Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: SSD-firmware update: nodig?  (gelezen 6464 keer)

SSD-firmware update: nodig?
« Gepost op: 2015/12/06, 12:48:47 »
Ik las op Pjotr's website (of was het ergens hier op het forum in een reactie van Pjotr?) dat het geen slecht idee is om de firmware van je SSD up-to-date te houden. Nu kwam ik er, na even gepuzzeld te hebben, middels het programma Schijven achter dat er in mijn laptop een Samsung SSD 850 EVO mSATA zit (wat dat ook precies mag inhouden :P). Na dat type opgezocht te hebben middels mijn zoekmachine, kwam ik op de site van Samsung en ben ik gaan kijken bij de downloads voor dit type SSD. Maar er staat helemaal geen datum van uitgifte bij. Hoe weet ik dan of er een nieuwere versie is dan dat ik heb (en welke versie heb ik)? Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dat soort dingen kan controleren?
« Laatst bewerkt op: 2015/12/07, 19:55:44 door Vistaus »

Offline daniel

  • Lid
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/07, 20:04:29 »
Heb je misschien iets aan: ??
gsmartcontrol

Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/07, 20:30:49 »
Heb je misschien iets aan: ??
gsmartcontrol

Heb even gekeken in het Softwarecentrum naar het screenshot, maar ik zie zo gauw niet hoe ik die informatie zou moeten opzoeken. Zou je me een beetje op weg kunnen helpen? Ik ben dan wel jong, maar o.a. het begrijpen van dingen gaat me niet meer zo makkelijk af, dus een beetje hulp zou fijn zijn :)

Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/07, 20:56:41 »
Met GsmartControl (of smartctl via de commandline) kun je oa de firmware van je SSD/HDD uitlezen.
sudo smartctl -d sat -a /dev/sda

Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/07, 21:02:53 »
maasnet@AMD:~$ sudo smartctl -d sat -a /dev/sda
[sudo] password for maasnet:
sudo: smartctl: command not found
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/07, 21:04:33 »
Met GsmartControl (of smartctl via de commandline) kun je oa de firmware van je SSD/HDD uitlezen.
sudo smartctl -d sat -a /dev/sda

Maar voordat ik dat probeer, hoe weet ik dan welke versie ik moet downloaden? Want, zoals ik al zei, op de website van Samsung staan geen versienummers...

Offline loti

  • Lid
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/07, 21:14:58 »
Met het programma  Schijven (gnome-disk-utility) kan je  de  versie van de  SSD  zien.

Wanneer op de downloadpagina van Samsung  je type SSD niet vermeld staat, is er nog geen nieuwe versie.

Offline jolo

  • Lid
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/07, 21:28:06 »
Voor jouw Samsung SSD 850 EVO wordt op het toms hardware forum Samsung Magician Software Suite aangeraden, waarmee de firmware update kan worden uitgevoerd.  http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2859973/samsung-850-evo-firmware.html De Samsung hyperlink staat in de reactie van SR-71 Blackbird. Echter die Samsung Magician Software for PC is alleen beschikbaar voor Windows.

 Zie daarover ook deze FAQs http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/support/faqs_01.html

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/07, 22:21:12 »
Met het programma  Schijven (gnome-disk-utility) kan je  de  versie van de  SSD  zien.

Wanneer op de downloadpagina van Samsung  je type SSD niet vermeld staat, is er nog geen nieuwe versie.

Eh, mijn type SSD staat wel vermeld op de Samsung-website, maar in de downloads-sectie staat er bij de firmwareupdates geen versie vermeld. Oftewel: wat download je dan precies? Dat is wat ik wil weten.
En het type heb ik al via Schijven opgezocht.

Met alle respect voor het meedenken, maar u zegt allemaal dingen die ik allang heb bekeken en vermeld in mijn openingspost...

Voor jouw Samsung SSD 850 EVO wordt op het toms hardware forum Samsung Magician Software Suite aangeraden, waarmee de firmware update kan worden uitgevoerd.  http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2859973/samsung-850-evo-firmware.html De Samsung hyperlink staat in de reactie van SR-71 Blackbird. Echter die Samsung Magician Software for PC is alleen beschikbaar voor Windows.

