Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint  (gelezen 8506 keer)

Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Gepost op: 2011/03/02, 11:23:37 »
L.S.

Even de knuppel in het hoederhok: wat is nu de doorslaggevende reden om Ubuntu of Mint te installeren als de moeder (Debian dus), met een uitstekende reputatie, zojuist grondig is vernieuwd; wat is de toegevoegde waarde van genoemde afgeleiden distro's

Ik stel die vraag eigenlijk gezien mijn huivering voor de koers die Ubuntu gaat varen (o.a. steeds commerciëler) en de onduidelijkheid welke kant Mint op zal gaan.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/02, 12:08:33 »
1 Ubuntu's community is vriendelijker dan die van Debian
2 Ubuntu is makkelijker te installeren
3 Ubuntu is vernieuwender dan Debian Stable (met de nadruk op 'Stable', in dit geval 6)
4 Mint is voor de variatie IMHO
5 Ubuntu heeft meer smaken dan Debian, waaronder Kubuntu terwijl Debian Unstable nog niet eens een up-to-date KDE en Xfce heeft

DarkEra

  • Gast
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/02, 12:29:37 »
Nog een belangrijk ding naar mijn mening:

Debian heeft nu een 100% vrije kernel dus geen gesloten firmware en bevat dus alleen open source firmware. In sommige gevallen, afhankelijk van de hardware, kan het dus zijn dat er iets niet werkt uit de doos (out of the box). Natuurlijk kan je zelf later nog de non-free firmware installeren maar dat gaat in mijn ervaring ook niet zonder slag of stoot. Er zouden zich door de gesloten firmware nog problemen kunnen voor doen.

Toen ik de firmware voor mijn draadloze kaart installeerde had ik problemen ermee dat mijn laptop niet vanzelf uit ging na het afsluiten en moest ik op Enter of de power knop drukken.

Een ander ding is dat je zelf het een en ander moet doen om de multimedia in orde te krijgen door repo's te activeren en/of toe te voegen.

Ubuntu en Mint werken meer out of the box en is alles ietsje makkelijker af te werken kwa multimedia voor een een beginner.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/02, 12:36:15 »
Ubuntu en Mint zijn wat praktischer ingesteld, terwijl Debian wat ideologischer is. Zelf ben ik een prakticus.

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/02, 13:19:56 »
L.S.

Even de knuppel in het hoederhok: wat is nu de doorslaggevende reden om Ubuntu of Mint te installeren als de moeder (Debian dus), met een uitstekende reputatie, zojuist grondig is vernieuwd; wat is de toegevoegde waarde van genoemde afgeleiden distro's

Ik stel die vraag eigenlijk gezien mijn huivering voor de koers die Ubuntu gaat varen (o.a. steeds commerciëler) en de onduidelijkheid welke kant Mint op zal gaan.

gegroet,
mrt
Daar is niks onduidelijk aan ,ze gaan gewoon verder maar dan met Gnome3 ... niet de shell en ook niet Unity.
En nog altijd bouwend op Ubuntu en dat zal ook zo blijven dat ze daarnaast ook nog een Mint@Debian hebben heeft verder niks te beduiden voor de normale (doorsnee) desktop gebruiker.
Daarbij Ubuntu gebruikt nieuwere programma´s als Debian ,vind maar dat is persoonlijk mijn mening Debian meer geschikt als Server dan als Desktop.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/02, 13:25:20 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/02, 14:26:00 »
En zelfs voor de server kun je nog altijd Ubuntu LTS gebruiken en dus de voordelen hebben van de Ubuntu-community. Maar inderdaad ben ik het wel met Wanda eens dat Debian geschikter voor de server is naar mijn mening.

Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/02, 14:30:58 »
Dat er hier sprake is van een (meestal) vriendelijke en behulpzame community, dat heb ik al vaak gemerkt en daar heb ik ook al veel baat bij gehad; dit geldt trouwens ook voor Mint, dat ik ook op één computer gebruik. Maar ondanks dat ik ook praktisch ben ingesteld, denk ik dat ik toch Debian eens uit ga proberen.

Kan ik ook in VirtualBox te weten komen of alle hardware wordt ondersteund (ik heb een PC van nog geen 6 maanden oud), of moet ik het naast Ubuntu/Mint installeren en gaat dat zo maar?

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/02, 14:34:09 »
Ik dacht ? dat ze een andere versie van grub hadden  dus even uitzoeken .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/02, 14:35:05 »
Debian 6 gebruikt nog Grub 1, maar Grub 2 gaat wel gebruikt worden in Debian 7.

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/02, 14:48:59 »
Debian 6 gebruikt nog Grub 1, maar Grub 2 gaat wel gebruikt worden in Debian 7.
Nope, Debian gebruikt Grub2 sinds Squeeze.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/02, 15:06:51 »
Je hebt gelijk. Ik haalde "grub" en "grub-pc" even door elkaar. grub-pc bevat inderdaad Grub2 14-08-2010

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/02, 17:43:11 »
Waarom nog ubuntu? Omdat het kan XD. Of: Waarom nog windows :evil:

http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/waarom-ubuntu/

drum

  • Gast
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/02, 18:24:00 »
waarom niet eens lmde proberen, is mint gebaseerd op debian en het loopt als een zonnetje+rolling release d.w.z. éénmalige install. die je verder kan updaten ;)

Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/02, 20:30:29 »
Of: Waarom nog windows :evil:

Omdat we anders geen leuke filmpjes meer krijgen op YouTube van Ballmer die als een aap danst? =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/02, 21:21:27 »
rolling release

Een "rollende uitgave" (rolling release) is per definitie minder stabiel en betrouwbaar dan een vastgezette uitgave. Geef mij daarom maar een vastgezette uitgave.

Als je een LTS-versie pakt, dan kun je daar zelfs drie jaar mee doorfietsen. Je wil toch niet beweren dat het een probleem zou zijn om eens in de drie jaar(!) opnieuw te installeren?  ???

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/02, 21:50:42 »
Een "rollende uitgave" (rolling release) is per definitie minder stabiel en betrouwbaar dan een vastgezette uitgave. Geef mij daarom maar een vastgezette uitgave.

Als je een LTS-versie pakt, dan kun je daar zelfs drie jaar mee doorfietsen. Je wil toch niet beweren dat het een probleem zou zijn om eens in de drie jaar(!) opnieuw te installeren?  ???
Een rolling release van Debian heeft drie versies:
1. Puur Unstable
2. Puur Testing
3. Hybride Testing/Unstable

Mint DE gaat uit van versie 2. Dat is de meest stabiele van de drie en zeker niet minder stabiel dan een LTS van Ubuntu (die ook op Testing is gebaseerd en 'bevroren' is).
Hoe verder Testing in de ontwikkeling is, hoe stabieler het wordt. Mijn ervaring met Testing is zeer positief, en ik ben echt een 'grootverbruiker'.
Versie 1 (puur Unstable) is duidelijk het minst stabiel, omdat dit verreweg het nieuwste van het nieuwste is. Fouten komen ook bij Unstable het eerste aan het licht.  Als er iets 'breekt' dan is het ook een probleem,maar verkijk je niet. Ook Unstable is stabieler dan je denkt.
Dan hebben we nog versie 3, de Hybride Testing/Unstable.
Wat is dat? Mocht er (bij Testing) onverhoopt een pakket(je) worden gemist bij een upgrade van een pakker, dan kun je twee dingen doen: a. wachten totdat het ontbrekende pakket er later aan wordt toegevoegd, of b. het vanuit Unstable installeren.
In de afgelopen twee jaar is mij dat maar één keer overkomen. Een ontbrekende afhankelijkheid heb ik toen via Unstable geïnstalleerd. Twee dagen later kon ik al zien dat het intussen ook in Testing aanwezig moest zijn.
Net na een overgang van Testing naar Stable is de nieuwe testing inderdaad enigszins 'buggy', maar mijn ervaringen met de huidige Testing zijn van dien aard dat ik nog geen bugs ben tegengekomen.

Resumerend: Een rolling release als Debian Testing, Unstable of Testing/Unstable is best goed te doen. Alleen zou ik het niet aanraden voor beginners. Die kunnen beter voor Stable gaan, al dan niet met de backports.

Dan je slotopmerking: Dat is nu juist net de Ubuntu benadering; Opnieuw installeren.
Met Debian is dat echt niet aan de orde. Daar kun je van een full-upgrade van op aan. Laatst nog een aantal verschillende configuraties van Lenny naar Squeeze overgezet. Afhankelijk van de snelheid van de internetverbinding was ik echt in een uurtje klaar, en geen enkele fout geconstateerd.

