Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dyslectie  (gelezen 1858 keer)

dyslectie
« Gepost op: 2010/10/16, 17:15:05 »
Dag iedereen,
mijn twee dochters hebben dyslectie.  De school zou beginnen werken met een programma genaamd 'sprint'.
Nu vroeg ik me af of er een gelijkaardig programma'tje te vinden zou zijn die draait onder ubuntu?
Want natuurlijk hangt er een kostenplaatjse aan dit programma'tje.
Of zijn err mensen die andere tips of trucs kennen ?

Re: dyslectie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/16, 20:20:56 »
Volgens mij is er nog niet zo'n programma'tje vor Ubuntu. Dacht ik begrepen te hebben uit een ander topic. Maar ik kan het mishebben.

Offline mrGee

  • Lid
Re: dyslectie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/16, 21:25:46 »
Hallo

Er is wel wat functionaliteit in Ubuntu die ook tekst naar spraak omzet, 't klink alleen
nogal monotoon/robotachtig. Je kunt nl. de orca screenreader (eigenlijk bedoeld voor
blinden en slechtzienden ) daar voor gebruiken. Ook op de console kun je teksten door
het terminal programma espeak laten uitspreken
En als je er op zoekt in synaptic zie je nog wat varianten opduiken. Ook zijn er in dit forum nog
wat oudere draadjes over dyslexie (gebruik anders de spelling; dyslectie om te zoeken)
Eén van onze forumleden gebruikt het ook op deze manier en heeft geen moeite met de
monotone stem, dat leidt ook niet zo af vind ze zelf.

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Drummies

  • Lid
Re: dyslectie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/16, 21:36:54 »
Hoop dat ik niet de plank misslaat(dyslectie heeft niets te maken met blindheid of slechtziendheid) maar er is een geoptimaliseerde distributie gebaseerd op Ubuntu 10.04,genaamd Vinux (speciaal ontwikkeld voor blinden en slechtziende)
Vinux Linux for the Visually Impaired
« Laatst bewerkt op: 2010/10/16, 21:39:01 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: dyslectie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/17, 12:15:21 »
bedankt voor jullie antwoord.  Maar het is niet (denk ik) omdat ze slecht zien, maar vooral omdat ze een slechte uitspraak hebben en moeilijk (lees trager) dingen kunnen lezen en begrijpen.
Weet je soms waar ik die mevrouw kan vinden die dat programma'tje gebruikt ?
Alvast bedankt

Re: dyslectie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/17, 12:17:54 »
ik ben es gaan piepen op die 'vinux', bestaat die ook in het nederlands?  De meisjes zijn 10 en 12 en kunnen zeker geen engels lezen ?

Offline Drummies

  • Lid
Re: dyslectie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/17, 12:29:23 »
Citaat van: papalieven
bestaat die ook in het nederlands?
Jazeker na de e.v.t installatie de taalpakketten installeren (wel moet je dan de server bij softwarebronnen wijzigen,staat meen ik standaard in Verenigd Koninkrijk)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline mrGee

  • Lid
Re: dyslectie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/17, 18:08:55 »
@papalieven je hebt een pb-tje
-- = >  simplify if you can   -- = >

Re: dyslectie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/24, 13:03:26 »
bedankt voor jullie nuttige antwoorden.  Ik kan jammergenoeg niet elke dag mijn post controleren.  Dus graag ff geduld.