Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub error 17  (gelezen 1054 keer)

Grub error 17
« Gepost op: 2007/10/12, 20:56:58 »
Hoewel dit probleem vaker ter sprake is gekomen in dit forum, kan ik mijn oplossing niet vinden.

Ik wil ubuntu Feisty draaien naast Vista. Via een handleiding ( http://apcmag.com/5046/how_to_dual_boot_vista_with_linux_vista_installed_first ) heb ik ubuntu geinstalleerd. Nou vrees ik dat ik iets te weinig ruimte heb vrijgemaakt voor ubuntu, en vandaar krijg ik bij het opstarten van Ubuntu iets te zien van 'Error 17" en kan ik alleen nog in Windows opstarten.

Via de live cd heb ik wel gedaan wat er hier wordt uitgelegd: http://forum.ubuntu-nl.org/message/146626

sudo fdisk-l geeft:

ubuntu@ubuntu:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
138 heads, 12 sectors/track, 94384 cylinders
Units = cylinders of 1656 * 512 = 847872 bytes

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               2        6185     5120000   1c  Hidden W95 FAT32 (LBA)
/dev/sda2   *        6185       51120    37206016    7  HPFS/NTFS
/dev/sda3           51121       62258     9222264   83  Linux
/dev/sda4           62259       94385    26601021    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5           62817       94385    26138624    7  HPFS/NTFS

maar na het volgen van de verdere handelingen geeft ie nog steeds Error 17 bij het opstarten

weet iemand wat ik fout doe? of kan ik beter ubuntu erafgooien en opnieuwe beginnen?

mvg Dirk

Grub error 17
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/12, 21:51:01 »
Als ik het goed uitreken heeft je linuxparitie 7Gb.
Dat is meeeeer dan genoeg. Ik heb linux al succesvol geïnstalleerd op 3Gb.

Wat mij opvalt is dat je geen swap hebt. Ik vermoed dat je installatie niet goed gelukt is.

Error 17 in Grub betekent normaal dat Grub niet kan vinden wat voor soort partitie het is die je wil opstarten. Hoe dat komt???

Ik stel voor dat je gewoon van voor af aan begint.

Ik raad ook aan om "GParted live CD" te downloaden en te gebruiken om -voor je Ubuntu installeert- eerst de nodige partities aan te maken.

Eén partitie van minstens 5Gb voor Ubuntu en één partitie voor de swap met een grootte even veel als je RAM-geheugen.

Grub error 17
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/12, 22:21:19 »
moet ik dan ubuntu eerst helemaal verwijderen?

Grub error 17
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/12, 23:24:05 »
Als je met de Gparted Live cd de partitie;s voorbereid kan je ze gelij formateren.
(alleen die voor Ubuntu bedoeld zijn he :P )

En dan idd de install ff overnieuw doen is het beste.
je kan dan gelijk tijdens de install in Ubuntu aanwijzen welke partitie's hij moet gebruiken.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Grub error 17
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/13, 07:05:00 »
Citaat van: SlechteNaam
moet ik dan ubuntu eerst helemaal verwijderen?
Neen, de partitie waar Ubuntu zich op installeert wordt automatisch geformatteerd.
Voor het formatteren van andere partities, kan je kiezen tijdens installatie.

Kies tijdens de installatie voor "Manuele schijfindeling gebruiken" of zo iets.

Grub error 17
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/13, 19:10:04 »
aangezien ik nog steeds nie zo goed weet hoe dit te doen, zou ik graag willen weten of het slim is volgende handleiding te volgen: http://apcmag.com/5045/how_to_dual_boot_vista_with_linux

Grub error 17
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/13, 20:36:12 »
Dat is een how to om vista te installeren bij een linux installatie :D

Blijf bij ubuntu alsjblieft ???

Dus bij onze eigen wiki.

https://wiki.ubuntu.com/NederlandstaligeDocumentatie

Je installeert gewoon Ubuntu op de normale manier,
Met dit verschil dat je een aparte partitie maakt voor Ubuntu.
Omdat je van de Windows partitie afblijft zal Ubuntu alles automatisch voor je regelen tijdens de installatie en zal grub volautomatisch een opstart menu maken voor je zodat je straks kan kiezen welk os je wilt opstarten.

Nix moeilijk en nix eng  

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

flipflop

  • Gast
Grub error 17
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/19, 22:07:34 »
hoi ik  heb probleem dat ik bij het installeren van usb HD in windows xp. nu de fout melding krijg error 17   normaal kon ik kiezen of ik xp wou of unbuntu

Met de live cd heb ik wel unbuntu aan de praat alleen krijg in na installeren nog steeds de fout melding.

ook als ik "sudo grub" doe en dan

root (hd0,0)
filesystem type unknown, partition type 0x07

of bij

root (hd0)
"........................................................" type 0x12

Ik wil HEEL graag dat de windows heel blijft omdat daar mijn school werk en programmas op staan. dat is op C: (hda2) en deel op de D: (hda5)

alvast bendank

JimZ

  • Gast
Grub error 17
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/20, 01:28:43 »
Misschien kun je iets duidelijker zijn, wat heeft een externe USB-harddisk in XP te maken met je bootloader op de interne schijf?

en afgezien daarvan, met de opdracht "root" geef je aan waar grub de opstartbestanden van je linux distro kan vinden en dus is het handig om te weten op welke schijf en partitie die staan.

root (hd0,0) zou dus betekenen dat Ubuntu op de 1e partitie van de 1e harde schijf staat en dat is blijkbaar niet het geval want dat "partition type 0x07" wijst op een NTFS (Windows) partitie.

En tot slot: Ga nu maar even door hier maar normaal gesproken is het handig en gebruikelijk dat je een nieuw eigen topic start als je een vraag hebt.

Gr,
Jim