Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Install W7 na XP en Ubuntu  (gelezen 739 keer)

Offline Jan0707

  • Lid
Install W7 na XP en Ubuntu
« Gepost op: 2012/10/29, 15:29:31 »
Hoi,

Niet zeker dat het een Ubuntu-issue is maar toch .... als ik dat uit kan sluiten ben ik ook (een beetje) geholpen.
Installatie geschiedenis is XP , daarna Ubuntu en sinds gisteren Windows 7.
Als ik boot met de Windows 7 CD in de lade (zonder vanaf die CD te booten) krijg ik een bootmenu met de keuze XP/Ubuntu/W7.  Als ik boot zonder de CD... krijd ik het (oude) menu met alleen XP en Ubuntu.

Ik snap er helemaal niet van! Iemand suggesties ?

Voor details : http://paste.ubuntu.com/1315187/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Install W7 na XP en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/29, 15:39:18 »
Heeft vermoedelijk te maken met het Wubi-menu.... dat is nog niet bijgewerkt voor W7, denk ik (zoals ook Buzzin al aangeeft).

Wubi is sowieso technisch inferieur aan een normale Ubuntu-installatie op een eigen partitie. Ik zou twee vliegen in één klap slaan, en het zo oplossen:
- Start de computer op in W. XP;
- Verwijder de wubi-Ubuntu, via Software installeren/verwijderen (configuratiescherm XP);
-  Herinstalleer Ubuntu 12.04.1, door de computer op te starten vanaf de Ubuntu-CD. Tijdens de installatie zou Ubuntu beide Windowsversies moeten herkennen, dus zowel WXP als W7. En het installatieprogramma zou een optie moeten aanbieden om Ubuntu *naast* beide Windowsversies te installeren. Aanpak:
https://sites.google.com/site/computertip/installeren
- Tot slot zou je een drievoudig opstartbaar systeem moeten overhouden: een opstartmenu met keuze uit W7, WXP en Ubuntu.

Offline Jan0707

  • Lid
Re: Install W7 na XP en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/29, 15:44:50 »
Ja, Wubi.

Offline Jan0707

  • Lid
Re: Install W7 na XP en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/29, 15:51:29 »
Dank, ik ga het proberen!

Offline Jan0707

  • Lid
Re: Install W7 na XP en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/29, 18:36:13 »
Helaas. Na Ubuntu geinstalleerd te hebben, geen boot menu. Rechtstreeks naar WinXP. W7 CD erin, reboot , en ik zie zowel XP, Ubuntu als W7..... 
Als ik het goed begrijp staat  het MBR (default) op de "1e" schijf.  Kan het zijn dat door het opstarten vanaf de CD er  "op een of andere manier" verwezen wordt naar het Boot record op het Volume waar W7 op staat ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Install W7 na XP en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/29, 18:50:42 »
De situatie qua harde schijven is complex. Twee vragen:

1. Op welke schijf (niet partitie, maar schijf) staan de drie besturingssystemen? sda, sdb, sdc of sdd? Die info kan misschien ook wel worden gepeuterd uit de enorme hoeveelheid gegevens van de pastebin, maar daar heb ik even geen zin in. :)

2. En hoe is de opstartvolgorde in het BIOS, geregeld voor de harde schijven?
« Laatst bewerkt op: 2012/10/29, 18:53:36 door Pjotr »

Offline Jan0707

  • Lid
Re: Install W7 na XP en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/29, 19:46:34 »
Hoi, 

De genoemde besturingssystemen staan allemaal op sda .

In het lijstje schijven in de BIOS staat die schijf bovenaan. Gevolgd door 3 andere schijven.

Offline Jan0707

  • Lid
Re: Install W7 na XP en Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/30, 10:12:33 »
Inmiddels heb ik niet (meer)  het idee  dat  het een Ubuntu issue is. Maar ook geen Windows issue.
 
Maar ik heb het idee dat de boot-volgorde in de BIOS niet 'heilig' is. Op basis van dit :

We often refer to 'the' Mbr because when the bios finds an Mbr that seems to work then the machine uses just that 1 Mbr to continue the boot-process. Internal hard-drives cannot usually be distinguished between by the boot-order list and so only the Mbr on the Primary Master hard-drive is mentioned. It is possible to switch the internal drives around so that the bios thinks a different hard-drive is the Primary Master one but that involves messing around with the hardware inside the machine. (van : https://help.ubuntu.com/community/DualBoot/Mbr)

Nog een verschil in de configuratie. Alle schijven zijn SATA , maar er is er één IDE. 

Zou het mogelijk zijn dat de ene keer (los van de BIOS volgorde) er staandaard van de IDE schijf gestart wordt en de andere keer (met W7 DVD) via de BIOS-volgorde ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Install W7 na XP en Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/30, 10:45:32 »
Lastig probleem, zeker "op afstand".....

Wat je zou kunnen proberen:

1. Kijk of er op de webstek van de moederbordfabrikant, een nieuwere BIOS-versie beschikbaar is voor jouw bord. Zo ja, waardeer je BIOS op naar die nieuwere versie. Veiligste manier is deze:
https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

2. Koppel alle harde schijven tijdelijk fysiek los van het moederbord, behalve sda (waar de drie besturingssystemen op staan), en herinstalleer Ubuntu op de volgende wijze:
https://sites.google.com/site/computertip/herinstallatie

3. Controleer of na herstart, alle drie de besturingssystemen in het opstartmenu van Grub staan, en of je ze alledrie ook daadwerkelijk kunt opstarten.

4. Bij geslaagde proef: koppel de drie andere harde schijven (sdb, sdc en sdd) wederom aan. Als het goed is, heeft dit geen effect meer op het opstartmenu, noch op de functionaliteit daarvan.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/30, 10:50:56 door Pjotr »