Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: onbeveiligd netwerk  (gelezen 4289 keer)

Offline maxio1200

  • Lid
onbeveiligd netwerk
« Gepost op: 2008/03/30, 09:57:27 »
Hallo weer, ik heb een onbeveiligd netwerk,(leuk voor de buurman) maar hoe kan ik deze verbinding beveiligd maken?.(jammer voor de buurman)Ik zit achter een router.


Groeten,Arro
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline tabasco

  • Lid
onbeveiligd netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/30, 10:37:54 »
Hallo, Een onbeveiligde draadloze router kun je het beste veranderen als je eerst tijdelijke 'bekabeling' aansluit. Dus even een utp kabel van je router naar je computer aanleggen.
Vervolgens (afhankelijk van het type router) geef je in je webbrowser (Firefox) een ip adres om het configuratie menu van je router te benaderen. Bijv. 192.168.1.1 of 10.0.0.1 dit staat in de handleiding van je router beschreven, anders kun je het type opzoeken op internet.

Vaak is er een inlogcode vereist, dit is veelal een standaard naam (en wachtwoord) admin. In het menu kun je de (WPA/WEP) beveiliging inschakelen.
Hierna kun je dezelfde code ook inschakelen op je draadloze netwerkkaart in de netwerkconfiguratie. Waarna de draadloze verbinding 'beveiligd' tot stand kan worden gebracht.

Dus allereerst vind uit welk wachtwoord en welk ip adres nodig zijn bij jouw merk/type router om in het router configuratie menu te komen.

Offline maxio1200

  • Lid
onbeveiligd netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/30, 11:17:39 »
okiedokie, ik ga er mee aan de gang.

Cheers, arro
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
onbeveiligd netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/30, 11:24:52 »
Kies dan wel voor WPA als dat beschikbaar is. WEP is binnen een paar minuten te kraken, WPA niet.

Offline maxio1200

  • Lid
onbeveiligd netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/30, 11:30:04 »
Zal ik doen johan.


Cheers, arro.
acer 3690 laptop cerilon 2gb. geheugen 2gb.
10.04

onbeveiligd netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/30, 13:16:03 »
Als je enkel zelf met één (of een beperkt aantal) laptops of PC op dat draadloos netwerk moet, kun je ook ergens instellen in je router dat je enkel bepaalde MAC-adressen toelaat. Je zet even open voor iedereen, kijkt in het lijstje of er geen indringers staan, en dan kan je ergens aangeven "alleen deze toelaten". Blijven er steeds indringers tussenzitten (heb je dus m.a.w. nooit een "zuivere" toestand  die je kan vastleggen, dan moet je ergens zoeken waar je het MAC-adres manueel kunt invoeren.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

kurosaki_ichigo

  • Gast
onbeveiligd netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/30, 13:39:36 »
Citaat van: Johanvd
Kies dan wel voor WPA als dat beschikbaar is. WEP is binnen een paar minuten te kraken, WPA niet.
WPA kraken ze ook wel als ze willen hoor. En WEP kraak je niet binnen paar min daar moet je echt een computer expert of eigenlijk linux expert.

Alleen experten kraken dat miss binnen paar min. Mijn 5 cent :)

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
onbeveiligd netwerk
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/02, 08:10:58 »
ALLES is te kraken mits voldoende tijd en rekencapaciteit ter beschikking. En dat is het verschil tussen WEP en WPA: de laatste is NU nog niet binnen een "redelijke termijn" te kraken voor de huis-tuin-en-keuken kraker. Ik zie het rekencentrum van de ABN-AMRO om maar wat te noemen niet hun capaciteit er tegenaan gooien om het effe in een paar minuten te regelen. Alhoewel het niet "makkelijk" is, is WEP voor iemand met kennis en betrekkelijk simpele splullen binnen "redelijke" tijd te kraken.

O ja, nog even voor de duidelijkheid: het is natuurlijk altijd nog beter om WEP te hebben dan helemaal niks. De meeste ellende hou je dan al buiten de deur.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl