Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba  (gelezen 4788 keer)

Offline Peter O.

  • Lid
Samba
« Gepost op: 2008/09/24, 14:15:44 »
Ik heb Samba geinstalleerd en gedeelde mappen aangemaakt op 2 pc's, elk met Ubuntu 8.04 "Hardy Heron".
Nu kan ik op beide pc's de gedeelde mappen zien maar kan geen toegang krijgen tot deze mappen, wanneer ik een gedeelde map op een andere pc wil openen krijg ik een pop-up venster waarin gevraagd wordt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Als ik vervolgens de gebruikersnaam en wachtwoord van de betreffende pc invul of gebruikersnaam en wachtwoord van de andere pc (waar de betreffende map opstaat) krijg ik geen toegang tot de map. Ben er nu al 2 dagen mee bezig maar kan het niet voor elkaar krijgen om toegang te krijgen tot mijn gedeelde mappen, en kan zodoende dus ook geen bestanden delen via mijn thuisnetwerk. Wie kan mij helpen om dit wachtwoord + gebruikersnaam te wijzigen, of nog beter, helemaal te verwijderen?

Offline vanadium

  • Lid
Samba
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/24, 15:11:19 »
Ik heb geen ervaring met samba, maar als je toch met twee Ubuntu PC's werkt, ben je denk ik heel wat beter af met specifieke linux oplossingen. Ik verkies hiervoor sshfs. Het is vrij eenvoudig op te zetten onder Ubuntu. Een howto die het bij mij uitstekend deed is http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/how-to-mount-a-remote-folder-using-ssh-on-ubuntu/

Offline joop905

  • Lid
Samba
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/24, 15:35:00 »

Offline perry2

  • Lid
Samba
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/24, 15:36:52 »
Ik geef Vanadium gelijk, maar in het geval je het toch met samba wil laten werken, je moet met sambe zelf users  aanmaken.

http://www.comptechdoc.org/os/linux/manual4/sambausers.html
#540211
how do you create a user in linux?
<@Viceroy> you can't, if you use linux you're going to live alone forever

Offline Peter O.

  • Lid
Samba
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/24, 16:05:05 »
@ Vanadium
Ik heb je tip opgevolgd maar helaas, wanneer ik gebruikers toe wil voegen krijg het volgende:

peter@peter-desktop:~$ replace peter
Het programma 'replace' is momenteel niet geïnstalleerd  U kunt het installeren door het volgende te typen:
sudo apt-get install mysql-server-5.0
bash: replace: opdracht niet gevonden

Enig idee toevallig?

Offline Peter O.

  • Lid
Samba
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/24, 17:17:53 »
Bovenstaand klopt niet helemaal, heeft niets met replace te maken. Ik las het even verkeerd.
Heb het inmiddels geprobeerd maar toch werkt het niet volgens mij. Hoe moet ik verbinden met andere computer? Waar staat m'n gedeelde map? Heb netjes de "Howto" gevolgd maar nu ben ik nog niks wijzer. Weet niet eens of het wel werkt.

Offline woteb

  • Lid
Samba
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/24, 17:37:18 »
Citaat van: Peter O.
Ik heb Samba geinstalleerd en gedeelde mappen aangemaakt op 2 pc's, elk met Ubuntu 8.04 "Hardy Heron".
Nu kan ik op beide pc's de gedeelde mappen zien maar kan geen toegang krijgen tot deze mappen, wanneer ik een gedeelde map op een andere pc wil openen krijg ik een pop-up venster waarin gevraagd wordt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Als ik vervolgens de gebruikersnaam en wachtwoord van de betreffende pc invul of gebruikersnaam en wachtwoord van de andere pc (waar de betreffende map opstaat) krijg ik geen toegang tot de map. Ben er nu al 2 dagen mee bezig maar kan het niet voor elkaar krijgen om toegang te krijgen tot mijn gedeelde mappen, en kan zodoende dus ook geen bestanden delen via mijn thuisnetwerk. Wie kan mij helpen om dit wachtwoord + gebruikersnaam te wijzigen, of nog beter, helemaal te verwijderen?
Een paar opmerkingen:

1. Als je alleen Linux computers gebruikt is nfs een veel betere (en eenvoudiger) optie dan Samba. Samba is ontworpen om Linux (en BSD) systemen met Windowscomputers te laten communiceren. In een pure Linuxomgeving is dat veel trager en moeilijker in te stellen en werkt nfs merkbaar veel beter.

2. Als je Samba gebruikt moeten op alle Linux computers de account identiek zijn + (PLUS) dat op iedere Linux computer een 'Windows account aanwezig moet zijn. Met dat laatste bedoel ik het volgende:

Op iedere Linux computer maak je voor ieder bestaand account een Windows account aan met het commando smbpasswd -a gebruiker.

