Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Niet meer opstarten  (gelezen 602 keer)

Niet meer opstarten
« Gepost op: 2008/01/15, 12:45:28 »
5 minuten winnen, 5 uur of meer verliezen.
Nadat ik Kmail en andere kde programma's had getest heb ik deze weer 'definitief verwijderd'.
De melding die aan het eind op het scherm kwam heb ik weggeklikt omdat ik naar een afspraak moest.
Dom dus want nu start Ubuntu niet meer op. Error 15. Een herinstallatie is een optie maar ik wil wel graag eerst m'n mail(instellingen) backuppen.  Van code weeet ik niet zoveel. Wat is de beste oplossing?

Erik

boot/grub/mail.lst ziet er zo uit:

title      Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic
root      (hd0,7)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=9f18826e-d8d1-48a5-be2b-7b9bc7e6451b ro quiet splash locale=nl_NL
initrd      /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet

title      Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic (recovery mode)
root      (hd0,7)
kernel      /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=9f18826e-d8d1-48a5-be2b-7b9bc7e6451b ro single
initrd      /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic

Zo zien de partities eruit±

/dev/hda1   nfts                                                          (Windows start normaal op)
/dev-hda2   extended
  dev/hda5  linux swap                (voor Suse 10.2)         )Suse start normaal op)
  dev/hda6  ext3                         (voor Suse 10.2)
  dev/hda7  ext3                         (niet gebruikt, staan enkele oude documenten in)
  dev/hda8  ext3    /media/disk    (voor Ubuntu bestanden)
  dev/hda9  linux swap

Niet meer opstarten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/15, 13:13:36 »
Grub error 15 wil zeggen dat het bestandssysteem en zo ok is, maar dat de opgegeven kernel niet kan worden gevonden.
Dat kan betekenen dat er naar een verkeerde partitie wordt verwezen, of dat de naam van de kernel onjuist is.
Beide fouten zitten dan in het bestand /boot/grub/menu.lst met dank aan Rinse van AllesLinux.com
Probeer het eens met:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/overig/grubherstel/
Bij een nieuwe installatie
Als je een aparte root /  partitie hebt kan je in principe Gutsy of een andere smaak opnieuw installeren. Tijdens de installatie wordt om een schijfindeling gevraagd kies de handmatige uitvoering geef met een vinkje aan welke partitie er gebruikt moet worden. Zet een vinkje bij je swap, zet absoluut geen vinkje bij je /home anders ben je je gegevens kwijt zoals je mail of waar je je gegevens op hebt staan en maak een kopie van je home map. Als je meerdere gebruikers op je home hebt staan moet je even nakijken of  de id's nog goed zijn bijv. root= 1000, pietje = 1001 etc. Bij mij klopte het niet helemaal meer en een aantal gebruikers kon niet meer inloggen. Is inmiddels herstelt.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Niet meer opstarten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/15, 13:21:11 »
Gijs, deze post had ik al eerder gelezen en enkele malen geprobeerd. hd0,6 en hd0,7 werken in ieder geval niet. Erik

Niet meer opstarten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/15, 13:23:20 »
Probeer eerst een met "Super Grub" de boel te repareren. ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Niet meer opstarten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/16, 16:55:58 »
Ik heb er een herinstallatie van gemaakt.
Super Grub is een aanrader voor iedereen die met dual boot problemen!
Erik