Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bestandsrechten blijven niet staan  (gelezen 1323 keer)

Offline hugort

  • Lid
bestandsrechten blijven niet staan
« Gepost op: 2014/05/20, 15:05:34 »
Ik ben net begonnen met mijn eerste linux computer. (ubuntu 14.04) ik heb problemen met bestandsdeling met andere computers. Vanaf een oude XP computer heb ik een map aangemaakt op het ubuntu systeem die ik met alle submappen gedeeld wil hebben. Deze map is een submap in 'openbaar' De dag van de installatie en de dagen daarna ging het delen prima. maar nu zijn de bestanden voor alle computers ineens read-only. Ik heb de indruk dat dit te maken heeft met een update of het aan en uitzetten van de firewall. Als eigenaar geeft ubuntu 'Mij' op dit is een omschrijving die niet als gebruiker voorkomt, maar misschien snap ik het taalgebruik van ubuntu nog niet goed genoeg. Op het ubuntu systeem kan ik de rechten niet aangepast krijgen. Ik probeer dat steeds via de verkenner die in ubuntu zit. Ik ga dan naar eigenschappen en verander de reachten. Het is me wel gelukt om met de oude XP computer de rechten van een paar mappen te wijzigen, maar dat blijft maar heel even zo staan. en in tegenstelling tot wat windows zegt is het niet op de submappen en bestanden van toepassing. Graag zou ik de hele map in een keer toegangkelijk maken voor iedereen in mijn netwerk. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen???

Offline jan11000

  • Lid
Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/20, 19:12:16 »
Nautilus in de terminal starten met,
gksudo nautilus
dan kun je alle rechten aanpassen.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/21, 08:40:24 »
Windows kan helemaal niet schrijven naar het ubuntu bestandsysteem. Hoe heb je dan vanuit xp een map op ubuntu aangemaakt? Als je een wubi installatie hebt gedaan kan je beter opnieuw installeren, wubi wordt niet meer ondersteund vanwege de vele problemen. nautilus zo vanuit de terminal starten is gevaarlijk, en uberhaupt niet nodig om windows mappen aan te kunnen passen.

Offline hugort

  • Lid
Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/21, 09:51:02 »
als ik de reacties van jan11000 en redmar naast elkaar zet weet ik echt niet wat ik moet doen;
1 Als het gevaarlijk is om nautilus in de terminal te statren doe ik het liever niet, als beginner, Maar wat doe ik dan wel om de gedeelde mappen en bestanden permanent de juiste rechten te geven?
2 wat is een wubi installatie, en hoe weet ik of ik die heb gedaan?
-> wellicht is dit nog relevante info: Op de windows computers (win7 en XP) zie ik de gedeelde map op ubuntu en kan ik bestanden bekijken en schrijven. Op de Ubuntu computer kan ik in gedeelde map alleen lezen. De Ubuntu computer ziet gedeelde mappen op de windows computers niet.
-> de gedeelde map is een map die ik gemaakt heb met windows verkenner vanuit XP, in de 'openbaar' map op de ubuntu computer, Bij mij ging dat gewoon...

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/21, 21:51:38 »
Welke stappen heb je gedaan om ubuntu te installeren? Heb je een bepaalde handleiding gevolgd? Aan de hand van de installatie kan je zien of het een wubi of standaard installatie is.

Offline hugort

  • Lid
Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/21, 22:15:14 »
Ik heb dat dvd-tje nog eens in de drive gedaan in de autorun staat inderdaad wubi.exe ! Het was een supergemakkelijke volautomatische installatie. Ik heb geen dualboot systeem gemaakt, maar heel windows eraf gedonderd. Het resultaat is volgens mij ook goed. Ik zit alleen met het juist inrichten van die bestandsrechten. Als dat niet op te lossen is zonder een nieuwe installatie dan zal dat moeten. Maar ik doe dat liever niet omdat het allemaal tijd kost. De volledige omschrijving van mijn ubuntu is volgens mij 14.04 LTS i386. Ik heb vorige week ook updates ontvangen en geïnstalleerd. dus ik vraag me af wat er nu niet ondersteund wordt.
Wat ik verder ontdekt heb bij de bestandsrechten is dat mappen en files aangemaakt door windowscomputers op het ubuntu systeem read-only zijn. de eigenaar is voor ubuntu onbekend. Ik heb vandaag van de gehele map up ubuntu een kopie gemaakt. dat zijn de bestanden toegankelijk en de rechten in te stellen. Maar nieuwe files of mappen aangemaakt vanaf een windows computer blijven read-only. Ook zijn de windowssystemen voor Ubuntu niet zichtbaar in het windowsnetwerk.
alvast bedankt voor nuttige adviezen..
« Laatst bewerkt op: 2014/05/21, 22:18:24 door hugort »

