Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Freedom Box  (gelezen 1895 keer)

Offline Caledonia

  • Lid
Freedom Box
« Gepost op: 2011/02/22, 21:56:57 »
Wat denken jullie van de Freedom Box waarover de laatste tijd over gesproken wordt?
Wat ik begrepen heb dan zou die man, Eben Moglen, een internet voor ogen hebben zonder server/clients maar p2p. Een computer die er uit ziet als een 'grote stekker' in een stopcontact waarop je backups kan maken dmv een kleine hd. Een van de mogelijkheden is dat je een versleutelde backup maakt die ergens anders op een 'grote stekker' terecht komt. Daar kan je dan in geval van nood je backup terughalen als de betreffende persoon zijn 'grote stekker' niet uit het stopcontact heeft getrokken.

Ik zie het allemaal niet zo helder voor ogen, maar ik ben dan ook geen rechtenpief zoals Eben Moglen. Ik heb mijn studie verknald in mijn pubertijd en zodoende begrijp ik zijn verhaal niet helemaal.

Eigenlijk zou ik een discussie hierover wel interessant vinden, want de macht van Google en Facebook wordt steeds groter. En inderdaad, overal wordt je gecontroleerd en weten ze dingen van je zonder dat je het zelf weet.

Even eenvoudig gezegd...
« Laatst bewerkt op: 2011/02/22, 21:58:54 door Caledonia »

Re: Freedom Box
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/22, 22:36:07 »
Als je een beetje Engels kunt, moet je eens op wikipedia kijken, met name hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mesh_networking

Eben Moglen is een enorme voorstander van mesh-networking. Dat houdt in dat elk huis een aansluitpunt krijgt dat als 'node' of doorvoerkanaal werkt voor andere aansluitingen. Knalt er ergens een node uit, dan valt niet direct het hele netwerk uit, maar gaan de andere nodes (of aansluitpunten) op zoek naar een andere weg. Op die manier kun je voorkomen dat iemand zoals Obama (of leiders uit het Midden-Oosten) een killswitch in kunnen bouwen wat betreft het internet. Kennelijk kan de freedombox voor een relatief laag bedrag zorgen dat het internet meer gedecentraliseerd werkt dan nu het geval is (met enkele datacenters die 80 à 90 procent van al het internetverkeer doorsluizen). Hoe dat precies in z'n werk gaat weet ik eerlijk gezegd ook niet...

Het heeft dus niet zozeer te maken met de macht van Google en Facebook als wel met de macht van de overheid en diens wil om controle over het wereldwijde web te krijgen. Volgens Moglen spreken overheden tegenwoordig namelijk niet meer over internet als mogelijkheid voor vrije meningsuiting, maar meer als methode om oorlog te kunnen voeren (cyberoorlog dus). Met behulp van mesh-networking kun je voorkomen dat de overheid alle macht naar zich toetrekt. In het Midden-Oosten zou dat dus een uitkomst zijn in het gevecht tegen dictators (internet is dan nog slechts heel moeilijk plat te leggen).

Wat mij betreft zou dat dus de uitkomst zijn wat betreft de overheidsbemoeienis met internet. Ik vraag me alleen af of dit er ooit van komt. Overheden zullen dit actief tegenwerken en grote internetaanbieders als KPN en Tele2 zullen dit ook niet zien zitten, aangezien de hele reden van hun bestaan dan onder druk komt te staan. Een echte internetaansluiting heb je namelijk niet meer nodig, want mesh-networking moet je zien als het aaneenschakelen van een heleboel accesspoints. Enkele centrale nodes zouden dan alle internetverkeer van een wijk kunnen afhandelen en daarmee een betaalde internetverbinding overbodig maken (zo zie ik het althans voor me. Een node-beheerder blijft dan wel noodzakelijk, dus echt decentraliseren kun je internet nooit).  
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Freedom Box
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/22, 23:26:38 »
Het is een utopie.
Zal nooit uitgevoerd worden.

Offline Caledonia

  • Lid
Re: Freedom Box
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/23, 07:48:40 »
Het is een utopie.
Zal nooit uitgevoerd worden.

Kun je dit misschien toelichten? Jou antwoord/mening is een 2-liner met 8 woorden. Waarom zal dit nooit uitgevoerd worden? Sinds mijn eerste computer, 30 jaar geleden, zijn er zo vaak dingen utopieën genoemd die gewoon werkelijkheid werden. Toen ik met Fidonet bezig was en mijn computer een hub daarin was leek internet ook heel ver weg, een utopie, zoals jij dat zegt. 15 jaar geleden zou je het een utopie genoemd hebben als je zei dat Apple zou zijn wat het nu is en had je nog nooit gehoord van een iPhone of iPad.

Re: Freedom Box
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/23, 09:41:42 »
Als je het over 1 bedrijf hebt die dit op kleine schaal voor zichzelf maakt is het uitvoerbaar.
Als je het hebt over alle internet gebruikers word het idd een utopie, want dan moet je iedereen overhalen om hieraan mee te werken.

100% laten werken is nooit mogelijk, de overheid zal het altijd kunnen uitschakelen.

* Sateliet verbindingen naar gebruikers kunnen worden uitgeschakeld.
* Verbindingen over het telefoon netwerk kunnen worden uitgeschakeld.
* Draadloos kan met 1 druk op de knop worden verstoord zodat je onderling geen verbinding meer hebt.
* Over netstroom laten werken zal ook niet kunnen, dit blijft ook niet altijd werken, tijdens oorlogen of andere zaken ligt vaak de centrale plat of word uitgeschakeld, dus einde verbinding.

Mobiele telefonie zie je nu al in de crisislanden, dit word direct uitgeschakeld.

Het is dus sowieso een utopie om te denken dat de burger op enige wijze een failproof dataverbinding kan opbouwen die niet kan worden uitgeschakeld.

Je leeft nu, en gebruikt vele zaken bij de gratie van de machthebbers van je land, ook in Nederland.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Freedom Box
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/23, 19:32:21 »
Citaat
Het is dus sowieso een utopie om te denken dat de burger op enige wijze een failproof dataverbinding kan opbouwen die niet kan worden uitgeschakeld.
Honderd procent foolproof kan het inderdaad nooit worden. Maar je kunt het overheden wel zo moeilijk maken dat ze er niet eens aan willen beginnen...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Freedom Box
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/23, 21:42:32 »
Technisch kan het. Zal wel in geïnvesteerd moeten worden en zoals Gandyman al zegt op kleine schaal is het goed uitvoerbaar.
Op grote schaal kan het maar zal het nooit gebeuren. China bijvoorbeeld wilt controle hebben over het netwerk en dat hebben ze nu enig sinds, maar dan niet meer. Ze kunnen dan ook niet het internet afsluiten en zijn dus daarover alle macht kwijt.

Alles draait in deze wereld om controle. Zie het Midden-oosten,China, Noord-Korea, de VS en zo nog een hele rij landen. Nederland kun je er bij zetten. Zo raken ze de controle over het internet verkeer kwijt.
Ze hebben er nu al moeite mee om alles in de gaten te houden. Zal dus nooit gebeuren.

Let wel op dat het netwerk wat er nu is, in jaren is opgebouwd en dat als je een nieuw netwerk systeem wilt toepassen, dat je dan jaren bezig bent. Kijk naar het glasvezel gebeuren.
Ik woon in een straat waar de kabels doorheen lopen maar ik krijg nog geen aansluiting. Het duurt nog een tijdje voor ze zover zijn hier.
Zo'n net werk moet aangelegd worden. Het huidige netwerk is daar niet geschikt voor.
Hoeveel geld en tijd wil je er in steken?

Meer kans heb je met een draadloos netwerk. Zie ik ook eerder gebeuren dan dit plan omdat je het eigenlijk gedeeltelijk met de mobiele telefoon al hebt.
Zo zijn er nog een stel plannen geweest. Maar die ideen zijn achterhaald door de ontwikkelingen die er de laatste jaren zijn geweest.

« Laatst bewerkt op: 2011/02/23, 21:53:12 door emiel1976 »

Offline ds500ss

  • Lid
Re: Freedom Box
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/19, 23:30:42 »
zie dit nog wel gebeuren.
hoewel het inderdaad een tijd kan duren

er zijn al een aantal initiatieven.
Pirate Box
http://wiki.daviddarts.com/PirateBox

de freedombox zelf
momenteel is er een hackfest in NY
begin van de webinterface voor de 'router' is er inmiddels

kijk ook even naar mijn home-server of beter gezegd AnonBox op http://ds500ss.pagekite.me
wil je dit op een eigen pc hebben?
binnen 'cloud' kun je inloggen met demo:demo
daar vind je een VM & 1 ingepakte root-tarball voor die pc.
installatie is dan wel weer een technische aangelegenheid.

een eigen cloud & social net dus ;)