Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity  (gelezen 1956 keer)

Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Gepost op: 2014/03/06, 20:06:07 »
Helaas helemaal in het Engels, maar goed het is voor de goede zaak zullen we maar denken.

http://www.omgubuntu.co.uk/2014/03/ubuntu-2014-community-survey-goes-live

Hoe meer feed-back hoe beter voor de gemeenschap.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/06, 21:16:00 »
Gedaan.  :)

Samenvatting: ik ben enthousiast over Ubuntu, ik vind 't een prachtig product, en ik zou het iedereen aanraden.

Alleen gebruik ik wel Xfce als werkomgeving (Xubuntu), of Ubuntu als halffabrikaat in Mint Cinnamon; Unity bevalt me nog steeds niet zo.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/07, 10:31:57 »
Gedaan, wel ff aangegeven dat ik SolydK gebruik i.p.v. Kubuntu

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/07, 20:05:12 »
Hahaha, dan ben ik voorlopig de enige met echt een voorkeur voor Unity. Het is wel jammer dat ze met deze rondvraag er al van uit gaan de Unity de voornaamste voorkeur is; Ik denk dat Xfce minstens zo belangrijk is in keuze van de eindgebruiker.

Maar goed, ik hoop dat er nog vele mensen deze vragen willen invullen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/07, 22:53:19 »
Ik gebruik Ubuntu-Unity dagelijks op het werk (R&D). Ubuntu is leuk om mee te werken. De Unity-interface vergt enige aanpassing. Zo had ik een collega, die er eigenlijk niets aan vond, totdat hij stommelings bij mij zag dat je meerdere instanties van een applicatie kon openen met het indrukken van de midden-muisknop (hij dat wel gezocht, maar helaas niet zelf gevonden). Nadat hij wist hoe hij meerdere instanties kon openen (van bv. Nautlilus), werd hij een enthousiast Unity-gebruiker!

Jammer dat voor het dagelijks gebruik er nog veel storende bugs in Ubuntu steken. 1. Ik krijg regelmatig een crash in Nautilus - ik heb veelal een 10-tal Nautilus-vensters openstaan (waaronder de meeste netwerk-drives). Na dergelijke crash, sluiten alle vensters en mag je opnieuw je vensters gaan aanmaken - hartstikke vervelend!
2. Soms komt het voor dat een pak openstaande vensters als ze activeerd worden, dat ze met ze allen egaal zwart gaan zien. Oplossing: vensters sluiten - wederom eigenlijk niet zo leuk.
3. Af en toe is e klok na het opstarten niet zichtbaar. Is blijkbaar een gekende bug in launchpad (meer dan 100 users affected), maar helaas is nog geen oplossing voorhanden. In het geval de klok niet verschijnt, kan je dat verhelpen door het uitvoeren van een terminal-commando.
4. Venster-plaatsing kan nog veel beter! Indien je veel vensters van bv. Gimp hebt openstaan, dan pakt Unity dat vrij chaotisch aan.
En tenslotte de interactie met de Exchange-server van Microsoft zorgt er voor dat de outlook-gebruikers een pak meer faciliteiten hebben dan een Ubuntu-gebruiker die Thunderbird draait in combinatie met Dav-mail.

Maar verder benijden de Windows-gebruikers ons in het bedrijf, omdat de linux-machines altijd snel opstarten, omdat ze responsiever zijn, omdat we vrij zijn in onze desktop-keuze en distributie, ...

Al met al, Unity, het went, jammer van het niet-intuitieve vensterbeheer en enkele storende bugs.

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/07, 23:28:50 »
Exchange in Evolution geeft gewoon dezelfde faciliteiten als Outlook, voor zover ik kan nagaan. Hoewel ik Live als Exchange gebruik (dus gewoon MS Live en niet een bedrijfsExchange) maar dat mag toch geen verschil maken, lijkt me.

