Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu 20.04 start op met zwart scherm  (gelezen 688 keer)

Xubuntu 20.04 start op met zwart scherm
« Gepost op: 2021/01/11, 14:14:48 »
Op mijn oude Asus notebook staat Xubuntu 20.04 (graf. driver = Nvidia Geforce 610M) en dat werkte tot vandaag vlekkeloos. Na een update waarbij blijkbaar de nieuwste kernel is geinstalleerd - 5.8.0-36 - start de notebook wel normaal op, echter het scherm is volledig zwart. Ook geen cursor.
Wanneer ik opstart met kernel 5.4.0-60 via de recovery options tijdens het starten, dan start alles weer als vanouds op met een zichtbaar scherm.

Ik heb al het nodige opgezocht op internet, maar kan de oplossing niet vinden. Heeft dit met de grafische driver te maken? Het systeem geeft aan de juiste grafische driver in gebruik is :
This device is using the recommended driver
Nvidia Corporation : GF119M(GeForce 610M)
Using Nvidia driver metapackage from nvidia-driver-390 (proprietary, tested)

Heb ook Repair broken packages optie gebruikt en grub update gedaan. Helaas geen resultaat.

Weet iemand de oplossing?
 
« Laatst bewerkt op: 2021/01/11, 14:50:35 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu 20.04 start op met zwart scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/11, 14:42:01 »
De oplossing, voorlopig, zal zijn terug te keren naar een kernel die het wel doet. Dan dien je die versie te blokkeren zodat die niet opgewaardeerd wordt. Indien gewenst kan je later eens testen of een latere versie het wel weer doet.

Re: Xubuntu 20.04 start op met zwart scherm
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/11, 14:54:54 »
Dan dien je die versie te blokkeren zodat die niet opgewaardeerd wordt.
Nog niet eerder bij de hand gehad. Hoe doe ik dat? Kan het via de cli? Heeft dat geen veiligheidsconsequenties? Moet ik de nieuwste kernel versie eerst verwijderen en zo ja hoe doe ik dit (via de cli)?
« Laatst bewerkt op: 2021/01/11, 15:01:34 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu 20.04 start op met zwart scherm
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/11, 16:29:39 »
Op de site van Pjotr staat dat ergens. De veiligheidsrisico's zijn zeer beperkt. Als de keuze is tussen een niet werkend systeem en een vorige kernel, is de keuze snel gemaakt.
DIt kan hier een conflict zijn tussen de proprietaire nvidia driver en die nieuwe kernel. Je zou ook kunnen proberen met de open source nvidia driver te werken ("nouveau") geloof ik, maar dat zal wellicht in sommige gevallen een mindere grafische prestatie leveren. Ik zou voorlopig de kernel vastzetten en binnen enkele weken opnieuw zien. Misschien zal een update van die driver vereist zijn om het weer te doen werken met nieuwere kernels, wie weet.

Re: Xubuntu 20.04 start op met zwart scherm
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/11, 16:58:29 »
Op de site van Pjotr staat dat ergens.
Even gezocht. Staat hier : https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/tips-3.html#ID14.1
Je zou ook kunnen proberen met de open source nvidia driver te werken ("nouveau") geloof ik, maar dat zal wellicht in sommige gevallen een mindere grafische prestatie leveren.
Ga ik eens uitproberen.

Ik moet als eerste de nieuwste kernel verwijderen denk ik? Daarover staat niets op Pjotr's website. Heb dit commando gevonden :sudo apt purge linux-image-3.5.0-40-generic Waar de van toepassing zijnde versie moet worden ingevuld uiteraard. Is dit commando veilig te gebruiken en de juiste manier van verwijderen?
Met dit commando zou je de kernel pakket naam kunnen vinden : dpkg -l | grep linux-image
« Laatst bewerkt op: 2021/01/11, 17:33:55 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Xubuntu 20.04 start op met zwart scherm
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/12, 14:10:05 »
'Nouveau' driver uitgeprobeerd, maar dat gaf een foutmelding ivm allerlei 'unmet dependencies'. Gelaten voor wat het is.

