Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10  (gelezen 2486 keer)

Offline Milann

  • Lid
Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10
« Gepost op: 2011/12/18, 20:55:21 »
Hallo forum,

Twee weken geleden is, ik geloof na een update, bij mij het draadloos internet enorm langzaam geworden en valt het constant weg. Dit ondanks dat Network-manager wel een verbinding aangeeft van 1 of 2 balkjes. De snelheid is redelijk na het opstarten van ubuntu, maar na een minuut loopt het vast. Een pagina als google laden kan dan wel 5 minuten duren en m'n spotify springt naar offline modus (om even later weer voor een korte tijd online te gaan). Meestal helpt het even als ik de verbinding reconnect, maar niet altijd en nooit voor lang.

Eerst dacht ik dat het aan mijn usb wireless-adapter zou liggen, een Belkin F5D8055v2, dus toen heb ik de oude Linksys wusb54Gv4 uit de kast gepakt en aangesloten, helaas zonder resultaat. Toen las ik op forums dat het installeren van WICD de oplossing kon zijn, dus dat heb ik gedaan. Ook dat hielp niet. Vervolgens, omdat ik sinds het uitkomen van 11.10 toch al van plan was een fresh install ervan te doen (had toen even niet voldoende opslagmedia om m'n data op te slaan), heb ik dat uitgevoerd, ook met de gedachte dat dat mijn internetprobleem wel zou oplossen. Maar nee, het probleem is er dus nog steeds.

Iemand misschien ideeën?

Alvast bedankt,
Milan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/18, 22:29:03 »
Een of twee balkjes is heel weinig.... Verbeter het bereik eens:
http://sites.google.com/site/computertip/antenneversterker

Pas ook eens wat ingrepen toe van deze pagina:
http://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet

Offline Milann

  • Lid
Re: Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/21, 18:16:05 »
Ik zit op een niet zo gunstige plek in het huis, maar de verbindingssnelheid heeft daar nooit echt onder te leiden gehad (is altijd 1/2 en af en toe 3 balkjes geweest). Ik heb wel de PC nu even verplaatst, dus verbinding is nu beter (had ook geen foto-papier in huis).

Verder heb ik het energiebeheer uitgezet bij mijn Belkin, maar daarna leek het wel alsof hij het nog veel slechter deed (weet niet of dit kan). Hij vond in ieder geval nauwelijks meer verbinding, en deze viel ook constant weg. Dit gebeurde eerst niet, toen leek er met de verbinding niets aan de hand (icoontje gaf gewoon connectie aan), terwijl de verbinding in werkelijkheid dus bar, bar slecht was.
Ook heb ik de backport-modules geïnstalleerd, zonder de gewenste effecten.
Alle methoden die bedraad internet vereisten heb ik niet kunnen proberen, omdat ik op moment volgens mij niet de kabels heb om het daarop aan te sluiten.

Voor de duidelijkheid, want ik zag dat het niet helemaal duidelijk in mijn eerste post stond, mijn verbinding is dus verslechterd (volgens mij na een update), terwijl er niet een mindere verbinding wordt aangegeven.

Milan


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/21, 19:39:44 »
Voor alle duidelijkheid: mijn ervaring is dat bij veel draadloze kaarten, Windows met minder signaalsterkte toekan, dan Linux. Kwestie van het verschil in stuurprogramma ongetwijfeld....

In jouw geval zou ik dus echt stevig inzetten op het vergroten van de signaalsterkte. Daarvoor heb ik in mijn eerdere bericht al wat instructies gegeven.  :)

Offline Milann

  • Lid
Re: Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/21, 19:58:25 »
Zoals gezegd heb ik mijn PC tijdelijk naar een gunstigere plek in het huis verplaatst, waar de verbinding sterker is. Dit dus zonder resultaat.

Verder stond mijn PC al 4 jaar op dezelfde plek, altijd met Ubuntu en met dezelfde verbindingssterkte. Het is van de een op de andere dag misgegaan. Wat wel zo is, op de dualboot Windows (die ik, behalve voor de enkele keer dat ik een Windowsprogramma nodig heb, nooit gebruik) is internet razendsnel.

Ik zat trouwens ook nog even kijken naar mijn netwerk-icoon, en zat dat er 4 'balkjes' zijn die kunnen oplichten, waarvan de onderste meer een punt is. Met 1, 2 balkjes verbindingssterkte, bedoelde ik (dus inclusief de onderste punt) 2 of 3.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/21, 20:22:39 »
Mischien heel toevallig maar is er "in de buurt" niet één of meer netwerken bijgekomen?
Deze kunnen je verbinding ook danig storen als ze allen op hetzelfde kanaal uitzenden.

Gebruik eens een tool als inSSIDer om dit te bekijken, Meer uitleg hier:
http://www.linuxmintusers.be/forum/index.php?topic=1420.0

Offline Milann

  • Lid
Re: Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/21, 20:46:06 »
Ik heb het programma met veel pijn en moeite kunnen downloaden en installeren (4x reconnecten met WiFi), maar krijg het, zelfs na een restart van de PC, niet opgestart. Is er nog een ander programma waarmee ik het kan zien?

Overigens denk ik niet dat dit het is hoor, want ik woon in een boerderij op het fijne platteland van Drenthe. Dichtstbijzijnde buren zitten 100 meter verder en er zit een klein bosje tussen, maar kan zijn dat ze een sterk signaal hebben (PC staat wel bij het raam aan hun kant).

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/21, 21:02:02 »
Alles in aanmerking nemende, vermoed ik dat het stuurprogramma dat in 11.10 zit voor jouw draadloze kaart, gebrekkig is. Overweeg eens om terug te stappen naar een eerdere versie waarin het wel goed werkte (11.04 of 10.04 LTS)?

In april volgend jaar, bij het verschijnen van 12.04 LTS, kun je dan nog eens kijken....

Offline Milann

  • Lid
Re: Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/21, 21:39:07 »
Ik kon het me haast niet voorstellen, aangezien ik dus de Belkin en de oude Linsys-ontvanger heb geprobeerd. Verder heb ik dus prima kunnen internetten op 11.10 (ben direct bij de release overgestapt), maar is het enkele weken geleden pas fout gegaan. Ik heb het toch even gecontroleerd met een goedkoop, oud prutselusb-ontvanger die je bij de router kreeg (en bij mijn zusje in de PC zat) en, wonderbaarlijk genoeg, ik heb weer snel internet!

Het meest vreemde is nog, dat mijn beide ontvangers het wel goed doen op een andere ubuntu-computer, die ook 11.10 draait. Ik snap het niet, maar dat maakt niet uit, want het werkt weer.

Bedankt voor de hulp, tot mijn volgende probleem;)!

Milan

Offline Milann

  • Lid
Re: Draadloos internet erg traag - valt af en toe uit. 11.10
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/22, 21:10:01 »
Sorry, toch geen slotje. Ik start mijn PC net op - de eerste keer nadat het gister werkte - en heb nu ook weer hetzelfde probleem. Heb 3, 4 balkjes internet en ik kan Tweakers niet eens starten, werkelijk om te huilen. Het lijkt wel alsof de restart ervoor zorgt dat het niet werkt. Iemand misschien ideëen? Heb de PC ontzettend hard nodig deze vakantie, vanwege schoolexamen een week erna.