Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?  (gelezen 6206 keer)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Gepost op: 2012/03/06, 16:15:01 »

Nou ja! Ze zetten de béta levensgroot neer en de stabiele versie in een hoekje? Beetje raar, niet? :o

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/06, 17:32:14 »
Ik vond het ook een rare zet. Nu draai ik op elke pc hier al een beta (kubuntu en ubuntu), en het draait super, maar om dan al een beta boven een lts aanraden is niet handig.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/06, 18:05:07 »
Bij mij was de Xubuntu Beta met 1 foutmelding verder zeer stabiel maar dat kon ik niet van Ubuntu zeggen die bij mij vol bugs zit. Het is echt geen plezierige ervaring als je zoveel bugs hebt en ik snap dus ook niet waarom ze het zo neer zetten.
Zou het eerder stil houden en wachten tot ze klaar zijn. Tevens daarna nog een tijdje wachten want ik geloof niet dat hij gelijk stabiel zal zijn.

Als men net als mij veel bugs tegen komt dan geeft dit geen goede ervaring en krijgen ze een verkeerd beeld van het systeem.
Zou er zeker bij zetten dat het systeem onstabiel is en nog fouten bevat want niet iedereen begrijpt wat een Beta is en dat je het nog niet als hoofd desktop moet gebruiken.

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/06, 18:20:05 »
Misschien willen ze gewoon nog even veel bètatesters binnenharken,  maar je hebt wel gelijk vind ik. Een crasherige beta (als dat zo is) is niet echt een mooi visitekaartje naar nieuwe gebruikers toe.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/06, 18:44:48 »
Misschien willen ze gewoon nog even veel bètatesters binnenharken,  maar je hebt wel gelijk vind ik. Een crasherige beta (als dat zo is) is niet echt een mooi visitekaartje naar nieuwe gebruikers toe.

ik kon niet wachten en heb de beta geinstalleerd, was wat kloten met de videokaart en vm-ware kernel-modules, maar ik http://www.omgubuntu.co.uk/vind dat hij belachelijk stabiel draait voor een beta, ik ben erger gewend.

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/03/06, 19:12:44 »
Foute reclame dit zouden ze beter achterwege laten. Ik zie veel mensen afhaken wanneer hun systeem gewoon crasht met een foute update.
Ten andere ze raden zelf af om de bèta als een productie-omgeving te gebruiken.

Niet goed bezig.

Ook opmerkelijk: om de 10.04.4 LTS binnen te halen zit je met een downloadsnelheid van amper 310 Kb/s ...... :o
Direct 11.10 geprobeerd en die gaat aan 1.4 Mb/s  ;) niet goed bekeken vind ik
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/03/06, 19:17:10 »
Merkwaardig. Zelfs even gedacht aan een hack ofzo....

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/03/06, 19:37:02 »
Euh, doen ze dat niet al lang dan? (cf. niet-LTS versies) ;)
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/03/06, 19:41:40 »
Euh, doen ze dat niet al lang dan? (cf. niet-LTS versies) ;)
:P

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #9 Gepost op: 2012/03/06, 20:24:28 »
Er staat toch met grote letters Testing, testing, Ubuntu 12.04 is in bèta now. Onduidelijk is dat toch niet te noemen.

Onlangs werd er ook overal reclame gemaakt voor een bèta van een ander OS, vrij te downloaden.
Wellicht was het wel verstandiger geweest, om bv. te benadrukken dat dit nog niet geschikt is voor productiemachines. Je hebt altijd weer hapsnurkers die denken 'kewl, nieuw, dus hebb0n'...  :rolleyes:
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #10 Gepost op: 2012/03/06, 20:34:39 »
Ubuntu 12.04 bèta draait hier meer dan stabiel. Nauwelijks foutmeldingen of crashes. Alleen naturalscrolling werkt niet, maar dat is dan ook 3rd party dus ik verwacht ook niet dat dat perfect werkt natuurlijk ;)

Verder asphyxia inderdaad. Windows 8 staat ook op heel internet met koeienletters dat je de bèta kunt downloaden, dus wat is het probleem dan?

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #11 Gepost op: 2012/03/06, 23:25:12 »
Ubuntu 12.04 bèta draait hier meer dan stabiel. Nauwelijks foutmeldingen of crashes. Alleen naturalscrolling werkt niet, maar dat is dan ook 3rd party dus ik verwacht ook niet dat dat perfect werkt natuurlijk ;)

Verder asphyxia inderdaad. Windows 8 staat ook op heel internet met koeienletters dat je de bèta kunt downloaden, dus wat is het probleem dan?

