Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bodhi Linux & SSD  (gelezen 890 keer)

Bodhi Linux & SSD
« Gepost op: 2020/04/11, 23:59:39 »
Pjotr heeft Bodhi Linux opgenomen op z'n website (https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/bodhi.html#ID6)  Bij Mint en Ubuntu zie ik een stappenplan voor het optimaliseren van een SSD, echter dit tref ik niet aan voor Bodhi. Is dit niet nodig voor Bodhi?

Nou lees ik nogal wat tegenstrijdige berichten omtrent het optimaliseren van een SSD. De een zegt is niet nodig, terwijl anderen het wel weer aanraden. Best wel verwarrend :o. Wie brengt de 'waarheid' ;).
Een boek doet het altijd...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bodhi Linux & SSD
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/12, 00:28:26 »
Bodhi Linux 5.1 is gebouwd op Ubuntu 18.04, dus alles wat ik aanraad voor een SSD in Ubuntu 18.04, raad ik ook aan voor Bodhi Linux 5.1.  :)

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Bodhi Linux & SSD
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/12, 08:11:49 »
Citaat
Hwe -
Dit is de hwe-release voor desktop- en werkstationcomputers die het afgelopen decennium is gemaakt. Het vertegenwoordigt een wijziging ten opzichte van eerdere Bodhi-versies en is momenteel alleen beschikbaar op de 5.1-release. The Hardware Enablement (HWE) gaat over het inhalen van de nieuwste hardwaretechnologieën. Als uw processor in staat is om een ​​64-bits besturingssysteem te gebruiken en u wilt kernelupdates en nieuwere hardware-ondersteuning, zou u deze release moeten gebruiken. Versie 5.1 heeft een kernelversie 5.3.0-42.

HWE gebruikt out of the box instellingen die optimaal zijn voor het begrip 'SSD ' (net als ook tweaks vervallen ogv Dell en hun fameuze grafische verschil met andere laptops (video = SVIDEO -1 :d kernel tweak ). Kernel 5.3 is dus niet wat 'vaag omschreven is' als 18.04 door de blogschrijver maar al wel degelijk 18.04.3 . Daardoor is tweaken t.b.v. SSD totaal niet meer nodig; net zoals sommige andere hardware geen tweaks meer nodig hebben.

Technische verantwoording kan je allemaal lezen op Phonorix en andere technische sites.

Ergens ook logisch dat SSD meer en meer een standaard is (geworden) en dat automanagement een feit is. HWE is best interessant om je in te lezen en bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen, die Bodhi, gelukkig, ook mooi mee oppikt.
Het citaat komt trouwens van hun site waar je nog meer info kan vinden

HWE komt tot zijn recht door installatie niet door een image of cloon over te zetten ; let daar mee op. Daarom was Canonical vragende partij om de release van 18.04 opnieuw te installeren met de release van 18.04.3 (wat niet via updates is meegegeven : omdat hwe door installeren tot zijn recht komt) .

Veel kan je navragen (misschien middels een online vertaler zoals Google Translate) op dit Forum waar technische mensen van Bodhi op alle vragen kunnen antwoorden EDIT; toevoegen Bodhi Forum
« Laatst bewerkt op: 2020/04/12, 08:31:52 door Joshua Orbit »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bodhi Linux & SSD
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/12, 10:13:47 »
HWE gebruikt out of the box instellingen die optimaal zijn voor het begrip 'SSD ' (net als ook tweaks vervallen ogv Dell en hun fameuze grafische verschil met andere laptops (video = SVIDEO -1 :d kernel tweak ). Kernel 5.3 is dus niet wat 'vaag omschreven is' als 18.04 door de blogschrijver maar al wel degelijk 18.04.3 . Daardoor is tweaken t.b.v. SSD totaal niet meer nodig; net zoals sommige andere hardware geen tweaks meer nodig hebben.

Voor zover er aan het warrige bovenstaande verhaal een touw vast te knopen valt: ik raad een aantal ingrepen aan voor SSD's, ook als je Ubuntu 18.04.x (of een afgeleide daarvan) draait op een HWE-systeemkern. Daarbij zeg ik niet dat die ingrepen noodzakelijk zijn.

Ik zeg alleen dat ik die ingrepen nog steeds aanraad, omdat ze weinig ingrijpend zijn (je levert eigenlijk niks in) en ze het aantal schrijfacties op de SSD flink doen verminderen. Waardoor de SSD minder slijt, en dus waarschijnlijk (nog) langer meegaat. Dat was zo, dat is zo en dat blijft voorlopig zo.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/12, 11:35:25 door Pjotr »

Re: Bodhi Linux & SSD
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/14, 15:10:55 »
Pjotr thx!

Leuk dat je Bodhi hebt toegevoegd aan je website. Ben er nu op een oude laptop mee aan het experimenteren en ik moet zeggen dat dit een prachtig stuk software is. Loopt als een geoliede machine.
Een boek doet het altijd...