Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: smartphone audiosignaal zwak  (gelezen 1892 keer)

Offline Noidem

  • Lid
smartphone audiosignaal zwak
« Gepost op: 2021/04/07, 13:18:11 »
Wanneer ik de koptelefoonuitgang van mijn smartphone aansluit via een mini-jack naar tulp kabel naar de lijningang van mijn versterker, dan is het signaal niet sterk.
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een apparaatje dat ik tussen de smartphone en versterker kan plaatsen om dit signaal aanzienlijk te versterken waarbij de audiokwaliteit hetzelfde blijft. Een soort voorversterkertje of zo. Dat apparaatje moet dus een output mini-jack of tulp hebben waar ik een audiokabel aan kan koppelen die vervolgens verloopt naar tulp die ik dan in de lijningang vd versterker kan doen. En het moet een netvoeding(!) hebben aangezien ik het altijd bij m'n audioapparatuur wil gebruiken en er niet mee 'op de loop ga'. Dus geen batterij, Wifi mogelijkheden etc. Gewoon rechttoe rechtaan zal ik maar zeggen :).
Heeft iemand hier ervaring mee? 
« Laatst bewerkt op: 2021/04/07, 13:38:54 door Noidem »

Offline vanadium

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/07, 15:02:03 »
Als dat je koptelefoonuitgang is, dan moet je er toch komen door het volume van je smartphone hoger te zetten?

Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/07, 15:37:19 »
Partyrabbit edit: opgeschoond.
Om reden 1 en reden 2
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 14:43:33 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Noidem

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/08, 17:21:56 »
Als dat je koptelefoonuitgang is, dan moet je er toch komen door het volume van je smartphone hoger te zetten?
Of het ligt aan mijn flappers, maar met het smartphonevolume op maximaal (dat ik overigens altijd op max heb staan in geval van aankoppleing aan een hifi amp) vind ik het uitgangssignaal nog steeds ondermaats. Wanneer ik een cd-speler op dezelfde lijningang aansluit dan hoef ik de volumeknop van de amp veel minder ver open te draaien om de nodige power te genereren dan met een aan dezelfde lijningang aangekoppelde smartphone met volume 'dodelijk'.

Offline Gamer

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/08, 22:07:55 »
Je zou nog even kunnen kijken. Of er in de betreffende app nog instelling zijn voor het geluid.

Online peer

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/09, 09:01:24 »
als je smartphone 'geroot' is kun  je een app als "volume Booster"installeren. Daarmee kun je het volume extra verhogen

Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/09, 11:15:14 »
Sommige smartphones hebben inderdaad een lager uitgangsniveau dan andere. Wat je nog kunt proberen is een equalizer te installeren, die hebben vaak een schuif om het volume extra te verhogen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/09, 12:28:36 »
Mogelijk steek je hier je licht op betreffende de juiste aansluiting vanaf je telefoon, de 3.5 mm plug is anders aangesloten dan de standaard stereo audio 3.5 mm plug o|=|=|=|==, ofwel Links, Rechts, Aarde, Microfoon, Aarde of niet verbonden, versus  o|=|==== Links, Rechts, Aarde. Er bestaan ook nog andere volgordes.
Als je een standaard stereo konnektor in je telefoon stopt is vaak de aarde niet verbonden en het geluid dus  :rolleyes:

https://www.google.com/search?q=android+headset+schematic&client=firefox-b-d&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=bjP68LQz0arwWM%252CGowQKajfPdaerM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kRlvXrzLFVpvtwhML6dMogVf4teUw&sa=X&ved=2ahUKEwiLxtTT9vDvAhXPhv0HHfO5Bt0Q9QF6BAgKEAE&biw=800&bih=409&dpr=2.4#imgrc=bjP68LQz0arwWM
« Laatst bewerkt op: 2021/04/09, 12:36:01 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/09, 13:41:33 »
Koop een bluetooth ontvanger plug die in je versterker en verbind je telefoon daarmee. Heb je gelijk stukken beter geluid. Misschien is dat het overwegen waard ondanks dat je aangaf dat je geen draadloze toestanden wil?
« Laatst bewerkt op: 2021/04/09, 13:44:10 door M_aD »
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Online peer

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #9 Gepost op: 2021/04/09, 15:54:41 »
ook met een bluetooth ontvanger kun je het probleem hebben dat het signaal zwakker is dan op de andere ingangen van de versterker.
Maar volgens mij moeten er wel voorversterkertjes te vinden zijn. 

Offline Noidem

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #10 Gepost op: 2021/04/10, 13:33:15 »
Dank voor alle reacties! Interessant...
Maar volgens mij moeten er wel voorversterkertjes te vinden zijn. 
En daar ben ik idd naar op zoek. Er zijn alleen zoveel 'mogelijkheden'(?) dat ik er niet uitkom. Wanneer ik op internet zoek kom ik om in een stortvloed van info ;). Maar vind niet wat ik wil.

Ik weet dat er (vroeger) voorversterkertjes waren in geval van het ontbreken van een phono-ingang op je amp. Na de doorbraak van de cd-speler (heeel lang geleden) dacht eigenlijk iedereen dat LP's definitief tot het verleden zouden behoren, waardoor veel hifi-fabrikanten hun amps niet meer van een phono-ingang voorzagen. Inmiddels weten we wel beter. De vinyljacht is ongekend en slaat naar mijn mening soms wat erg door. Maar goed da's off-topic.
Zo'n phono voorversterkertje (met netvoeding!) was en werkte simpel. De tulpkabel van je draaitafel ging in de input van het voorversterkertje en aan de output van het voorversterkertje koppelde je een tulpkabel die vervolgens naar een lijninput van je amp ging. Stekker in stopcantact en klaar. Heerlijk simpel en het werkte.
Probleem is dat zo'n phono-voorversterkertje technisch niet werkt met een smartphone. Ik ben niet technisch genoeg waarom dat niet werkt maar het schijnt met een andere 'trap' te maken te hebben meen ik ewrgens gelezen te hebben(?).
Wat ik dus zoek is precies zo'n voorversterkertje als hierboven omschreven maar dan voor een smartphone...
« Laatst bewerkt op: 2021/04/10, 13:37:13 door Noidem »

Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #11 Gepost op: 2021/04/10, 15:56:51 »
Hallo, het lijkt me dan het slimste om naar een elektronicawinkel te gaan en ter plekke een voorversterkertje uit te proberen. Ga niet naar een hifi-zaak, want dan krijg je gelijk weer high-end spul om je oren (buizen en zo). ;)

Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #12 Gepost op: 2021/04/10, 17:35:29 »
Partyrabbit edit: opgeschoond.
Om reden 1 en reden 2
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 14:43:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Online peer

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #13 Gepost op: 2021/04/11, 09:08:34 »
even gegoogled:
https://www.bol.com/nl/p/hq-stereo-voorversterker-met-schakelbare-aux-ingang/9200000010298246/?bltgh=sbX1JcFIpKy1SUQYJk9EKw.l8tvYsg9ytnYLhb9Y8lHiA_0_25.29.ProductTitle

Deze voorversterker heeft een aux-ingang naast een phono-ingang. Op de aux-ingang zou je de smartphone kunnen aansluiten.
Of het goed werkt weet ik niet. En er zijn vast nog wel andere alternatieven.

Je kan je natuurlijk ook aanwennen om het volume even op nul te zetten als je tussen de input met de smartphone en een andere input schakelt.


Offline aartje

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #14 Gepost op: 2021/04/11, 09:32:05 »
even gegoogled:
https://www.bol.com/nl/p/hq-stereo-voorversterker-met-schakelbare-aux-ingang/9200000010298246/?bltgh=sbX1JcFIpKy1SUQYJk9EKw.l8tvYsg9ytnYLhb9Y8lHiA_0_25.29.ProductTitle

Deze voorversterker heeft een aux-ingang naast een phono-ingang. Op de aux-ingang zou je de smartphone kunnen aansluiten.
Of het goed werkt weet ik niet. En er zijn vast nog wel andere alternatieven.



Met een phono-vooversterker zit je wel gelijk het niveau van hoge en lage tonen te verknallen,
er vind nl. een tooncorrectie (RIAA) plaats dat er vnl op neerkomt dat het niveau van het laag
wordt verhoogd en het niveau van het hoog wordt verlaagd.  (https://hifi.nl/artikel_pagina5/1530/Phono-versterker-RIAA-correctie.html)
« Laatst bewerkt op: 2021/04/11, 09:37:10 door aartje »


Offline Rik123

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #16 Gepost op: 2021/04/11, 15:09:08 »
Als je een vraag hebt over Ubuntu en je zet er niet bij welke hardware, besturing etc , je hebt zijn er mensen die schrijven: 
' ik heb geen glazen bol '  ^-^

Misschien is er een Volumebegrenzing instellend op de smartphone ..  maar welke smartphone gebruikt u vraag ik mij af

Offline rico70

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #17 Gepost op: 2021/04/11, 15:34:28 »
De meeste / alle smartphones hebben tegenwoordig een begrenzing op het volume als je een hoofdtelefoon / oortjes aansluit. Je krijgt dan de mogelijkheid om toch voor max uitgangs signaal te kiezen

Online peer

  • Lid
Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #18 Gepost op: 2021/04/11, 17:36:34 »
ik had de voorversterker genoemd omdat deze naast de phone ingang ook een aux ingang heeft. Deze auz ingang zou je dan kunnen gebruiken voor de smartphone. Of het (goed) werkt weet ik niet want ik heb geen ervaring met dit apparaatje. Je kan het uitproberen. Als het niet werkt kun je het gewoon terugsturen.

Zelf heb ik een bluetooth ontvanger aan mijn versterker gekoppeld en ik kan dus een wireless verbinding maken met de versterker.
mijn ervaring:
mijn motorola E4plus levert via kabel en via bluetooth nagenoeg hetzelfde volume. Als ik mijn pc via bluetooth of kabel (of usb interface) aan de versterker koppel heb ik ook ongeveer ditzelfde volume.
Als ik mijn oude samsung aan de versterker koppel dan heb ik zowel via de kabel als via bluetooth iets meer volume.
Helaas is het volume altijd minder dan het volume van de tuner of platenspeler.

Re: smartphone audiosignaal zwak
« Reactie #19 Gepost op: 2021/04/12, 11:08:52 »
Partyrabbit edit: opgeschoond.
Om reden 1 en reden 2
« Laatst bewerkt op: 2021/04/14, 14:43:10 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore