans dat je achteraf weer je fstab moet bijwerken omdat die partitie een andere aanduiding heeft gekregen.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #56 Gepost op: 2007/10/09, 10:27:10 »
Citaat van: Gandyman
Omdat er dan maar 1 partitie op die HD staat krijgt hij ook een andere aanduiding en zodra je dit gelijk met de installatie meeneemt is alles meteen in orde.
Anders loop je kans dat je achteraf weer je fstab moet bijwerken omdat die partitie een andere aanduiding heeft gekregen.
Hier zal ik idd even aan moeten denken. De naam zal dan zeker veranderen van hdc1 naar hdc. Zal dus voor de installatie ff opstarten vanaf mijn GParted LiveCD en de partitie vergroten.

Thnx voor de tip...

Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #57 Gepost op: 2007/10/10, 10:24:25 »
Mijn broertje was de CD vergeten, dus nog niks kunnen doen, ga vanavond wel even bezig met GParted om de partitie te vergroten. Wachten is dus nog weer op de Gutsy Gibbon LiveCD....
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #58 Gepost op: 2007/10/10, 14:10:17 »
Maakt niet uit, we hebben de tijd...

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #59 Gepost op: 2007/10/12, 14:43:40 »
Het werkt allemaal. Ik heb met de GParted LiveCD opgestart, gekozen voor de VESA driver. Hiermee mijn Homedrive vergroot. Ubuntu weer geinstalleerd vanaf de Gutsy Gibbon LiveCD, gaf tussentijds een keer een foutmelding, maar gewoon verder gegaan. Eenmaal opgestart nog wat problemen met de restricted driver van Nvidia. Hiervoor ben ik het systeem aan het updaten gegaan, waar een foutmelding bij verscheen, maar verholpen kon worden door een partial upgrade uit te voeren, kon hier gewoon op ja klikken om dit te doen. Hierna draait alles als een zonnetje.

Iedereen bedankt voor de goeie tips en de tijd en moeite die erin is gestoken...

Groetjes Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq