Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: zet DD-WRT op je router  (gelezen 21402 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: zet DD-WRT op je router
« Gepost op: 2011/08/22, 16:48:10 »
Alleen voor gevorderden:
http://sites.google.com/site/computertip/dd-wrt

Prima spul, dat DD-WRT!  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/08/22, 18:28:33 door Pjotr »

Offline Dimi77

  • Lid
Re: Tip: zet je router op DD-WRT
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/22, 17:36:15 »
Is inderdaad geweldige software, heb zelf ook een Linksys WRT610Nv2 met dd-wrt.
Ik kan het zeker iedereen aanbevelen, en met de uitleg van Pjotr moet het zeker lukken.

groet Dimitri

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/22, 19:03:00 »
Domme vraag: hoe "flits" ik de firmware ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/22, 19:16:17 »
hoe "flits" ik de firmware ?

Bij elke router verschillend, maar in het configuratiescherm van mijn Linksys-apparaten zit die optie ergens in Administration, onder het tabblad Firmware Upgrade.

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/22, 19:31:06 »
Je herinnert me er onbewust aan dat ik DD-WRT op m'n WRT54GL nog moet updaten naar de laatste versie. :D
Niets dan lof over DD-WRT en je handleiding. :)

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/22, 19:33:27 »
OpenWrt is ook niet mis. :)

Komt met een eenvoudige pakketbeheerder zodat je allerlei software kan installeren.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/22, 19:35:12 door Thomas de Graaff »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/22, 19:39:45 »
Je herinnert me er onbewust aan dat ik DD-WRT op m'n WRT54GL nog moet updaten naar de laatste versie. :D
Niets dan lof over DD-WRT en je handleiding. :)

Dank voor je compliment!  :)

Maar voor alle duidelijkheid: de laatste versies, eigenlijk zelfs alle versies van het afgelopen jaar, zijn instabiel. De meest betrouwbare "nieuwste" versie is Build 14929: ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/2010/08-12-10-r14929/

Voor de Linksys WRT54GL doorklikken naar de map broadcom en de generic kiezen.

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/23, 14:44:55 »
Ik heb een paar servers en VoIP telefoons (m.b.v. ATA's) in een afgelegen hok staan.
Omdat ik geen kabels kon trekken, heb ik een ASUS WL-500W omgebouwd met DD-WRT. Deze werkt nu als  wireless 'bridge' naar m'n internet router.
Werkt prima.   ;)
En het was veel simpeler dan ik eerst dacht.   XD
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline _Walter_

  • Lid
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #8 Gepost op: 2011/08/24, 07:03:29 »
Grappig. Die tips van jou via twitter komen bij mij wel aan ;-)

Ik had nog nooit van dd-wrt gehoord. Laat ik nou net een 54wrtgl hebben.

Uit nieuwsgierigheid je tip opgevolgd.

Het werkt prima nu! Wel wilde de update met de std versie niet in Firefox. Toen ik het probeerde in een andere browser, lukte het wel.

Groetjes Walter

Offline h2o

  • Lid
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #9 Gepost op: 2011/08/24, 08:04:25 »
Misschien een heel onbenullige vraag, maar wat is DD-WRT en wat kan ik er extra mee doen?
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #10 Gepost op: 2011/08/24, 09:32:14 »
En als iemand dan toch de moeite neemt voor een korte uitleg.....  :)
Wat is het verschil met OpenWRT en Tomato?

VV

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #11 Gepost op: 2011/08/24, 09:45:17 »
Misschien een heel onbenullige vraag, maar wat is DD-WRT en wat kan ik er extra mee doen?

Google is uw vriend.   :P
« Laatst bewerkt op: 2011/08/24, 11:58:07 door Pjotr »

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #12 Gepost op: 2011/08/24, 11:07:13 »
sh*t mijn D-link is het niet mogelijk .......... (maar ik ben jarig binnenkort  XD)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #13 Gepost op: 2011/08/24, 11:31:44 »
Misschien een heel onbenullige vraag, maar wat is DD-WRT en wat kan ik er extra mee doen?

http://tweakers.net/meuktracker/18160/dd-wrt-24-sp1.html Voor draadloos etc
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline wowo

  • Lid
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #14 Gepost op: 2011/08/24, 11:40:35 »
Laat ik nu net een Linksys WRT350N v2 hebben.
Dan kan ik nl geen gebruik maken van DD-WRT maar evt wel gebruik maken van Backfire van OpenWRT.
Backfire 10.03 kan echter wat problemen geven met het draadloze netwerk. Totdat dat helemaal is opgelost laat ik Backfire voorlopig achterwege.