Het probleem hier (in mijn ogen) is dat je gebruikers kan verliezen door dit soort acties. Nieuwe gebruikers, die ubuntu willen proberen, kunnen afhaken als ze crashes ervaren met deze béta. Ik heb hier meerdere pc's al werkend onder 12.04, echter ervaar ik hier en daar toch echt een crash. Van vastlopers tot het echte werk. Ik zou het daarom verstandiger vinden als 10.04 met koeie(n)letters wordt aangeprezen op de hoofdsite (ubuntu.com), en niet een béta.
En tuurlijk heeft microsoft ook de béta voor windows 8 uitgebracht. Maar als iemand een laptop met windows koopt, of windows in de winkel haalt, krijgt deze niet de béta mee. Die klant kan er van uit gaan dat er een product mee komt dat verder is ontwikkeld.
En ook al staat er bij 12.04 duidelijk "testing, testing" bij, 1 slechte ervaring laat veel meer sporen achter dan 99 goede ervaringen...
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #12 Gepost op: 2012/03/06, 23:27:12 »
Maar nu vergelijk je appels met peren. We hadden het hier over het DOWNLOADEN, niet over het in de winkel kopen. Die hele vergelijking gaat niet op want in de reguliere elektronica-winkels vind je geen Ubuntu-PC's of Ubuntu-installatiemedia dus er is niks wat de "de klant meekrijgt".
Dus laten we het alsjeblieft op downloaden houden en op dat punt doen MS en Canonical het dus even goed/slecht in deze bèta-zaak.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu prijst Bèta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #13 Gepost op: 2012/03/06, 23:49:39 »
Niet zo slim van Canonical. De stabiele Ubuntuversie hoort uiteraard prominenter te worden aangeboden dan de bèta.

Volstrekte vergezochte onzin om dat te vergelijken met de manier waarop Microsoft z'n Windows-bèta's aanbiedt. Dan heb je dus totaal niet begrepen waar het om gaat.

Ubuntu is onbekend bij het grote publiek, Windows niet. Voor Ubuntu is de Ubuntu-webstek een van de voornaamste distributiekanalen van z'n besturingssysteem, voor Microsoft absoluut niet.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/06, 23:56:53 door Pjotr »

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #14 Gepost op: 2012/03/06, 23:57:18 »
"Voor Ubuntu is de Ubuntu-webstek een van de voornaamste distributiekanalen van z'n besturingssysteem, voor Microsoft totaal niet."

Dat is waar. Maar het ging om het fundamentele concept en niet wat het voornaamste distributiekanaal is. En in die zin is het hetzelfde liedje. Maar afgaande op distributiekanaal is het inderdaad een ander verhaal.

Maar als je op Get it today klikt, dan krijg je een lange wiki-pagina waar men al geen zin in heeft en uiteindelijk een knopje download bovenaan ziet. Overigens staat er zelfs dan nog aan het begin op de wiki: "The Ubuntu developers are moving quickly to bring you the absolute latest and greatest software the Open Source community has to offer. The Precise Pangolin Beta 1 release of Ubuntu 12.04 gives a preview of the next LTS version of Ubuntu. "

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #15 Gepost op: 2012/03/07, 00:01:10 »
Maar het ging om het fundamentele concept en niet wat het voornaamste distributiekanaal is.

[Knip] Het gaat erom, wat (on)handig is gezien *alle geldende omstandigheden*. En dan maakt het voor Microsoft geen fluit uit wat ze doen op hun webstek, maar voor Ubuntu juist wel heel veel.

Daar gaat het om.
« Laatst bewerkt op: 2012/03/07, 00:52:54 door asphyxia »

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #16 Gepost op: 2012/03/07, 00:33:59 »
[Knip] Jij reageerde op mijn mening, ik reageerde op de jouwne met een verduidelijking van wat ik in mijn post waar jij op reageerde daarboven bedoelde. [Knip]
« Laatst bewerkt op: 2012/03/07, 00:54:44 door asphyxia »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #17 Gepost op: 2012/03/07, 00:46:39 »
Er zit een groot verschil in, in hoe Cononical en Microsoft hun versies aanbieden.
De versie die Microsoft nu aanbied is geen Beta of wat dan ook versie maar een preview versie.