 Zie daarover ook deze FAQs http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/support/faqs_01.html

Dank! Maar Windows heb ik niet en vind ik veel te moeilijk, dus dat installeer ik dan ook liever niet.

Offline Nero

  • Lid
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/08, 10:05:21 »
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/support/downloads.html

Hier staan de versienummers wel bij. Vermits de firmware bestanden CD images zijn (ISO bestanden) heb je de keuze uit PC (misleidende naam Windows) of MAC.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/08, 10:21:25 »
Weet iemand hoe je een firmware update kan doen onder (Ubuntu) Linux voor een Kingston SSDNow V300 - 120GB?

Op de site van Kingston zie ik alleen Windows en Mac info, maar dat draai/heb ik niet....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/08, 10:35:47 »
Wat altijd kan, als je firmware of BIOS / UEFI moet bijwerken vanuit een Windowsprogramma, en je hebt geen Windows meer: installeer een gratis legale evaluatieversie van Windows, die het 90 dagen doet. Voer het bijwerken uit, en verwijder daarna de evaluatie-Windows weer.

Hier haal je de evaluatieversie van Windows 10:
http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-10-enterprise

Kost een hoop tijd, maar het werkt gegarandeerd....

Frederik

  • Gast
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/08, 10:39:10 »
Weet iemand hoe je een firmware update kan doen onder (Ubuntu) Linux voor een Kingston SSDNow V300 - 120GB?

Op de site van Kingston zie ik alleen Windows en Mac info, maar dat draai/heb ik niet....

Daar ben ik nu ook mee bezig. Net een briefje de deur uit gedaan naar Kingston omdat er geen Linux programma is om een firmware update uit te voeren. Ik heb de schijf aan een Windows7 systeem gekoppeld en Windows 'ziet' de ssd schijf helemaal niet.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/08, 10:43:38 »
Weet iemand hoe je een firmware update kan doen onder (Ubuntu) Linux voor een Kingston SSDNow V300 - 120GB?

Op de site van Kingston zie ik alleen Windows en Mac info, maar dat draai/heb ik niet....

Daar ben ik nu ook mee bezig. Net een briefje de deur uit gedaan naar Kingston omdat er geen Linux programma is om een firmware update uit te voeren. Ik heb de schijf aan een Windows7 systeem gekoppeld en Windows 'ziet' de ssd schijf helemaal niet.

Ik moet hier ook nog even verder induiken. Blijkbaar worden de Kingston SSD's niet automatisch herkend voor de automatisch TRIM actie (vanaf Ubuntu 14.04). Er wordt zelfs gezegd dat het handmatig aanzetten ook niet bevorderlijk is voor Kingston SSD...

https://askubuntu.com/questions/661830/enable-trim-for-kingston-ssdnow-v300-on-ubuntu-15-04

Ik zal het vanavond thuis eens proberen, want ik heb in het verleden gemerkt dat het opstarten van programma's net na booten langer duurde toen ik trim aanzette op de ssd...
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89729.msg962150#msg962150
« Laatst bewerkt op: 2015/12/08, 10:53:55 door valk »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/08, 10:45:47 »
Weet iemand hoe je een firmware update kan doen onder (Ubuntu) Linux voor een Kingston SSDNow V300 - 120GB?

Op de site van Kingston zie ik alleen Windows en Mac info, maar dat draai/heb ik niet....

Daar ben ik nu ook mee bezig. Net een briefje de deur uit gedaan naar Kingston omdat er geen Linux programma is om een firmware update uit te voeren. Ik heb de schijf aan een Windows7 systeem gekoppeld en Windows 'ziet' de ssd schijf helemaal niet.

Interessant, ben benieuwd wat je terugkrijgt van Kingston!

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/08, 10:55:00 »
Wat altijd kan, als je firmware of BIOS / UEFI moet bijwerken vanuit een Windowsprogramma, en je hebt geen Windows meer: installeer een gratis legale evaluatieversie van Windows, die het 90 dagen doet. Voer het bijwerken uit, en verwijder daarna de evaluatie-Windows weer.

Hier haal je de evaluatieversie van Windows 10:
http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-10-enterprise

Kost een hoop tijd, maar het werkt gegarandeerd....

Tsja bedankt voor de suggestie, maar ik weet niet of ik het die hoeveelheid tijd waard vind...

Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/08, 11:07:37 »
Weet iemand hoe je een firmware update kan doen onder (Ubuntu) Linux voor een Kingston SSDNow V300 - 120GB?

Op de site van Kingston zie ik alleen Windows en Mac info, maar dat draai/heb ik niet....

Daar ben ik nu ook mee bezig. Net een briefje de deur uit gedaan naar Kingston omdat er geen Linux programma is om een firmware update uit te voeren. Ik heb de schijf aan een Windows7 systeem gekoppeld en Windows 'ziet' de ssd schijf helemaal niet.

Ik moet hier ook nog even verder induiken. Blijkbaar worden de Kingston SSD's niet automatisch herkend voor de automatisch TRIM actie (vanaf Ubuntu 14.04). Er wordt zelfs gezegd dat het handmatig aanzetten ook niet bevorderlijk is voor Kingston SSD...

https://askubuntu.com/questions/661830/enable-trim-for-kingston-ssdnow-v300-on-ubuntu-15-04

Ik zal het vanavond thuis eens proberen, want ik heb in het verleden gemerkt dat het opstarten van programma's net na booten langer duurde toen ik trim aanzette op de ssd...
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=89729.msg962150#msg962150

Kingston firmware update is Win only. (let op: alleen via SATA doen, niet via USB!!!)
Welke firmware heb je nu trouwens?

Auto trim werkt standaard alleen voor Intel, Samsung, Sandisk, OCZ en Patriot. Maar dat kun je overrulen:
https://wiki.ubuntuusers.de/SSD/TRIM#Automatisches-TRIM-ab-Ubuntu-14-10
en op de site van Pjotr staat het ook volgens mij, en op dit forum zijn er diverse topics over:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=84123.msg909535#msg909535


Maar de vraag is of je dit wilt. Die blokkade heeft een reden (mogelijk gegevens  verlies) en zoals je eigen link al aangeeft is de HW garbage control van SSD's de laatste jaren sterk verbeterd en is dit eigenlijk niet meer nodig.  Elke week/maand een handmatige trim is voldoende.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/08, 11:10:31 door VuurVosje »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/08, 11:23:52 »
Kingston firmware update is Win only. (let op: alleen via SATA doen, niet via USB!!!)
Welke firmware heb je nu trouwens?

Ik weet het zo niet uit het hoofd, zal vanavond eens kijken thuis.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/08, 12:41:41 »
Ook op SSD's van Kingston is TRIM nodig:
Citaat
Over time, most of the storage locations on an SSD are written to. When they get written to again, they need to be conditioned in order to accept new data. This can cause a delay and is seen as a reduction in drive performance. Garbage Collection is a function built into a SSD that reconditions empty storage locations so when new data is written to the drive, there are locations on the SSD ready to accept data.

Although the Garbage Collection function is built into most SSD drives, some drives perform this more efficiently than others. TRIM resolves this issue by letting the operating system tell the drive when to perform this function. At this time, only Windows 7, Server 2008, MacOS 10.7 and newer versions of Linux use TRIM. Also, there are no RAID configurations that support TRIM no matter what operating system is used. All of Kingston's MLC based SSDNow drives are TRIM compatible. Some of our first generation SSDNow drives are not TRIM compatible.
FAQ: KSD-011411-GEN-13
http://www.kingston.com/en/support/technical/products?model=sv300s3

Frequently Asked Question nummer 3.

Dus dat verhaal op askubuntu (dat TRIM onnodig en zelfs schadelijk zou zijn voor moderne Kingston SSD's) lijkt me onzin.  =D
« Laatst bewerkt op: 2015/12/08, 12:49:56 door Pjotr »

Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #19 Gepost op: 2015/12/08, 12:43:44 »
Wat altijd kan, als je firmware of BIOS / UEFI moet bijwerken vanuit een Windowsprogramma, en je hebt geen Windows meer: installeer een gratis legale evaluatieversie van Windows, die het 90 dagen doet. Voer het bijwerken uit, en verwijder daarna de evaluatie-Windows weer.

Hier haal je de evaluatieversie van Windows 10:
http://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-10-enterprise

Kost een hoop tijd, maar het werkt gegarandeerd....

Zoals ik al zei: Windows is me te moeilijk en te technisch, dus daar begin ik liever niet (meer) aan. Maar toch bedankt voor de tip! :)

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite/SSD/global/html/support/downloads.html

Hier staan de versienummers wel bij. Vermits de firmware bestanden CD images zijn (ISO bestanden) heb je de keuze uit PC (misleidende naam Windows) of MAC.

Bedankt! Daar ga ik eens naar kijken :)

Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #20 Gepost op: 2015/12/08, 12:47:00 »
Hmm, Nero, ik zie dat op die pagina geen download is voor de 850 Evo die schijnbaar in mijn laptop zit, alleen de 840 staat genoemd. Kan ik die update ook gebruiken? En zo ja, hoe installeer ik die update dan (ik snap in ieder geval dat ik een CD moet branden, daar kom ik wel uit, maar daarna)?
« Laatst bewerkt op: 2015/12/08, 12:58:56 door Vistaus »

Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #21 Gepost op: 2015/12/08, 12:57:54 »
Hmm, Nero, ik zie dat op die pagina geen download is voor de 850 Evo die schijnbaar in mijn laptop zit, alleen de 840 staat genoemd. Kan ik die update ook gebruiken? En zo ja, hoe installeer ik die update dan (ik snap in ieder geval dat ik een CD moet branden, daar kom ik wel uit, maar daarna)?
Daar zou ik nog eens goed naar kijken: de 840 EVO is een TLC SSD waarmee diverse firmware problemen zijn geweest.
De 850 EVO is een 3D V-NAND TLC; kompleet anders. Het zou mij niets verbazen als er gewoon geen firmware update voor is.

Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #22 Gepost op: 2015/12/08, 12:59:46 »
Hmm, Nero, ik zie dat op die pagina geen download is voor de 850 Evo die schijnbaar in mijn laptop zit, alleen de 840 staat genoemd. Kan ik die update ook gebruiken? En zo ja, hoe installeer ik die update dan (ik snap in ieder geval dat ik een CD moet branden, daar kom ik wel uit, maar daarna)?
Daar zou ik nog eens goed naar kijken: de 840 EVO is een TLC SSD waarmee diverse firmware problemen zijn geweest.
De 850 EVO is een 3D V-NAND TLC; kompleet anders. Het zou mij niets verbazen als er gewoon geen firmware update voor is.

Sorry voor mijn onkunde, maar zou je dat kunnen uitleggen in jip-en-janneke-taal? Want ik begrijp bijna niks van je post :-[
« Laatst bewerkt op: 2015/12/08, 13:02:01 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #23 Gepost op: 2015/12/08, 14:31:29 »
Sorry voor mijn onkunde, maar zou je dat kunnen uitleggen in jip-en-janneke-taal? Want ik begrijp bijna niks van je post :-[
Gebruik de firmware-update voor de 840 niet. Jouw 850 is namelijk technisch geheel anders dan die 840.

Er is waarschijnlijk zelfs (nog) helemaal geen nieuwere firmware voor jouw 850.

Kortom: doe niks, alles is al goed.  :)

Frederik

  • Gast
Re: SSD-firmware update: nodig?
« Reactie #24 Gepost op: 2015/12/08, 14:37:16 »
ben benieuwd wat je terugkrijgt van Kingston!

De technische afdeling van Kingston meldt het volgende:

Dear Freek,
Thank you for contacting Kingston Technology.
For the SSD to be recognised, its file system must be either FAT32 or NTFS, these are the only two hard drive file systems which are compatible with Windows 7 SP1.
While the SSD is connected via USB, please check in both the Device Manager and in Disk Management whether or not the SSD is detected on a purely hardware level.
This will show whether or not the SSD is correctly configured and the necessary drivers are installed.
Whether or not the operating system can recognise it, will depend on whether or not the file system is supported.
However, you stated that your aim was to update the firmware of the SSD.
According  to the revision number you provided, 9904447-742.F00G, you already have the latest version installed on your SSD, 603ABBF0.
Even if it were not, you can only update the firmware of a drive that has been connected internally - drives connected via USB cannot be seen by the toolbox software application.
Kind regards.

SAMENGEVAT: SSD schijven zijn alleen zichtbaar als ze FAT of NTFS geformateerd zijn en alleen te updaten met een Windows systeem.
Aangezien ik een recente versie heb is updaten van firmware helemaal niet nodig.