nb Linksys WRT350N v1 kan wel overweg met DD-WRT.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #15 Gepost op: 2011/08/24, 12:50:21 »
Ik heb een paar servers en VoIP telefoons (m.b.v. ATA's) in een afgelegen hok staan.
Omdat ik geen kabels kon trekken, heb ik een ASUS WL-500W omgebouwd met DD-WRT. Deze werkt nu als  wireless 'bridge' naar m'n internet router.
Werkt prima.   ;)
En het was veel simpeler dan ik eerst dacht.   XD

Een toevoeging aan het bovenstaande:
Heb ook m'n Asterisk telefoon applicatie draaiend gehad op de ASUS met DD_WRT.
Dit was de kleinste telefoon centrale die ik ooit gemaakt heb.   :D
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #16 Gepost op: 2011/08/24, 20:22:53 »
Vraagje: momenteel hangen alle vier de PC's hier in huis rechtstreeks op de bbox2 van Belgacom (één bedraad, drie draadloos).
Ik wil op de tweede lijn een router (D-Link) met dd-wrt zetten, dan nadien van daaruit draden trekken naar alle PC's, vervolgens het draadloos uitschakelen in de bbox2.
Kan ik dat verwezenlijken zonder het huidige verkeer te dwarsbomen tijdens de installatie ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #17 Gepost op: 2011/08/24, 20:47:04 »
Vraagje: momenteel hangen alle vier de PC's hier in huis rechtstreeks op de bbox2 van Belgacom (één bedraad, drie draadloos).
Ik wil op de tweede lijn een router (D-Link) met dd-wrt zetten, dan nadien van daaruit draden trekken naar alle PC's, vervolgens het draadloos uitschakelen in de bbox2.
Kan ik dat verwezenlijken zonder het huidige verkeer te dwarsbomen tijdens de installatie ?

Dat is een erg complexe situatie. Moeilijk om dat goed te regelen, denk ik. Daar kan ik dus zo geen uitspraak over doen....

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #18 Gepost op: 2011/08/24, 20:50:05 »
Bon, dan zal het met storing moeten... Doe ik het wel tijdens een nacht.
Maar de opstelling zoals ik die zie, met de router na de bbox2 en dan naar de PC's, die kan dus wel ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #19 Gepost op: 2011/08/24, 20:55:19 »
Bon, dan zal het met storing moeten... Doe ik het wel tijdens een nacht.
Maar de opstelling zoals ik die zie, met de router na de bbox2 en dan naar de PC's, die kan dus wel ?

Zelfde antwoord, vrees ik.... Je haalt jezelf heel wat op de hals. In elk geval wil je de bereiken van de twee routers scheiden, want er kunnen geen twee kapiteins (routers) op het schip (netwerk) de baas zijn. Enfin, het kan wel, maar het is ingewikkeld en lastig.

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #20 Gepost op: 2011/08/24, 21:08:37 »
Ik zou de draadloze helemaal uitschakelen, zowel op de bbox als op de D-Link. Alleen wil ik dat de D-link mij de instelmogelijkheden geeft die nu niet mogelijk zijn met de bbox alleen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #21 Gepost op: 2011/08/24, 21:28:04 »
Helaas niet voor alle routers beschikbaar.  >:(
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #22 Gepost op: 2011/08/24, 21:42:08 »
Ik zou de draadloze helemaal uitschakelen, zowel op de bbox als op de D-Link. Alleen wil ik dat de D-link mij de instelmogelijkheden geeft die nu niet mogelijk zijn met de bbox alleen.

Met "bereiken scheiden" bedoel ik niet het draadloze bereik van beide routers scheiden, maar de IP-adres-bereiken van beide routers scheiden.  :)

Het is gewoon een stuk lastiger, wanneer je een gecombineerde modem/router hebt gekregen van je internetleverancier. Een los modem is simpel, daar kwak je gewoon de router van je eigen keuze achter...
« Laatst bewerkt op: 2011/08/24, 21:47:54 door Pjotr »

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #23 Gepost op: 2011/08/24, 21:52:26 »
OK
Met de uitleg die ook HIER staat, zal het allemaal wel lukken...  Als het niet goed loopt, open ik wel een draadje.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Tip: zet DD-WRT op je router
« Reactie #24 Gepost op: 2011/08/25, 01:06:08 »
Vraagje: momenteel hangen alle vier de PC's hier in huis rechtstreeks op de bbox2 van Belgacom (één bedraad, drie draadloos).
Ik wil op de tweede lijn een router (D-Link) met dd-wrt zetten, dan nadien van daaruit draden trekken naar alle PC's, vervolgens het draadloos uitschakelen in de bbox2.
Kan ik dat verwezenlijken zonder het huidige verkeer te dwarsbomen tijdens de installatie ?
Ik heb net even geprobeerd of het mogelijk is om zonder het internet verkeer (een youtube filmpje, een stream dus) te hinderen over te schakelen van draadloos naar bedraad netwerk (andere route), maar dat ging niet, het laden van het filmpje bleef hangen.