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/07, 23:56:47 »
@Joris, helaas ik ben ook erg blij met Unity en ik heb de vragen lijst ook ingevuld.
het ziet er mooi en strak uit en draait als een trein. :o
Asus desktop met LinuxMint 18.1 cinnamon 64x
Asus EeePC 900a met LinuxMint 18.1 cinnamon 32x

Offline IHC1000

  • Lid
Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/08, 18:50:35 »
Ook gereageerd.
Positief over xfce.
Ga een ubuntu phone kopen, als ik denk dat hij voldoet.
Heb ook aangegeven " I like privacy".

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/09, 00:21:09 »
Ik vind Unity ook het mooist,alleen de applicaties zoeken in Dash moet echt verbeterd worden!Als je de naam niet meer weet van een applicatie zoek je je rot!
Verder gebruik ik nog steeds een dualboot met windows XP,omdat helaas er toch altijd weer dingetjes zijn waar je dat verrekte windows nodig hebt.Zo als het belastingformulier wat niet helemaal goed werkte.Dus die toch maar in Windows gedaan.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/09, 01:27:56 »
Lowlands heeft gelijk.
En wat vooral vervelend is: als je op de inhoud van bestanden zoekt, moet je werken met recoll of zoiets. En om dát geïntegreerd te krijgen in de Unity-dash (wat een woord, jongens, wat een woord  >:() moet je een "lens" installeren (ook hier geldt: wie heeft dát woord er nu weer voor uitgevonden?).
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/09, 01:29:56 »
... dus eigenlijk ben ik zelf toch niet heel erg tevreden over Unity, want die "dash" is blijkbaar een nogal essentiële wijziging t.o.v. het klassieke GNOME-verhaal.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/09, 01:36:35 »
Lowlands heeft gelijk.
En wat vooral vervelend is: als je op de inhoud van bestanden zoekt, moet je werken met recoll of zoiets. En om dát geïntegreerd te krijgen in de Unity-dash (wat een woord, jongens, wat een woord  >:() moet je een "lens" installeren (ook hier geldt: wie heeft dát woord er nu weer voor uitgevonden?).

En wie heeft het woord 'Persoonlijke map' uitgevonden op Linux? En wie het woord 'Verkenner' op Windows (dát vind ik persoonlijk een slechte benaming)? Ja, weet je: ik ben het met je eens w.b.t. de Dash. Maar een 'lens' is geen vreemd woord en elk OS heeft haar eigen terminologie.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/09, 01:38:10 door Vistaus »

FrSu

  • Gast
Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/09, 08:58:55 »
Ook ingevuld en ik heb niks met Unity.

De aanpasbare balk die bij mij links in beeld komt als ik mijn muis naar links boven beweeg bevalt mij erg goed. Dan heb ik ook gelijk het overzicht van mijn openstaande vensters. Ben daar zo aan gewend dat ik het inmiddels op andere PC's automatisch ook doe. :o

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/09, 10:06:19 »
Ik gebruik Ubuntu-Unity dagelijks op het werk (R&D). Ubuntu is leuk om mee te werken. De Unity-interface vergt enige aanpassing. Zo had ik een collega, die er eigenlijk niets aan vond, totdat hij stommelings bij mij zag dat je meerdere instanties van een applicatie kon openen met het indrukken van de midden-muisknop (hij dat wel gezocht, maar helaas niet zelf gevonden). Nadat hij wist hoe hij meerdere instanties kon openen (van bv. Nautlilus), werd hij een enthousiast Unity-gebruiker!

