Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...  (gelezen 1238 keer)

Offline begonia

  • Lid
Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Gepost op: 2018/04/27, 13:32:40 »
Ik was er als de kippen bij. Met Bionic Beaver. Prachtig! Maar bij het opzetten van mijn gmail account in Evolution had ik een tegenvaller. Ik heb "dubbele verificate" van gmail. Dus dan vul je alles in en dan komt er een sms.
Prachtig, werkt. maar evolution kan niks met die sms. En dat is raar want ik heb dat probleem nooit eerder gehad.
Dan geeft google een "app wachtwoord" (een heel lang wachtwoord) als alternatief maar dat kan ik nergens kwijt in Evolution. Heeft iemand dit ook? Weet iemand of hiertegen iets te doen is?

Offline marco1800

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #1 Gepost op: 2018/04/28, 14:08:48 »
Open je gmail, ga naar mijn account, kies inloggen en beveiliging, dan zie je rechts app-wachtwoorden staan.

Met 2 stappen verificatie in gmail zal je zowel voor verzenden als ontvangen in Evolution een app-wachtwoord moeten genereren. Maak dit app-wachtwoord aan.

Om niet te missen kan je dit wachtwoord best kopiëren naar Evolution. Begin met verzenden bv en maak een nieuwe mail aan en druk op verzenden. Dan krijg je een meldingsvenster in Evolution waar je dit éénmailg app-wachtwoord kan in plakken en dan kan je mails versturen. Dezelfde handeling dien je ook te doen voor versturen.
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #2 Gepost op: 2018/04/28, 14:18:18 »
super bedankt voor je reactie. Maar het vreemde is dus dat die OAuth2 verificatie (sms) tot nu toe perfect gewerkt heeft in evolution. Maar dit ga ik natuurlijk wel proberen!

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #3 Gepost op: 2018/04/28, 15:00:25 »
Nou het zit iets anders:
Bij mij mislukt dus het sms-gebeuren. IN dat scherm komt Google meteen met een kolossaal "app wachtwoord". Omdat het mislukt is. En ze zeggen dat ik dat gewoon in "de app" kan gebruiken. Maar ik kan Evolution niet zo ver krijgen dat het om zo'n wachtwoord vraagt. Evolution blijft om die sms-toestand vragen.
En als ik "wachtwoord" instel in Evolution en ik druk op Enter zet Evolution er snel weer OAuth2 neer.
Maar er zijn n.m.m. een aantal vreemde dingen:
- tot nu toe heb ik altijd zonder probeem die sms van gmail aan Evolution kunnen geven en het was goed en
- wat raar dat ik niks méér hierover lees. Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem?? Gmail: 1,4 MILJARD gebruikers, Ubuntu: ook best bekend. Ik snap het niet.

Offline marco1800

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #4 Gepost op: 2018/04/28, 16:22:27 »
Nou het zit iets anders:
Bij mij mislukt dus het sms-gebeuren. IN dat scherm komt Google meteen met een kolossaal "app wachtwoord". Omdat het mislukt is. En ze zeggen dat ik dat gewoon in "de app" kan gebruiken. Maar ik kan Evolution niet zo ver krijgen dat het om zo'n wachtwoord vraagt. Evolution blijft om die sms-toestand vragen.
En als ik "wachtwoord" instel in Evolution en ik druk op Enter zet Evolution er snel weer OAuth2 neer.
Maar er zijn n.m.m. een aantal vreemde dingen:
- tot nu toe heb ik altijd zonder probeem die sms van gmail aan Evolution kunnen geven en het was goed en
- wat raar dat ik niks méér hierover lees. Ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem?? Gmail: 1,4 MILJARD gebruikers, Ubuntu: ook best bekend. Ik snap het niet.
Een sms geven aan Evolution was in het verleden geen probleem , wat bedoel je hiermee ? Gmail zal nooit een sms geven die bestemd is voor Evolution.

We gaan beginnen bij het begin je hebt 2 stappen verificatie gekoppeld aan je Gmail. Als je wil inloggen stuurt google je een code G- gevolgd door een cijfercode die je dan moet ingeven.
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #5 Gepost op: 2018/04/28, 16:35:20 »
Ja, dat sturen ze me dan. Die G- en dan de cijfercode per sms.
Die code voer ik in in het schermpje en dan krijg ik als reactie dat "de OAuth2 geheimen niet gevonden zijn" en dan wordt onderaan hetzelfde schermpje een heel lang wachtwoord gegeven. Ik zou dat kunnen kopieren en "terug gaan naar de app" (evolution dus).
Wat ik ook doe, Evolution geeft mij niet de mogelijkheid om dat wachtwoord ergens in te voeren.
En dat terwijl ik het helemaal met je eens ben: dit is eigenlijk geen probleem voor Evolution, dat OAuth2 gebeuren. Ik heb het vaak gedaan. Maar nu lukt het niet.
Ik heb gezocht naar bug-meldingen maar die kan ik ook weer niet vinden....

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/28, 16:39:22 »
Ik heb ook gedacht dat er een afhankelijkheid mist in mijn installatie. Ik heb Evolution "gepurged" en opnieuw geínstalleerd zonder succes. Ik heb ook de sha256sum van mijn ubuntu-iso gecontroleerd en die klopte helemaal.

Offline marco1800

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/28, 16:39:58 »
Ja, dat sturen ze me dan. Die G- en dan de cijfercode per sms.
Die code voer ik in in het schermpje en dan krijg ik als reactie dat "de OAuth2 geheimen niet gevonden zijn" en dan wordt onderaan hetzelfde schermpje een heel lang wachtwoord gegeven. Ik zou dat kunnen kopieren en "terug gaan naar de app" (evolution dus).
Wat ik ook doe, Evolution geeft mij niet de mogelijkheid om dat wachtwoord ergens in te voeren.
En dat terwijl ik het helemaal met je eens ben: dit is eigenlijk geen probleem voor Evolution, dat OAuth2 gebeuren. Ik heb het vaak gedaan. Maar nu lukt het niet.
Ik heb gezocht naar bug-meldingen maar die kan ik ook weer niet vinden....
Heb je een alternatief e-mailadres opgegeven bij registratie van je Gmail ? In dat geval zou je wachtwoord vergeten eens kunnen aanduiden om te herstellen ?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/28, 16:49:26 »
Er is echt niks raars aan de hand met mijn gmail. Omdat Evolution het niet doet heb ik gisteren Thunderbird opgezet met OAuth2 en dat ging in een wip.

Offline marco1800

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #9 Gepost op: 2018/04/28, 16:58:19 »
Er is echt niks raars aan de hand met mijn gmail. Omdat Evolution het niet doet heb ik gisteren Thunderbird opgezet met OAuth2 en dat ging in een wip.
Je kan dus gewoon inloggen op je Gmail ?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #10 Gepost op: 2018/04/28, 17:16:45 »
Ik kan totaal zonder probleem inloggen in de webclient van gmail, in Thunderbird en in Kmail.

Offline marco1800

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #11 Gepost op: 2018/04/28, 17:26:44 »
Ik kan totaal zonder probleem inloggen in de webclient van gmail, in Thunderbird en in Kmail.
Schakel je 2-verificatie in Gmail eens uit. Installeer dan eens in Evolution (onder Imap uiteraard) je Gmail. Schakel dan  2-verificatie terug in.
Welke melding krijg je precies als je mails worden opgehaald ? Kan je hiervan een printscreen posten ?
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #12 Gepost op: 2018/04/28, 17:41:55 »
Ik heb de 2 stap verificatie uitgeschakeld in gmail maar Evolution blijft er koppig naar vragen. Daarnaast geeft evolution geen andere weg.
Dit is op een kakelverse installatie van Ubuntu 18.04 (die ik vanmorgen nog maar eens over gedaan heb).
Volgens mij is het niet goed met Evolution 3.28.

Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #13 Gepost op: 2018/04/29, 08:47:29 »
Hallo allemaal,

Ik heb handmatig ingesteld met de volgende instellingen
server inlezen en opslaan mail veranderen van google naar imap.gmail.com   poort:993
beveiliging TLS op een toegewijde poort
aanmeldingscontrole wachtwoord

server voor het versturen van mail veranderen van google naar smtp.gmail pport 25
server eist aanmeldcontrole aanvinken
versleutelmethoden startlts na maken van verbinding
aanmeldingscontrole login

Bij mij werkt de mail nu goed
Groetjes Sjaak




Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #14 Gepost op: 2018/04/29, 09:11:57 »
Geweldig Sjaak! Er zit beweging in nu bij mij. Voor het eerst vraagt Evolution om het lange wachtwoord. Dat heb ik nog nooit gezien. Dat is vooruitgang! Maar helaas werkt het niet bij mij. Want als ik het wachtwoord plak en enter druk vraagt evolution er onmiddellijk weer naar.
Maar het is duidelijk dat ik een stukje in de goede richting gegaan ben.
Maar het blijft raar: een half jaar geleden ging dit volledig probleemloos.
Ik worstel en kom (hopelijk) boven!
Bedankt

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #15 Gepost op: 2018/04/29, 09:45:46 »
Nee, het is me nog niet gelukt. Maar ik blijf kijken. Inmiddels was ik terug naar Ubuntu 17.10. Maar nu zal ik Bionic wel weer even installeren. Maar ik vind het HEEL raar:
wij zijn toch niet de enigen die gmail gebruiken? (1,4 miljard mensen) Zoiets bijzonders is het toch niet? En een half jaartje geleden ging het volkomen probleemloos.
Ik zal het hier melden als er weer wat gebeurt.

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #16 Gepost op: 2018/04/29, 10:18:34 »
Nee, het lukt me niet. Sjaak, ik heb echt (heel) herhaaldelijk precies gedaan wat je zegt maar ik kom er niet. Ik snap er niks van. Het rare is dat ik wel met Evolution aan het werk was. Ooit heb ik het met succes opgezet. En dat was makkelijk!
Ik vind dit heel jammer. Dat dit zo moet lopen met gmail - de grootste email-provider op aarde.
Erg bedankt Sjaak. Maar ik kom er niet.
Ik ga het beslist nog wel eens proberen.
Het is mij een volkomen raadsel waarom hier niemand iets van zegt op het internet.
Zijn wij de enigen die Evolution gebruiken? Je zou het bijna gaan denken.

Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #17 Gepost op: 2018/04/29, 17:07:10 »
Hoi Begonia,

Misschien ten overvloeden heb ook de twee vinkjes weggehaald bij google agenda. Is zomaar een idee hoor
Groetjes Sjaak

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #18 Gepost op: 2018/04/29, 18:34:37 »
Echt niet...
Jij gebruikt ook die "twee staps verificatie" neem ik aan?
Dat maakt het volgens mij zo ingewikkeld. Ik denk ook beslist dat ze bij gmail allerlei beslissingen zitten te nemen die dit veroorzaken. Maar Kmail en Thunderbird doen het nog prima.
Ik ga gewoon over een paar weken weer kijken.
Heel erg bedankt zo ver!

Offline X-Pro2

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #19 Gepost op: 2018/04/29, 20:41:34 »
Als Thunderbird wel werkt waarom die dan niet gebruiken ? Gebruik ik al meer dan 10 jaar. Nooit problemen gehad.

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #20 Gepost op: 2018/04/29, 21:15:19 »
Op zich een goede vraag X-pro2. Ik weet niet of hij bedoeld is om beantwoord te worden maar ik ga het wel doen:
Ik gebruikte Thunderbird toen het nog "Mozilla Internet Suite" heette - ik denk 20 jaar.geleden. Thunderbird is een geweldig programma. Heel robuust...
Waarom gebruik ik het dan niet?
Ik gebruik het wel. Ik gebruik het óók.... Maar ik schaam me niet om af en toe verder te kijken.

Ik vind Thunderbird niet mooi om te zien. Het is gemaakt op 5:4 monitoren en niet op de 10:16/9:16 monitoren die de meeste mensen tegenwoordig hebben. Er is een bug over dit onderwerp en die is ouder dan 15 jaar. Er schijnt overigens wel wat beweging in te zitten.
Ik vind Evolution erg mooi om te zien. Daarnaast is het de gnome "pim suite". Dat die niet werkt met gmail in de verse LTS van Ubuntu vind ik beschamend. Maar als Evolution werkt is het een prachtig programma.

Ook heel mooi, en bug-vrij is kmail. Dat is niet altijd zo geweest maar het gaat nu echt de goede kant op!

Een andere vraag is: waarom zou je überhaupt nog met een email-client werken? Ook een goede vraag. Ik vind het fijner. Je hebt meer power. En misschien ben ik ook een beetje ouderwets.

Offline begonia

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #21 Gepost op: 2018/05/03, 14:11:00 »
Oh jongens dit is echt heel erg!!
Die wizzard van Evolution daar moet je gewoon wegblijven als je gmail hebt. Je moet je namelijk aanmelden met "Gnome online accounts". Dat zit in de "instellingen". Dáár zet je je google account op en dan loopt alles als een trein.
Het enige wat je nu ev. met de wizzard kan doen is de account verwijderen die je ermee aangemaakt hebt.
Ik las dit in een discussie tussen ontwikkelaars. "Je moet ook gewoon enz". Ik probeerde het zelf en BOEM.
Raar dat dit zo gaat.

Offline Lagavulin

  • Lid
Re: Evolution mail en OAuth2 van gmail werkt niet...
« Reactie #22 Gepost op: 2018/05/05, 11:24:12 »
Bedankt Begonia.
Ik had ook al wat zitten hobbyen...en inderdaad, je systeem aanmelden bij het online google account, en evolution  werkt.