Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beheerder probleem  (gelezen 936 keer)

de_mettes

  • Gast
beheerder probleem
« Gepost op: 2007/08/29, 12:52:14 »
Ik heb sinds gisteren pas ubuntu geïnstalleerd. Toen ging alles goed tot ik vandaag mij weer aanmelde.

Ik heb 3 updates en wou deze installeren. Als ik dit doe krijg ik de volgende melding:
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.

Dus open ik de terminal en typ 'dpkg --configure -a' zonder de ' ' en dan volgt deze melding:
dpkg: deze bewerking kan alleen uitgevoerd worden door de beheerder

Ik ben gewoon aangemeld met mij account die ik gistere heb ingesteld en dit is mijn enige account dus moet dit toch de beheerder zijn. Voor de rest als er een passwoord moet ingegeven worden geef ik altijd het passwoord van deze account en dit werkt.

Waarom heb ik dan niet de toestemming voor dpkg?

Offline Hij

  • Lid
beheerder probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/08/29, 12:55:28 »
Probeer eens 'sudo dpkg --configure -a'

In linux is alles nog eens beveiligd met sudo. Dat is het commando waarmee je dingen installeert, bijvoorbeeld in synaptic komt dit grafisch naar voren in een schermpje. Wat eigenlijk gebeurd is dat er in de terminal het commando sudo wordt gebruikt.
Ohja bij het intikken van je wachtwoord in de terminal zie geen sterretjes. Gewoon het wachtwoord intikken en op enter duwen.

Succes

de_mettes

  • Gast
beheerder probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/08/29, 12:57:08 »
hmm dan kom ik al iets verder zo te zien.

Sudo moet er dus bij voor administrator instructies zie ik als ik erop klik

Offline Hij

  • Lid
beheerder probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/08/29, 13:02:09 »
Zie mijn edit :)

een stukje van de wiki:

sudo (SuperUserDo)

Dit is een veel gebruikt commando die je gaat terugzien.

Voor alle wijzigingen die je aan uw systeem wil aanbrengen zal je sudo moeten gebruiken. sudo staat voor SuperUserDO. Het commando wordt dan uitgevoerd onder de gebruikersnaam root, de beheerder.

Iedere keer dat je de Terminal opstart en een commando invoert dat met sudo begint zal door de Terminal beantwoord worden met een vraag naar uw root-paswoord. Hetzelfde paswoord dat je hebt ingevuld toen je op je pc Ubuntu installeerde. Dat paswoord wordt gedurende 15 minuten opgeslagen, in die tijd mag je zonder paswoord sudo gebruiken. Verstrijkt deze 15 minuten dan zal hij bij een nieuwe sudo opnieuw om een paswoord vragen. Tijdens het intypen van je wachtwoord zie je niets op het scherm verschijnen. Dit is normaal, zo kunnen mensen die over je schouder meekijken niet je wachtwoord zien. Ook zien ze dan niet uit hoeveel tekens je wachtwoord bestaat. Op die manier is het moeilijker om het wachtwoord te raden.

de_mettes

  • Gast
beheerder probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/29, 13:05:41 »
Ok bedankt voor de snelle reacties.

Ik zal de wiki eens doorlezen om zo de commando's beetje door te krijgen en mij beter wegwijs te kunnen maken.

Offline Hij

  • Lid
beheerder probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/29, 13:13:06 »
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook maar weinig commando's ken. Laat je niet afschrikken door de terminal. Je kan heel goed grafisch werken met ubuntu, ook je instellen enzo aanpassen. Alleen soms is de terminal handig, geeft bijvoorbeeld feedback wat er met het programma gebeurd of wat fout gaat. Ook kan je makkelijker iemand helpen via de terminal, omdat je precies kan vertellen wat hij moet intoetsen (kan dus niets fout gaan) en dan kan hij de uitkomst terug posten op het forum, i.p.v. klik hier op ga naar dat tab blad en wat staat daar zoals in windows.

Succes!

Btw is alles gelukt met de updates?

de_mettes

  • Gast
beheerder probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/29, 13:53:48 »
ja de update is gelukt !

Nu ben ik een poging aan het doen om virtualbox te installeren voor xp op te draaien (moet voor school met visual basic werken dus heb geen andere keuze want met een dual installatie moet altijd gereboot worden)

snap het:
Debian-based Linux distributions: Add one of the following lines according to your distribution to your /etc/apt/sources.list:

deb http://www.virtualbox.org/debian feisty non-free

niet bepaald bij de download http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads maar zal wel komen veronderstel ik