Jammer dat voor het dagelijks gebruik er nog veel storende bugs in Ubuntu steken. 1. Ik krijg regelmatig een crash in Nautilus - ik heb veelal een 10-tal Nautilus-vensters openstaan (waaronder de meeste netwerk-drives). Na dergelijke crash, sluiten alle vensters en mag je opnieuw je vensters gaan aanmaken - hartstikke vervelend!
2. Soms komt het voor dat een pak openstaande vensters als ze activeerd worden, dat ze met ze allen egaal zwart gaan zien. Oplossing: vensters sluiten - wederom eigenlijk niet zo leuk.
3. Af en toe is e klok na het opstarten niet zichtbaar. Is blijkbaar een gekende bug in launchpad (meer dan 100 users affected), maar helaas is nog geen oplossing voorhanden. In het geval de klok niet verschijnt, kan je dat verhelpen door het uitvoeren van een terminal-commando.
4. Venster-plaatsing kan nog veel beter! Indien je veel vensters van bv. Gimp hebt openstaan, dan pakt Unity dat vrij chaotisch aan.
En tenslotte de interactie met de Exchange-server van Microsoft zorgt er voor dat de outlook-gebruikers een pak meer faciliteiten hebben dan een Ubuntu-gebruiker die Thunderbird draait in combinatie met Dav-mail.

Maar verder benijden de Windows-gebruikers ons in het bedrijf, omdat de linux-machines altijd snel opstarten, omdat ze responsiever zijn, omdat we vrij zijn in onze desktop-keuze en distributie, ...

Al met al, Unity, het went, jammer van het niet-intuitieve vensterbeheer en enkele storende bugs.

Ik ben ook wel een Unity fan. Het is even wennen, maar daarna werkt het wel heel prettig.
Nog wat handige tips voor Nautilus: met F3 kan je het scherm in tweeën splitsen zodat je makkelijk kan slepen van de ene map naar de andere. Als je sleept met de middelste muisknop ipv de normale krijg je na het slepen een menukeuze of je dat bestand wil kopiëren, verplaatsen of iets anders. Nautilus heeft ook tabs net als moderne browsers. Je kan dus verschillende mappen openen in die tabs zodat je maar 1 venster overhoudt.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/09, 10:09:48 »
Maar een 'lens' is geen vreemd woord en elk OS heeft haar eigen terminologie.
Dat moeten ze het maar door Pjotr en mij laten vertalen, dan krijg je "standaard" Nederlands :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/09, 11:08:15 »
Ook in gevuld!

Hoewel ik denk ik zo'n 2 jaar geleden over gegaan ben op Mint13 XFCE met een cairio dockje, op onderstaande machines.
Voornaamste reden je kunt alles zo lekker aanpassen aan de gebruikers wensen.

Ook bij buren en kennissen (het worden er steeds meer nu XP stopt) installeer ik meestal Mint soms Ubuntu.
 
Op mijn testcomputer volg ik wel nog steeds de ontwikkeling van Ubuntu.
Was vooral in het begin enthousiast over Unity
« Laatst bewerkt op: 2014/03/09, 11:23:08 door Leon_III »
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #16 Gepost op: 2014/03/09, 11:40:59 »
Maar een 'lens' is geen vreemd woord en elk OS heeft haar eigen terminologie.
Dat moeten ze het maar door Pjotr en mij laten vertalen, dan krijg je "standaard" Nederlands :lol:


Dat lijkt me in dit geval toch niet want in de Engelse vertaling (zelfs de Amerikaanse!) heet het een "lense", wat zich exact laat vertalen als "lens" ;)


Ik ben ook wel een Unity fan. Het is even wennen, maar daarna werkt het wel heel prettig.
Nog wat handige tips voor Nautilus: met F3 kan je het scherm in tweeën splitsen zodat je makkelijk kan slepen van de ene map naar de andere. Als je sleept met de middelste muisknop ipv de normale krijg je na het slepen een menukeuze of je dat bestand wil kopiëren, verplaatsen of iets anders. Nautilus heeft ook tabs net als moderne browsers. Je kan dus verschillende mappen openen in die tabs zodat je maar 1 venster overhoudt.


Slechte tip van die F3 want in 13.04, 13.10 en (zeker belangrijk!) in de aankomende 14.04 zit die functie al niet meer. Dus het heeft geen zin daar nu nog aan te gaan wennen...

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #17 Gepost op: 2014/03/09, 15:18:43 »
In 13.04 kan het ook (nog)  ;)

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #18 Gepost op: 2014/03/09, 18:19:25 »
Slechte tip van die F3 want in 13.04, 13.10 en (zeker belangrijk!) in de aankomende 14.04 zit die functie al niet meer. Dus het heeft geen zin daar nu nog aan te gaan wennen...
Dat is inderdaad één van die functies die ze uit nautilus hebben weggesloopt. Heb ik zelf nooit veel gebruikt echter: ik gebruik zeer intensief de tabs.

Unity was voor mij meteen een winner: blijft mooi uit de weg, en is 100 keer efficiënter dan scannen en klikken door een menu om een toepassing op te starten. Sedert 13.10 is ook de zoekfunctie voor bestanden het veel beter beginnen doen (er is nog ruimte voor verbetering).

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #19 Gepost op: 2014/03/09, 19:12:36 »
Tja, Unity is niet mijn ding, Gnome wel, dus de richting die Ubuntu neemt is niet die van mij.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline MKe

  • Lid
Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #20 Gepost op: 2014/03/09, 19:38:57 »
Ik heb liever iets gebruikers vriendelijk als i3wm  :P

Maar goed, heb het ook maar eens ingevuld.

Oh en voor diegene die graag een gesplitste filemanager wil hebben. Sunflower-fm is erg licht en integreert prima in Gnome/Unity en is standaard gesplitst.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/09, 19:41:43 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #21 Gepost op: 2014/03/09, 20:12:21 »
Sunflower vond ik zelf iets te druk. Maar goed, hij is bekend. Er zijn er nog wel meer. muCommander heeft mijn voorkeur, maar draait wel via Java dus integreert iets minder goed. GNOME Commander is ook wel goed, op zich.
Ik vind de nieuwe Nautilus persoonlijk erg lekker werken :) Iets minder functies, maar wat er is werkt beter dan vroeger, touch scroll werkt heerlijk, Nautilus is mijn favoriete bestandsbeheerder geworden met muCommander als goede tweede.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/10, 20:35:18 door Vistaus »

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #22 Gepost op: 2014/03/09, 20:15:49 »
Tja, Unity is niet mijn ding, Gnome wel, dus de richting die Ubuntu neemt is niet die van mij.

Zo *zou* je de afgeleiden dan ook niet meer Ubuntu kunnen noemen; gewoon het basisverschil tussen Xubuntu en Unity/ Ubuntu is meteen out-of-the-box al een horror-verhaal voor noobs om dit nog maar 'even' uit te leggen. Althans dat ondervind ik toch hier in biotoop Antwerpen België/ Neen het zijn hier net geen digibeten die niets verstaan.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #23 Gepost op: 2014/03/10, 11:50:50 »
Ja,nou ik lang gewend ben aan Unity vind ik het toch wel mooier.Maar eigenlijk moet er een verbetering komen in de dash,want als je even de naam niet meer weet van een applicatie is het een stuk moeilijker om die weer op te roepen.Ik heb wel gehad dat ik moest zoeken in softwarecentrum wat er eigenlijk geinstalleerd was voor dat ik de naam wist van een applicatie.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Geef even uw mening en gedachten over Ubuntu/ Unity
« Reactie #24 Gepost op: 2014/03/10, 12:35:59 »
IK heb het ook ingevuld. Helaas heb ik niks met Unity. Het ziet er prachtig uit hoor, maar voor mij werkt het niet. Daarentegen werk ik wel weer graag met Xubuntu en LXLE (Lubuntu enhanced distro), daarin staat *standaard* bovengenoemde sunflower op het systeem. Dus met Ubuntu als motor onder de kap is het zeker geen klagen, de grafische schilletje is een kwestie van smaak en daar valt niet over te twisten :)
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint