Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks  (gelezen 6167 keer)

Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Gepost op: 2015/09/16, 14:25:01 »
Voor mijn werk gebruik ik een Asus x554L laptop, core i3. Mooi ding met een (door mijn toedoen) dual-boot windows 10 en Linux Mint 17.2 xfce.
In de windows installatie werkt de wifi gewoon goed, maar in de linux mint werkt deze een paar minuten en daarna heb ik officieel nog wel verbinding maar doet de browser er zo lang over dat ik uiteindelijk steevast de melding krijg dat er verbindingsproblemen zijn.
Wie heeft een suggestie?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #1 Gepost op: 2015/09/16, 14:34:29 »
Wat zegt:
inxi -Fxz

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #2 Gepost op: 2015/09/16, 14:36:40 »
Wat zegt:
inxi -Fxz

Ah, dat wou ik net voorstellen. Een snelle Google op die laptop geeft dat het een geïntegreerde wifi module is, onderdeel van de Intel HM65 chipset. Maar niet alle wifi modules worden door alle kernels ondersteund....

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #3 Gepost op: 2015/09/16, 14:38:32 »
momenteel zit ik op de windows installatie dus dat ga ik zo eerst even doen. En begrijp ik uit het antwoord van Valk dat een eventuele geintegreerde Wifi-module de oorzaak kan zijn van falend draadloos internet alhier? Daar moet ik wellicht aan toevoegen dat de wifi thuis er wel (overigens grandioos) op werkt...... u hoort zometeen van mij.
« Laatst bewerkt op: 2015/09/16, 14:40:10 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #4 Gepost op: 2015/09/16, 14:45:14 »
Nog net voordat wifi er weer mee ophoudt:

Ik neem aan dat dit het stuk is over de internetverbinding:
Network:   Card-1: Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network Adapter driver: ath9k bus-ID: 03:00.0
           IF: wlan0 state: up mac: <filter>
           Card-2: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
           driver: r8169 ver: 2.3LK-NAPI port: e000 bus-ID: 02:00.0
           IF: eth0 state: down mac: <filter>
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #5 Gepost op: 2015/09/16, 14:54:08 »
Graag de volledige inxi-uitvoer.

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #6 Gepost op: 2015/09/16, 16:11:23 »
System:    Host: werkezel Kernel: 3.16.0-38-generic x86_64 (64 bit, gcc: 4.8.2)
           Desktop: Xfce 4.12.2 (Gtk 2.24.23) Distro: Linux Mint 17.2 Rafaela
Machine:   Mobo: ASUSTeK model: X555LAB version: 1.0 Bios: American Megatrends version: X555LAB.303 date: 12/19/2014
CPU:       Dual core Intel Core i3-5010U CPU (-HT-MCP-) cache: 3072 KB flags: (lm nx sse sse2 sse3 sse4_1 sse4_2 ssse3 vmx) bmips: 8387.7
           Clock Speeds: 1: 2100.00 MHz 2: 2100.164 MHz 3: 2100.082 MHz 4: 2100.00 MHz
Graphics:  Card: Intel Broadwell-U Integrated Graphics bus-ID: 00:02.0
           X.Org: 1.15.1 drivers: intel (unloaded: fbdev,vesa) Resolution: 1366x768@60.0hz
           GLX Renderer: Mesa DRI Intel Broadwell GLX Version: 3.0 Mesa 10.1.3 Direct Rendering: Yes
Audio:     Card-1: Intel Wildcat Point-LP High Definition Audio Controller driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:1b.0
           Card-2: Intel Broadwell-U Audio Controller driver: snd_hda_intel bus-ID: 00:03.0
           Sound: Advanced Linux Sound Architecture ver: k3.16.0-38-generic
Network:   Card-1: Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network Adapter driver: ath9k bus-ID: 03:00.0
           IF: wlan0 state: up mac: <filter>
           Card-2: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller
           driver: r8169 ver: 2.3LK-NAPI port: e000 bus-ID: 02:00.0
           IF: eth0 state: down mac: <filter>
Drives:    HDD Total Size: 1000.2GB (0.7% used) 1: id: /dev/sda model: HGST_HTS541010A9 size: 1000.2GB
Partition: ID: / size: 127G used: 4.7G (4%) fs: ext4
RAID:      No RAID devices detected - /proc/mdstat and md_mod kernel raid module present
Sensors:   System Temperatures: cpu: 37.0C mobo: 27.8C
           Fan Speeds (in rpm): cpu: N/A
Info:      Processes: 184 Uptime: 1:28 Memory: 492.1/3856.4MB Runlevel: 2 Gcc sys: 4.8.4
           Client: Shell (bash 4.3.11) inxi: 1.9.17

Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #7 Gepost op: 2015/09/16, 17:21:57 »
ZijneBalorigheid,

De zoon heeeft ook een Asus laptop, type weet ik niet meer.
Deze had een probleem dat de WiFi alleen te aktiveren was nadat hij zijn klep dicht/open deed.

