Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: driver for speedtouch 121.g  (gelezen 10615 keer)

driver for speedtouch 121.g
« Gepost op: 2008/06/05, 21:25:39 »
Hi, I really am a Linux noob, so can you please help me, I have Ubuntu 8.04 and I'm trying to install my speedtouch 121.g stick so I can go on internet.
because I'm such a newb could you please make a walktrough, step by step

many thanx already if you want to help me

Thomas

Offline Petervdw

  • Lid
driver for speedtouch 121.g
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/05, 23:29:39 »
To thomasmoors
The 121g gives problems installing it on laptops. On 2 desktops I installed it  in about 2 minutes.
You'll have to use Ndiswrapper. It's a program that simulates a Widows environment. Install ndisgtk via the Synaptic, 2 more files will come with it automatically. Then you 've got the graphic way. To get the Widows driver, download the file: ST121g_V2.zip  from www.speedtouch.com
Unzip the file and you're all set. Put the files: BT4501G.cat, BT4501G.inf, BT4501G.sys and BT4501G1.sys  in your home directory in Ubuntu. Of course you'll have to unzip the file with Windows. Then install the XXXX.inf file within ndiswrapper.
If any questions, please ask.
Regards, peter

Offline Petervdw

  • Lid
driver for speedtouch 121.g
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/07, 11:06:14 »
To thomasmoors
Yesterday I found that ndiswrapper works fine on laptops with NO encryption and with WEP-ASCI (13 characters). You stil can use the MAC-list numbers to increase safety. ONLY WPA-encryption gives trouble. Hope it helps.
Regards, peter

driver for speedtouch 121.g
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/21, 18:18:17 »
thank you very, very much, btw I forgot this is a dutch site, I am, dus heel erg bedankt

Offline Petervdw

  • Lid
driver for speedtouch 121.g
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/21, 20:52:06 »
Aan thomasmoors
Niet erg, m'n Engels is toch al niks. Werkt de oplossing met ndiswrapper? Zo ja, markeer dan dit topic als opgelost a.u.b. Scheelt weer leeswerk. (1e post rechtsonder))
Vr.groet, peter

driver for speedtouch 121.g
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/22, 10:07:53 »
Nee, helaas ik kan ndiswrapper niet installeren, heb hem en onuitgepakt en uitgepakt met windows (ik heb dualboot), maar er opent zich alleen een scherm met openen met of zo iets, als ik op install dubbelklik
Hulp weer gevraagd

Thomas

Offline Petervdw

  • Lid
driver for speedtouch 121.g
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/22, 18:32:56 »
Aan thomasmoors
Nee, dat gaat niet goed. Je moet Windows en Ubuntu goed uit elkaar houden.
Ndiswrapper is een programma dat onder Ubuntu werkt en dat een Windowsomgeving simuleert voor Windowsdrivers.
Ndiswrapper installeer je onder Ubuntu door via >Systeem>Beheer>Synaptic naar ndisgtk te zoeken, in de lijst aan te vinken (markeren voor installatie) en vervolgens op toepassen te klikken. Tijdens het installeren worden nog twee files automatisch meegenomen. Geen zorg, gaat allemaal goed.
In >Systeem>Beheer> is er onderaan een item bijgekomen: Windows Draadloosnetwerk Aansturingssoftware. Gezien?

Je kunt onder Ubuntu of Windows de file: ST121g.V2.zip downloaden van http://www.speedtouch.nl/software.html#121g  en onder Windows of Ubuntu uitpakken. Dan kun je bij de uitgepakte files bij drivers vinden: BT4501G.cat, BT4501G.inf (let op: inf van info), BT4501G.sys en BT4501G1.sys
Die files zet je onder Ubuntu in een map Drivers in je Persoonlijke map. Het makkelijkst is het downloaden onder Ubuntu, omdat ze dan direct in het goede OS staan. Eerst dacht ik dat dat unzip alleen onder Windows kon, maar dat kan ook onder Ubuntu. Foutje. Hersteld.

Nu gaan we de driver in Ubuntu installeren.
Via Systeem>Beheer>WindowsDraadloosNetwerkaansturingssoftware kom je bij het ndiswrapper formulier. Nieuw stuurprog installeren aanklikken. Invullen: of bladeren: BT4501G.inf. Installeren.
Netwerk configureren aanklikken. Sluiten.
OK, so far, so good.
Testen. Accesspoint op WEP encryptie, code ascii. WPA werkt niet op laptaps.(niet bij mij tenminste)
121g in de computer en opnieuw opstarten in Ubuntu. Ethernetkabel in de computer houden.
Bij NetwerkManager (NM) rechtsboven naast de speakertjes zie je nu met linksklik je netwerkjes.
Wil je draadloos, klik op je netwerk. NM probeert nu verbinding te maken, draaimolentje, en vraagt om de Naam en WEP-code. Invullen, draaimolentje op groen, groen, keukentrapje blauw. Klaar.
Mocht het haperen stel vragen en vertel duidelijk waar je bent gestrand; werkt het, stuur bericht en markeer het topic als opgelost. (Eerste post rechtsonder) Dat scheelt een hoop leeswerk.
Vr.groet, peter

driver for speedtouch 121.g
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/15, 21:22:04 »
probleem:

-als je op het linux symbool druk linksboven en dan op installeren/verwijderen, dan bevind zich ndiswrapper zich daar wel en je kunt hem dus aanklikken om te gaan instaleren, helaas geeft hij aan dat hij dat niet kan door mijn computertyppe i386 ofzo (als u wil kan ik het exacte bericht wel screenshotten), dit ligt niet aan ndiswrapper want ik kan niets uit de lijst installeren, zelfs niet een of ander simpel spelletje

M.v.g. Thomas Moors

Offline Petervdw

  • Lid
driver for speedtouch 121.g
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/16, 16:10:31 »
Aan Thomasmoors
De laatste week heel druk gehad en helaas niet aan het forum toegekomen. Ik begrijp je probleem in post 8 hierboven eigenlijk niet. Waarom doe je nu niet eerst eens regel voor regel wat er in post 7 staat beschreven. Daar begin ik met het installeren van ndisgtk via de Synaptic. Dat doe ik zo, omdat dan automatisch de andere files van het pakket Ndiswrapper worden meegeinstalleerd.
Dat gaat zeker goed. Staan al je softwarebronnen aangevinkt? (Systeem>Beheer>Softwarbronnen)
Kijk voor i386 (Intel 80386) even op Google. Processorfamilie voor bijna alle PC's.

Ik besteed echt veel tijd aan het uitzoeken en beschrijven van het één en ander, en wat ik opschrijf heeft bij mij gewerkt. Als het mij niet lukt, zeg ik het ook. Het kan best zijn, dat met andere hardware
en/of software de zaak minder soepel aan het werk komt. Maar ga dan inhoudelijk op de zaak in, beschrijf waar het precies misgaat, en kom in eerste instantie niet met weer een eigen probeersel.
Zo staat het het ook in de forumrichtlijnen. Niet onaardig bedoeld, maar anders gaat het veel te veel tijd kosten. Het staat gewoon al beschreven.
Vr.groet, peter

driver for speedtouch 121.g
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/16, 16:38:39 »
het probleem is dat hij niet in Synaptic staat, zeker weten, toen ging ik zelf verder zoeken en vond ik hem bij het installeren/verwijderen menu

Btw bedankt voor de snelle reactie ondanks het gebrek aan tijd

Offline Petervdw

  • Lid
driver for speedtouch 121.g
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/16, 23:15:09 »
Aan thomasmoors
Dat klopt niet. ndisgtk staat normaal in de Synaptic. Heb je wel alle softwarebronnen geinstalleerd en de updates? Doet de kabel verbinding naar het internet onder Ubuntu het? Heb je versie HH 8.04?
Heb je bij de installatie van HH wel gekozen voor de i386 versie? Heel vaag herinner ik me zo'n vraag als je de file voor de live CD gaat downloaden.
Vr.groet, peter

driver for speedtouch 121.g
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/19, 20:11:42 »
antwoord: ja, ik heb HH 8.04, inderdaad gewoon de cd geïnstalleerd en niet de live versie, maar gewoon meteen de installatie vanaf CD, dualboot overigens en ik kan geen vaste kabel leggen tijdelijk naar de computer, dus vraag ik, kan ik wat ik nodig heb downloaden en opslaan onder windows en dan openen onder linux ubuntu, overigens ligt het probleem denk ik nu echt bij het feit dat ik niets kan installeren verwijderen, ik zal van de error een screenshot maken en uploaden en de link bijvoegen

M.v.g. Thomas Moors

http://img169.imageshack.us/img169/6245/screenshot1zg9.png

dit is de 1e ^
hier is te zien waar ndiswrapper in mijn geval WEL staat


http://img514.imageshack.us/img514/4558/screenshot2vx4.png

en dit de 2e^

en hier is het bewijs dat hij in Synaptic niet te vinden is in mijn geval

hopelijk kan iemand hier iets mee

Offline Petervdw

  • Lid
driver for speedtouch 121.g
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/18, 16:22:35 »
Aan thomasmoors
Even met vakantie geweest. Je mailtje ontvangen. Wil graag antwoord geven op je vraag.
Het hele topic nog eens doorgelezen, maar ik denk dat jouw probleem is terug te voeren op die i386 melding. Daarbij komt dan in een later stadium nog het ontbreken van een tijdelijke vaste internet verbinding.
Bij de installatie van Ubuntu 8.04 kun je kiezen voor een type computer dat je hebt. Één ervan is de gewone, meest voorkomende, PC die werkt met Intel processors/chipset. Heb je misschien per ongeluk voor het andere type computer of server gekozen? Waardoor je nu dan die melding krijgt.
Verder zou ik voor dit probleem geen oplossing weten. Misschien anderen suggesties?
Dan de vaste internet verbinding. Ik denk dat niet alle software bronnen staan aangevinkt. Dat zal ook niet lukken om er iets uit op tehalen als je niet even een vaste verbinding hebt. Downloaden via Windows zal misschien wel gaan, maar dan installeren. Ik weet het niet. Zeker niet zo simpel als via de Synaptic.
Vr.groet, peter

driver for speedtouch 121.g
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/18, 16:42:57 »
Bedankt, ik heb vandaag naar kpn gebeld of ik door een kabel te kopen meteen een bedrade verbinding kan maken onder ubuntu zonder hun internet cdrom (die je niet kan starten onder linux)
antwoord: wij ondersteunen linux niet, alleen windows, maar ik denk het wel
Dus ik ga het proberen

PS: ik heb wel de goede cd besteld, dubbelgecheckt

M.v.g. Thomas Moors