Nieuwste kernel versie verwijderd en systeem vastgezet op de vorige - 'werkende' - kernelversie. Systeem start nu weer als vanouds op.

Hieronder voor de duidelijkheid even kort samengevat welke acties ik gedaan heb, waarbij de kernelversie (5.8.0-36) uiteraard vervangen moet worden door de van toepassing zijnde, wanneer je deze acties ook zou uitvoeren. Overigens met dank aan Vanadium en Pjotr('s website https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html) :)

Vastzetten kernel :
1/ Sluit alle programma's die met pakketbeheer te maken hebben, zoals Bijwerkbeheer, Programmabeheer, Software enzovoorts.
2/ Vind de kernel pakket naam :
dpkg -l | grep linux-imageom te checken wat de huidige kernel versie is, wanneer je dit zou willen :
uname -a3/ Verwijder kernel :
sudo apt purge linux-image-5.8.0-36-generic4/ Vastzetten kernel :
sudo apt-mark hold "linux-generic*" "linux-headers-generic*" "linux-image-generic*" "linux-signed-generic*" "linux-signed-image-generic*" linux-libc-dev5/ Als je wilt nakijken welke pakketten er precies zijn vastgezet, dan kun je daarvoor deze terminalopdracht gebruiken, waarvoor geen rootbevoegdheid (sudo) nodig is:
apt-mark showhold6/ Herstart pc
 
Ongedaan maken vastzetten kernel :
1/ Sluit alle programma's die met pakketbeheer te maken hebben, zoals Bijwerkbeheer, Programmabeheer, Software enzovoorts.
2/ sudo apt-mark unhold "linux-generic*" "linux-headers-generic*" "linux-image-generic*" "linux-signed-generic*" "linux-signed-image-generic*" linux-libc-dev3/ Kijk tot slot nog even na of het ongedaan maken van de vastzetting is gelukt; dat kan met deze terminalopdracht, waarvoor geen rootbevoegdheid (sudo) nodig is:
apt-mark showhold4/ Herstart pc

« Laatst bewerkt op: 2021/01/12, 14:12:59 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Xubuntu 20.04 start op met zwart scherm
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/12, 14:50:41 »
Sinds afgelopen week is de 5.8 kernel bij verschillende flavors binnen gekomen en blijkt problemen te geven bij Kubuntu en Xubuntu. Voor de HWE kernel is het te vroeg van de 20.04.2 point release met de 5.8 kernel komt pas volgende maand de 4de februari.
Wat er precies aan de hand is ben ik tot op heden nog steeds niet aan uit waarom sommige gebruikers nu al een 5.8 kernel versie hebben op hun 20.04 LTS installatie.
Het zorgt in ieder geval voor meer problemen dan lief is en dat hoort niet voor een LTS uitgave.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Xubuntu 20.04 start op met zwart scherm
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/12, 15:50:17 »
Wat er precies aan de hand is ben ik tot op heden nog steeds niet aan uit waarom sommige gebruikers nu al een 5.8 kernel versie hebben op hun 20.04 LTS installatie.
Het hangt ervan af wanneer en vanaf welke tussenversie je de LTS geïnstalleerd hebt. Als je 20.04 en 20.04.1 installeerde, dan blijf je, zonder speciale actie, op de kernel reeks van de LTS, die 5 jaar ondersteund wordt. De hogere puntversies komen met "HWE", een hardware enablement, om nieuwere hardware te ondersteunen op de LTS basis. Dat betekent nieuwere kernelversies en nieuwere versies van xorg. Die gebruikers moeten dan mee in een "rolling release" model waarbij ze automatisch nieuwere kernels krijgen.

Re: Xubuntu 20.04 start op met zwart scherm
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/14, 11:07:10 »
Sinds afgelopen week is de 5.8 kernel bij verschillende flavors binnen gekomen en blijkt problemen te geven bij Kubuntu en Xubuntu.
Bedankt voor je reactie. Dat verklaart direct een hoop.
Een boek doet het altijd...