Googlen op het probleem, hebben deze oplossing gevonden:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2181558

Wat ik wl zeggen...
Google uw probleem ... de kans is groot dat er een oplossing is.
Misschien helpt de bovengenoemde oplossing ook in uw geval.
Zo te lezen zit in uw Asus ook een Arheros WiFi.
Dus kans is groot dat bij u ook kernel-module asus_nb_wmi geladen is.
Om te zien welke kernel-modules geladen zijn:
Citaat
lsmod (| grep <zoekterm>)
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #8 Gepost op: 2015/09/16, 17:42:00 »
OK, je kunt dit proberen:

1. Installeer de nieuwste kernel van de 3.19-serie, want je hebt behoorlijk nieuwe apparatuur. Herstart daarna je computer;

2. Pas vervolgens deze ingreep toe:
https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet#TOC-Stuurprogramma-ath9k-of-ath5k:-schakel-apparatuurversleuteling-uit
(punt 3.2, rechterkolom)

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #9 Gepost op: 2015/09/17, 08:37:23 »
Ok, de kernel 3.19 serie. Nu zijn dit zo ik heb begrepen best vergaande ingrepen, maar als het mis gaat, maak ik de linuxpartitie weer gewoon leeg en installeer ik opnieuw.

Nu is het wel zo dat de wifi bij mij thuis gewoon goed en snel werkt, het gebeurd tot nog toe alleen met de wifi op het werk......Dus ik weet ook weer niet of het netwerk aldaar op een of andere manier "allergisch" is voor linux. En daarna uiteraard een van jouw ingrepen, maar daar ging ik min of meer al van uit dat die ook nog nodig waren ;) Je hoort eerdaags van mij of het werkt, zo niet is het of een nieuwe installatie en ik heb nog ergens een externe wifi ontvanger liggen, dan hang ik die er gewoon aan.

Bedankt Pjotr.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #10 Gepost op: 2015/09/18, 11:33:53 »
Goede hoop deze ochtend, want ik had vanochtend in een andere ruimte dan mijn eigen werkruimte wel goede wifi op linux.
Nu in mijn eigen werkruimte doet de wifi weer moeilijk, dus ik denk dat er meer aan de hand is dat buiten mijn configuratie ligt oid.
En ik probeer alsnog de externe wifi ontvanger.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/21, 15:33:37 »
De wifi doet het in de werkruimte waar ik mij het meest bevind gewoon helemaal niet meer. Wel in windows maar niet met linux mint 17.2.
In andere ruimten wel. Ook de losse wifi ontvanger heeft geen effect. Het ziet er naar uit dat dit probleem een lastige gaat worden......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/21, 19:10:29 »
Op mijn asus laptop kreeg ik wifi niet goed aan de praat onder Ubuntu en Mint. Ik heb uiteindelijk terug moeten grijpen naar arch linux. Naar mijn mening heeft het iets te maken met alle services die op Ubuntu/Mint runnen en die ik in Arch niet heb. Of toch iets in de kernels van die systemen. Ik heb echter nooit kunnen achterhalen wat het precies was. Arch draait echter nog steeds als een zonnetje.

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/21, 20:14:15 »
Arch lijkt me bijzonder interessant, maar ook weer niet zo interessant dat ik er veel tijd in wil steken die ik dan niet in andere dingen kan steken ;)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline MKe

  • Lid
Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/21, 21:34:19 »
Tja, als je anders met Windows moet werken.....

Aan de andere kant is alleen de installatie wat langer dan bij Ubuntu mdat je het helemaal zelf moet doen. Draait het eenmaal, dan valt het allemaal erg mee en neemt het bij mij niet meer tijd in om te onderhouden.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/22, 05:35:29 »
Arch heeft denk ik nieuwere paketten en drivers, heeft dus niks te maken met wat er op de achtergrond loopt bij ubuntu.

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/22, 09:08:11 »
Wellicht is ARch voedsel voor een nieuw topic, ik ga met uw welnemen weer terug naar het hoofdonderwerp van deze draad.
Bij deze richt ik mij i het bijzonder tot Pjotr en verder wie het lezen wil:
Geloof het of niet, de wifi kreeg ik onder mint 17.2 xfce niet aan de praat in deze werkruimte. Ik heb deze distro er af gegooid en verdraaid als het niet waar is: onder Kubuntu 14.04 heb ik nu, zij het na wat getouwtrek gewoon de wifi verbinding ........hoe dit mogelijk is, zal mij enerzijds worst wezen, ik heb wifi. Anderzijds rijst bij mij de academische nieuwsgierigheid waarom onder Kubuntu dan wel. Let wel: ik heb wel zoals Pjotr heeft voorgeschreven de wifi/bluetooth versleuteling opgeheven middels de gegeven link eerder in deze draad.