Stel, er bestaat een gebruiker pietjepuk met als wachtwoord keteldorp.
Het smbpaswd commando luidt dan: sudo smbpasswd -a pietjepuk
1x het wachtoord voor sudo
2x het wachtwoord voor gebruiker pietjepuk WAT IDENTIEK MOET ZIJN aan het bestaande Linuxpasswd.

3. Op de host systemen (wat je wil benaderen) moet in het bestandje /etc/samba/smb.conf toegang zijn voor de directories die toegankelijk moeten zijn.

Wat ik je aan kan raden is op het forum de zoekopdracht samba te gebruiken en te lezenin de bestaande topics hoe je dat doet. Wanneer je er helemaal niet uit komt, gewoon aan de bel trekken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Peter O.

  • Lid
Samba
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/24, 17:46:09 »
Citaat van: woteb
Citaat van: Peter O.
Ik heb Samba geinstalleerd en gedeelde mappen aangemaakt op 2 pc's, elk met Ubuntu 8.04 "Hardy Heron".
Nu kan ik op beide pc's de gedeelde mappen zien maar kan geen toegang krijgen tot deze mappen, wanneer ik een gedeelde map op een andere pc wil openen krijg ik een pop-up venster waarin gevraagd wordt om een gebruikersnaam en wachtwoord. Als ik vervolgens de gebruikersnaam en wachtwoord van de betreffende pc invul of gebruikersnaam en wachtwoord van de andere pc (waar de betreffende map opstaat) krijg ik geen toegang tot de map. Ben er nu al 2 dagen mee bezig maar kan het niet voor elkaar krijgen om toegang te krijgen tot mijn gedeelde mappen, en kan zodoende dus ook geen bestanden delen via mijn thuisnetwerk. Wie kan mij helpen om dit wachtwoord + gebruikersnaam te wijzigen, of nog beter, helemaal te verwijderen?
Een paar opmerkingen:

1. Als je alleen Linux computers gebruikt is nfs een veel betere (en eenvoudiger) optie dan Samba. Samba is ontworpen om Linux (en BSD) systemen met Windowscomputers te laten communiceren. In een pure Linuxomgeving is dat veel trager en moeilijker in te stellen en werkt nfs merkbaar veel beter.

2. Als je Samba gebruikt moeten op alle Linux computers de account identiek zijn + (PLUS) dat op iedere Linux computer een 'Windows account aanwezig moet zijn. Met dat laatste bedoel ik het volgende:

Op iedere Linux computer maak je voor ieder bestaand account een Windows account aan met het commando smbpasswd -a gebruiker.

Stel, er bestaat een gebruiker pietjepuk met als wachtwoord keteldorp.
Het smbpaswd commando luidt dan: sudo smbpasswd -a pietjepuk
1x het wachtoord voor sudo
2x het wachtwoord voor gebruiker pietjepuk WAT IDENTIEK MOET ZIJN aan het bestaande Linuxpasswd.

3. Op de host systemen (wat je wil benaderen) moet in het bestandje /etc/samba/smb.conf toegang zijn voor de directories die toegankelijk moeten zijn.

Wat ik je aan kan raden is op het forum de zoekopdracht samba te gebruiken en te lezenin de bestaande topics hoe je dat doet. Wanneer je er helemaal niet uit komt, gewoon aan de bel trekken.
Heb alleen Ubuntu pc's staan, ben inmidedels al met hsf aan de slag gegaan maar ook dat lukt niet (zie mijn vorige post)

Offline vanadium

  • Lid
Samba
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/24, 18:45:47 »
Beste Peter, de goede raad wordt om je oren geslagen (er zijn nu eenmaal veel mogelijkheden om iets te doen in Linux). Laten we focussen en proberen die sshfs af te werken. Ik vermoed dat het gedeelte installatie geslaagd is (gedeelte tot "we need to logout and back in at this point before we continue.")?

De link die ik je gaf is alleen voor de "client" zijde: er wordt ondersteld dat je wil inloggen op een server waar je ssh toegang toe hebt. Daar moet de ssh server geïnstalleerd zijn (openssh-server).

Installeer meteen het metapakket ssh, op je beide Ubuntu pc's. Dat garandeert dat zowel de client als de server geïnstalleerd zijn.

Test nu eerst op je ene PC of je kan inloggen met ssh op je andere PC: dit gaat in de zin van:

ssh @192.168.0.3Vervang "gebruikersnaam" door je gebruikersnaam op de andere PC en het ip nummer door dat van je andere PC (kan je vinden in de output van het commando "ifconfig", uitgevoerd op de andere PC uiteraard).

Als dat lukt, wordt je paswoord gevraagd (je gewone gebruikerspaswoord op de servercomputer) en krijg je een gewone commandoprompt terug. Let wel: die prompt bestuurt nu de andere PC! Met "exit" ga je terug naar je gewone prompt.

Van zodra je ssh toegang hebt, kan je ook die server mounten via sshfs. Je maakt een lege directory (koppelpunt) en koppelt:

mkdir ~/anderePC
sshfs @192.168.0.3: ~/anderePC

Vanaf nu is de andere PC te benaderen via de directory ~/anderePC, zowel via de commando prompt als via nautilus.

Offline Peter O.

  • Lid
Samba
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/24, 19:46:06 »
Citaat van: vanadium
Beste Peter, de goede raad wordt om je oren geslagen (er zijn nu eenmaal veel mogelijkheden om iets te doen in Linux). Laten we focussen en proberen die sshfs af te werken. Ik vermoed dat het gedeelte installatie geslaagd is (gedeelte tot "we need to logout and back in at this point before we continue.")?

De link die ik je gaf is alleen voor de "client" zijde: er wordt ondersteld dat je wil inloggen op een server waar je ssh toegang toe hebt. Daar moet de ssh server geïnstalleerd zijn (openssh-server).

Installeer meteen het metapakket ssh, op je beide Ubuntu pc's. Dat garandeert dat zowel de client als de server geïnstalleerd zijn.

Test nu eerst op je ene PC of je kan inloggen met ssh op je andere PC: dit gaat in de zin van:

ssh @192.168.0.3Vervang "gebruikersnaam" door je gebruikersnaam op de andere PC en het ip nummer door dat van je andere PC (kan je vinden in de output van het commando "ifconfig", uitgevoerd op de andere PC uiteraard).

Als dat lukt, wordt je paswoord gevraagd (je gewone gebruikerspaswoord op de servercomputer) en krijg je een gewone commandoprompt terug. Let wel: die prompt bestuurt nu de andere PC! Met "exit" ga je terug naar je gewone prompt.

Van zodra je ssh toegang hebt, kan je ook die server mounten via sshfs. Je maakt een lege directory (koppelpunt) en koppelt:

mkdir ~/anderePC
sshfs @192.168.0.3: ~/anderePC

Vanaf nu is de andere PC te benaderen via de directory ~/anderePC, zowel via de commando prompt als via nautilus.
Hartstikke bedankt voor deze laatste post, heb het nu eindelijk voor elkaar. Kan ik eindelijk al m'n bestanden delen met ander thuis-computer.

sirchris

  • Gast
Samba
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/30, 10:06:38 »
hey mensen heb een probleem, ik heb twee systemen. Mij desktop draait op ubuntu 8.04 en de laptop van mijn vriendin op win xp. Nou kan ik wel in haar mappen kijken en dat soort dingen maar zij kan mij niet vinden. We willen ook graag kunnen printen via netwerk. heb een lexmark z605 en die krijg ik ook al niet aan de praat.

uhm suggesties.

p.s oh ja ben een dikke noob wat betreft linux gebruik. Maar na 2 dagen gebruik verkies ik nu al ubuntu boven xp!!

Samba
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/03, 21:11:12 »
ik wil 2 harde schijven in mijn acer pc met elkaar in verbinding brengen
ik heb een harde schijf waarop windows xp draait, die heb ik via gedeelde documenten zichtbaar gekregen op mijn andere harde schijf waarop ik ubuntu draai
het lukt me niet om de ubuntu schijf zichtbaar en bewerkbaar te maken op de windows xp harde schijf
ik heb het met samba, met gedeelde mappen , met terminaalvenster, met netwerk(server), met softwarebronen en noem maar op geprobeerd: ik krijg de ubuntu schijf niet zichtbaar binnen de windows XP-schijf

wie oh wie denkt mij in de meest simpele woorden en termen dit uit te kunnen leggen??

Offline Milly

  • Lid
Samba
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/08, 02:32:15 »
Citaat van: jacqueswillemen
ik wil 2 harde schijven in mijn acer pc met elkaar in verbinding brengen
ik heb een harde schijf waarop windows xp draait, die heb ik via gedeelde documenten zichtbaar gekregen op mijn andere harde schijf waarop ik ubuntu draai
het lukt me niet om de ubuntu schijf zichtbaar en bewerkbaar te maken op de windows xp harde schijf
ik heb het met samba, met gedeelde mappen , met terminaalvenster, met netwerk(server), met softwarebronen en noem maar op geprobeerd: ik krijg de ubuntu schijf niet zichtbaar binnen de windows XP-schijf

wie oh wie denkt mij in de meest simpele woorden en termen dit uit te kunnen leggen??
Je hebt exact dezelfde vraag ook hier gesteld http://forum.ubuntu-nl.org/topic/32520 en beantwoord gekregen!
Op deze manier worden de topics vervuild en wordt het lastig voor mee-lezers / hulpzoekers om hoofd- en bijzaken uit elkaar te houden.
Wie half luistert, hoort alleen zichzelf.
Linux sinds aug 2008 (na 22 jaar Windows (!) > never again)
Desktop met Linux Mint 21.2 Cinnamon als werkpaard;
stokoude Dell laptop met Win10; Chromebook om online tv te kijken

Offline woteb

  • Lid
Samba
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/08, 07:40:03 »
Je kunt ook putty installeren. dan heb je een ssh verbinding, maar dan met een grafische omgeving.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)