Bij mij is Ubuntu zeer onstabiel en zitten de lenzen vol met bugs zodat er niet fatsoenlijk mee valt te werken. Dat zijn niet de enige bugs bij mij en ik weet dat het wel goed komt al is Ubuntu 11.10 op mijn laptop nog niet zoals Xubuntu 11.10 is en is Xubuntu 12.04 zelfs beter. Maar toch je moet er niet aandenken dat iemand het ziet, het download en installeert als hoofd systeem en het draait voor geen meter vanwege de bugs.
Zo iemand krijgt een verkeerd beeld bij het systeem.
Een goede eerste indruk is bij nieuwe gebruikers heel belangrijk. Is dat niet goed dan kost het heel veel moeite om ze terug te krijgen.
Tevens gaan negatieve berichten harder rond dan positieve berichten.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #18 Gepost op: 2012/03/07, 00:59:24 »
Kunnen we de bejegening van elkaars zienswijzen binnen het redelijke houden?

Daarnaast, wat we ook vinden, de mensen van Canonical lezen deze site niet. We kunnen wèl op onze eigen site het verschil benadrukken. Die discussie is al eens geweest, staat me bij.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #19 Gepost op: 2012/03/07, 10:23:43 »
@Emiel: Die preview van MS is wel degelijk een beta. Welk labeltje dat verder heeft maakt niet zoveel uit, beta=beta.

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #20 Gepost op: 2012/03/07, 10:55:22 »
Er staat toch met grote letters Testing, testing, Ubuntu 12.04 is in bèta now. Onduidelijk is dat toch niet te noemen.


Zo is het. Wanneer je niet eens bekend bent met het fenomeen BETA heb je ook niets op die site te zoeken

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #21 Gepost op: 2012/03/07, 12:21:35 »
Nog niet eens zozeer dat. TESTING, TESTING zegt naar mijn mening al genoeg.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #22 Gepost op: 2012/03/07, 13:00:40 »
Nog niet eens zozeer dat. TESTING, TESTING zegt naar mijn mening al genoeg.

Testing heeft voor canonical heel veel zin, wanneer testers de weg weten binnen launchpad en bug/fouten rationeel plaatsen. Software testing is feitelijk heel moeilijk en complex, en is wat mij betreft voor ervaren ubuntu-gebruikers. Er zijn op launchpad zelfs iso testers, beta testers en software testing groepen.

Testing voor een nieuwkomer is enkel frustrerend, "het" loopt vast, "het" doet het niet, ik krijg 300mb aan updates! Wat nu? Het heeft voor canonical geen zin, immers geen feedback, en voor de tester ook niet imho.

"Ja maar het staat er toch: testing?" Ja prima, maar op de inlooppagina/hoofdpagina van Ubuntu hoort imo niet thuis.

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #23 Gepost op: 2012/03/07, 13:06:08 »
Tja, IMHO is dat gewoon een domme eigenschap van sommige mensen om het woord "testing" niet te lezen danwel niet te begrijpen.

Re: Ubuntu prijst Béta aan ipv stabiele versie?
« Reactie #24 Gepost op: 2012/03/07, 13:47:40 »
Ik denk dat het juist belangrijk is dat ook niet ervaren Ubuntu gebruikers beta testen.

Bij beta testen is het volgens mij niet alleen belangrijk om bug reports maken, maar het is ook nuttig wanneer niet technische, onervaren gebruikers op fora, blogs e.d. hun ervaringen met de beta delen. Ervaren Ubuntu gebruikers zijn wellicht al gewend aan typische Ubuntu ongemakjes waardoor deze niet meer opvallen, of staan juist niet meer open voor nieuwe gemakjes omdat ze wat anders gewend zijn. Al met al is het een waardevolle aanvulling op de feedback van ervaren Ubuntu gebruikers als ook nieuwe gebruikers beta de testen, met de hoop dat ze hun ervaringen delen.

Wat mij betreft is het prima dat ze dit zo onder de aandacht brengen. Mensen begrijpen echt wel dat het om een test versie gaat aangezien dat er zeer duidelijk bij staat.

Een andere overweging zal allicht zijn geweest dat zo'n beta altijd buzz teweeg brengt, blog's, nieuwssites e.d. pikken dat toch op. Een beetje stimuleren van zo'n buzz lijkt me niet verkeerd.