Als ik op het Debian forum de reacties lees van Ubuntu-gebruikers die naar Debian zijn verhuisd, dan kom ik regelmatig de 'klacht' tegen dat Ubuntu telkens opnieuw moet worden geïnstalleerd. De verschillen tussen de verschillende uitgaven zijn té groot.
Daarom denk ik ook dat Linux Mint het beter aanpakt. Een rolling release versie gebaseerd op Debian uitbrengen met eigen tools zodat je de Mint 'way of life' kunt blijven gebruiken.
En eerlijk is eerlijk: Ik heb Mint DE op een USB schijf staan, maar het is heerlijk werken met Mint DE. Ook op het Mint forum is men best enthousiast over Mint DE, dat men niet iedere keer 'verplicht' moet herinstalleren, maar alleen maar de boel bij hoeft te houden.

Toevoeging: Mijn werkstations draaien nu allemaal op Squeeze + backports. Als Wheezy (de huidige Testing) stabiel genoeg is gaan ze allemaal op Wheezy over.
« Laatst bewerkt op: 2011/03/02, 21:56:06 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/02, 22:03:17 »
Je wil toch niet beweren dat het een probleem zou zijn om eens in de drie jaar(!) opnieuw te installeren?  ???
Wanneer je veel doet en probeert met Win-XP, dan moet je het elke 3 maanden opnieuw installeren (en updaten pfff).
Ubuntu zie ik als een versie, die een vervanger is van Windows, alles dat daarmee kan, kan ook (lees beter en stabieler) met Ubuntu.
De enige uitzondering is hardware, intern of extern, die niet (volledig) wordt ondersteund, zoals b.v. routeplanners en GSM telefoons.

Ubuntu is logisch van opbouw, is democratisch en ook nog gratis !
Met Ubuntu doet mijn PC wat ik wil, op de manier die ik wil.....
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/02, 22:04:56 »
LMDE een tijdje geprobeerd, maar eraf gehaald wegens kleine probleempjes, die ik overigens niet meer precies weet (o.a. meldingsapplet zonder Rhythmebox).
Ik sluit me verder bij Pjotr aan dat eens in de drie jaar een verse install toch geen probleem kan zijn. Alleen gebruik ik ook geen LTS-versies (Mint en Ubuntu) meer, maar de laatste versies, ook vanwege kleine onvolkomenheden in de LTS-en. Die draaien nu al maanden zonder problemen en de kinders kunnen er ook prima mee uit de voeten; zeker nu ze er spelletjes op ontdekt hebben. Enige probleempje is de trage werking van Powerpoints in OpenOffice. Als het echt hinderlijk is, dan gaat het in de Dropbox en wordt via VirtualBox doorgestart naar WinXP met Office; zo gebruiken we die ook zo heel af en toe nog eens.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/02, 22:44:36 »
De verschillen tussen de verschillende uitgaven zijn té groot. < Daar kan ik mij wel in vinden ze veranderen elke keer te veel en te vaak.
Ze willen elke keer het wiel weer uitvinden.
Eerst de bestaande problemen eruit halen en dat zijn er nog veel als ik zo lees op de fora´s ,en dan langzaam alles opbouwen zonder weerkerende regressie bugs.
Neem nu Unity daar gaan dus velen moeten afhaken wegens gewoon geen Compiz ondersteuning door hun grafische kaarten van hun misschien niet eens zo oude PCs.
Oke je kunt NOG kiezen voor de oude uitgave maar hoelang nog en gaat dat ook nog in de volgende LTS versies.
En als dan mijn 5.3 jaren oude PC en nog in goede staat zijnde niet meer meekomt met unity moet ik dus kijken voor iets anders ,of te wel de rit uitdoen tot april 2013.
Maar ja eerst maar afwachten en toch al lezende overal  en voornamelijk op de Duitse Forums jaaa de kritiek op ubuntu wordt groter en groter lees daar maar eens.
Dat las je niet in bv 2006 en 2007..
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline h2o

  • Lid
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/02, 22:55:40 »
@Wanda: Die verschillen waren tussen Dapper en Hardy al te groot voor mijn server. Een dist-upgrade van Dapper naar Hardy liep hopeloos vast, op een ==> SERVER <==  waarop alleen het hoognodige stond.
Gelukkig had ik een goed stel backups (ik maak er altijd meer dan één), en toen ging Etch erop,later Lenny en nu Squeeze. MOEITELOOS. Alleen de sources.list aanpassen, daarna aptitude upgrade, aptitude unstall apt dpkg aptitude en een aptitude full-upgrade (van Lenny naar Squeeze, van Etch naar Lenny was het nog aptitude dist-upgrade). Binnen 10 minuten draaide de server al op Squeeze.

Trouwens, dat Debian slecht met multimedia om kan gaan, daar ben ik het niet mee eens: Ik draai al ruim twee met Debian, en alles doet het foutloos. Het -IS- even wat handwerk, dat is waar, maar eenmaal geïnstalleerd en goed geconfigureerd is het super stabiel.
Een van mijn 'klanten' is een zeer kritisch persoon, en die draait ook foutloos met Debian.
Tsja, voor het gemak is Ubuntu en in nog sterkere mate Mint een betere keuze, maar Debian is op MM gebied heus niet zo 'dwars' als vroeger hoor!
« Laatst bewerkt op: 2011/03/02, 23:25:19 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/02, 23:07:57 »
Ik weet heb vorige maand een hele week Debian gedraaid in plaats van Mint en het installeren was een makkie ,zeker als ik nog drie jaar terug denk.
Alles werkte meteen goed internet etc.
Maar ik ben terug gegaan voor ,en nu niet lachen voor het Mint.BE en Ubuntu.NL forum ,ik heb namelijk één pech ken geen Engels wel NL en Duits..
En de Forums hier zijn over het algemeen vriendelijker als die andere tot spijt wie het benijd. :D
Wij spreken (mijn vrouw en ik) thuis nog alles in het Duits en voor onze vrienden en de omgeving Nederlands , tis af en toe een prachtige mengelmoes.
Ook mijn schrijfstijl leid er onder. XD
Maar ik ga te veel Offtopic nu. 8)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/03, 00:33:03 »
"Eerst de bestaande problemen eruit halen en dat zijn er nog veel als ik zo lees op de fora´s ,en dan langzaam alles opbouwen zonder weerkerende regressie bugs."

En je weet zeker dat die bugs in *buntu zitten en niet in externe pakketten of de kernel? (just curious, omdat veel bugs ook in externe pakketten of de kernel zitten)

Offline Tom

  • Lid
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/03, 09:52:49 »
Natuurlijk weet ik niet of die bugs alleen in Ubuntu zitten ,maar als Ubuntu die aanbied in hun pakketten zijn ze toch een beetje mede verantwoordelijk vind ik.
En als een groep devs  van een pakket die fouten er niet wil of kan uithalen dan vlogen die bij mij uit de pakket lijst.
Evenzo als ze niet op tijd update.
Ach ja ik vraag mij zo veel af. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/03, 12:58:12 »
waarom niet eens lmde proberen, is mint gebaseerd op debian en het loopt als een zonnetje+rolling release d.w.z. éénmalige install. die je verder kan updaten ;)
Daar krijg ik never mijn draadloze kaart mee aan de gang,in Ubuntu en de gewone Mint geen enkel probleem.Toen ik nog bedraad was maakte het me niet uit en vond ik Debian lekker snel,alleen jammer van de minder goede ondersteuning in Debian,het weerhoud me er nu van het te gebruiken.Ook draai ik graag de nieuwste softwareversies en dan ben ik beter uit met Ubuntu.
Kubuntu 20.04

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Debian 6; waarom nog Ubuntu of Mint
« Reactie #24 Gepost op: 2011/03/03, 19:31:31 »
Nog een belangrijk ding naar mijn mening:

Debian heeft nu een 100% vrije kernel dus geen gesloten firmware en bevat dus alleen open source firmware. In sommige gevallen, afhankelijk van de hardware, kan het dus zijn dat er iets niet werkt uit de doos (out of the box). Natuurlijk kan je zelf later nog de non-free firmware installeren maar dat gaat in mijn ervaring ook niet zonder slag of stoot. Er zouden zich door de gesloten firmware nog problemen kunnen voor doen.

Er wordt ook een DVD uitgegeven met non-free modules, om hardware tijdens de installatie te laten herkennen.

Ook draai ik graag de nieuwste softwareversies en dan ben ik beter uit met Ubuntu.

Volgens mij loopt met name Sid niet achter op de laatste Ubuntu-releases.