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/21, 22:38:27 »
Een installatie via wubi lijkt inderdaad gemakkelijk, maar vervolgens kom je continu rare problemen tegen zoals het probleem dat jij nu hebt. Door de vele problemen met wubi is het programma stopgezet, ik weet ook niet waarom die .exe nog op de dvd aanwezig is. Ik zou zeggen doe een volledige installatie door vanaf de dvd op te starten (wel eerst een backup van de data maken), dat kost misschien wat tijd maar dan kan je er wel weer 5 jaar tegenaan ;)

Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/22, 09:28:29 »
Even voor mijn beeldvorming, ik begreep de vraag als volgt: het delen van de bestanden gaat over het netwerk, dus ubuntu staat aan en de oude xp computer ook en via het delen van bestanden (samba) benader je de bestanden. Of lees ik het nou zo verkeerd en heb je op 1 en dezelfde machine EN ubuntu en XP staan en wissel je de bestanden uit op 1 en dezelfde computer?

Offline hugort

  • Lid
Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/22, 09:38:52 »
@mcvries, het gaat inderdaad over delen over het netwerk. de verschillende besturingssystemen draaien op verschillende computers, niet dezelfde.

Offline hugort

  • Lid
Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/22, 09:40:47 »
als een nieuwe installatie nodig is, kan iemand me dan ook verwijzen naar een goede installatie handleiding voor ubuntu 14.04 LTS i386. Zonder WUBI.exe te gebruiken?

Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/22, 09:50:11 »
Nieuwe installatie:

brand de iso op DVD of op USB en start hiermee op. Done.

De Wubi installatie kan alleen vanuit een werkend windows systeem gestart worden en dan heb je ubuntu als "applicatie" in windows.
Ergo: als je niks meer van windows op je computer hebt staan en je hebt geinstalleerd vanaf USB of vanaf DVD dan heb je geen wubi installatie.

Ook al staat de exe op de dvd, als je hem niet vanuit windows hebt gestart, dan heb je gewoon een 'normale' installatie.

Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/22, 09:51:02 »
en nou terug naar het delen, je hebt een map, openbaar, in je home directory gedeeld en je kon er bestanden op zetten en dat kan je nu niet meer?


Offline hugort

  • Lid
Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/22, 12:16:21 »
samenvatting van het probleem met bestandsdeling: Bestanden aangemaakt vanaf een windows computer in een map in openbaar zijn voor ubuntu read-only, dit is niet te wijzigen door ubuntu. Als je in windows bestandsrechten uitbreidt dan is het ook niet van toepassing voor ubuntu. Verder zijn de windows computers onzichtbaar voor ubuntu.
-> is er een herinstallatie nodig om dit op te lossen??

Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/22, 12:40:11 »
Nee, een herinstallatie is niet nodig, het gaat mijn inziens mis met de rechten op de fysieke map die je deelt.

Een lang verhaal kort: je deelt een map (in je home directory) die rechten heeft voor je lokale gebruiker (mij), zijn groep en voor anderen. Prima.

Nu plaatst windows daar een map bij, waar ook rechten op worden gezet door je windows computer. Deze rechten komen niet overeen, dus je lokale Ubuntu gebruiker grijpt er ineens naast.

Als je een terminal opent, dan naar de gedeelde map gaat waar de diverse mappen instaan en je doet :
sudo ls -l

dan krijg je een lijst van alle bestanden en mappen met hun eigenaar erbij. Ik verwacht dat de mappen waar je nu problemen mee hebt jouw gebruiker niet als rechthebbende voor komt.

type je in dezelfde terminal
sudo chmod -R 777 *

sudo : voer uit als root
chmod : wijzig de bestandsrechten op mappen en bestand
-R ook onderliggende mappen
777 : Alle rechten voor: eigenaar, zijn groep en alle anderen
* : alles
Dan kun jij (en ieder ander op je PC !!) er weer bij.

Hoe je je windows computer afleert om die rechten te zetten weet ik niet, ik kan je wel uitleggen hoe je het voorkomt vanaf een ubuntu client.
Ik geloof wel dat als je onder de motorkap van SambaServer duikt je per share kunt opgeven dat hij die aanpassingen van de rechten vanaf een client niet moet accepteren (ik zal eens kijken of ik dat kan vinden) Misschien dat een van de guru's hier dat wel weet.


Re: bestandsrechten blijven niet staan
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/22, 12:46:21 »
Als je in ubuntu met de rechtermuis de eigenschappen opvraagt, wat zie je dan onder het tabje "lokale netwerkschijf" ?
Ik denk namelijk als je de derde optie ook aanvinkt dat je dit probleem niet zou hebben, maar dan kan ook jan en alleman er bij. Ik weet niet of dat een probleem zou zijn?