(het enige wat ik nu nog graag zou willen is het uitschakelen van de eeuwig irritante touchpad als ik typ, maar dat is weer een andere discussie....zoek ik wel weer uit)
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #17 Gepost op: 2015/09/26, 08:34:02 »
Toevoeging: eerder in deze draad gaf ik aan dat ik wifi onder Kubuntu wel aan de praat kreeg waar dit onder mint 17.2 xfce niet lukte.
Het probleem deed zich alleen in een bepaalde werkruimte voor, waar ik windows wel aan de wifi kreeg maar mint niet.
Beide distros hebben een "ubuntu-motor" dus dan zou dit toch eigenlijk helemaal niet mogelijk moeten zijn dat daar verschil in zit? Dan moet er op dat moment toch gewoon iets fout hebben gezeten in de verbinding aldaar aangezien de instellingen gewoon goed waren? Ofwel: die ene dag later had mint 17.2 xfce het achteraf bekeken ook gewoon gedaan?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #18 Gepost op: 2015/09/26, 08:56:51 »
Hoi ZB,

Tja, het zou goed kunnen dat die verbinding het net liet afweten toen jij aan het tobben was. De onzichtbare elektromagnetische velden waar zo'n WiFi verbinding in wezen op draait zijn maar heel zwak. Vorige week kreeg ik hier thuis plots problemen met onze eigen draadloos en die verhipte router ligt notabene op 3 meter achter mijn rug! Verder zat ik nog in pyama. Ik had geen kogelvrij vest aan of zo. Gelukkig niet nodig. Kortom, het kr**** had het gewoon moeten doen.

Een blik op de WiFi Analyzer app van mijn telefoon leerde mij dat wij én een andere router ongeveer met gelijke veldsterkte op kanaal 1 zaten met ons WiFi. Daar zit je standaard altijd bij een bepaalde provider en ik had daarom al eens lopen wisselen van kanaal. De lui van die andere router ook. Die zitten bij die provider. Blijkbaar beiden nu terug op af. Ik van kanaal gewisseld en alles is nu weer pais en vree.

Dat er wat verschil zit tussen Windows en Linux bij een WiFi adapter is ergens volkomen logisch. Dat andere computersysteem wordt gemaakt door een fabrikant met uitstekende contacten met de industrie. Daar bestaat over en weer samenwerking, op jacht naar onze centjes. En ons "Linux" is van nature niet op zoek naar centjes. Dat bijt enorm en dus moeten onze Linux developers het vaak zelf uitzoeken.

Die developers verrichten vaak wonderen, maar het heeft zijn grenzen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #19 Gepost op: 2015/09/26, 09:23:45 »
Ah, nog een die al enige tijd wakker is neem ik aan. Goedemorgen!

Asus is op zich een fabrikant van goed spul, vooral de grafische kaarten ben ik tevreden over maar inderdaad ik vermoed dat hier een gevalletje: wij maken ons spul in principe alleen om berekend te zijn op windows. Nu weet ik niet of e.e.a altijd op gaat. Zo lijkt het me niet dat nvidia veel belang heeft bij linux (kan het mis hebben) maar ik heb nooit problemen met goed installeren van nvidia kaarten in linux. Ik vind altijd de juiste driver waar ik bij amd nog wel eens zat te tobben.....Maar we dwalen af, en ik beschouw dit topic eigenlijk wel als opgelost. Wij treffen elkaar wel weer VEcht!!
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #20 Gepost op: 2015/09/26, 10:37:53 »
Goedemorgen!

Ja, klaarwakker hier. Net mijn tweede kop koffie getapt en terug achter de PC na de dieren verzorgd te hebben. Het is hier net een boerderij. Wel een micro-versie.

Bij de eerste kop koffie zat ik achter mijn Xubuntu bak een hoogst interessant stel artikelen te lezen over Maaike Kroon, Wetenschapstalent 2015 en de andere genomineerden en zag ik ook jouw reactie.

Wat wellicht ook mee kan spelen is dat veel van die developers vaste internet verbindingen hebben. De aandacht voor WiFi adapters is dan wellicht wat minder. De aandacht voor videokaarten ligt dan weer anders. Geen beeld, geen PC, nietwaar?


Achter dat geweldige verhaal van Maaike Kroon zit ook het verhaal van nominee Ans Bessemans, die op zoek is naar betere lettertypen voor kinderen met slecht zicht. Slecht zicht is slecht leren, want leren is lezen en daar struikelt zo'n kind dus. Het had misschien best een hoog niveau kunnen bereiken. Ans knoopt  de typografie aan de wetenschap en maakt nu grote stappen. Grandioos! Ik ga daar een stukje over schrijven op mijn Scribus Blog. Dat worden er trouwens wel twee ook, zit ik nu te bedenken.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #21 Gepost op: 2015/09/26, 11:00:23 »
Dat is inderdaad een interessant artikel. Het bewijs dat wetenschap en creativiteit onlosmakelijk van elkaar zijn, en wat komt daar om de hoek kijken......precies creatief onderwijs :P
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Asus core i3 laptop wifi werkt niet of nauwelijks
« Reactie #22 Gepost op: 2015/09/26, 12:05:16 »
Ja, creatief onderwijs. Je slaat de spijker op de kop.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021