Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd  (gelezen 5291 keer)

Offline Coupe900s

  • Lid
Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Gepost op: 2013/01/20, 17:51:48 »
Ik vraag jullie advies voor het volgende:
In de huiskamer staat de oude pc. Daarop surfen we een beetje, beetje tekstverwerking, slechts 1 monitor aangesloten, toetsenbord en muis, en belangrijkst: aangesloten op de hifi installatie.
Systeem draait op Ubuntu 10.04 LTS probleemloos en ik ben helemaal gecharmeerd van Rhythmbox om de muziek te draaien. In totaal ongeveer 120 Gb aan muziek op de HDD.
Maar: de ventilator maakt een hels kabaal, en is te horen als de muziek aanstaat.
Dus wil ik de hardware vervangen voor een stille PC die aan bovenstaande zaken kan voldoen, draaiend op Ubuntu.
Ik word geen wegwijs uit alle aanbiedingen voor mediaservers en dergelijke, wie kan me adviseren wat ik zou moeten aanschaffen, liefst iets zonder ventilatoren?
En dan voor een niet al te groot bedrag, zeg 200 EUR, anders leg ik verkeerde prioriteiten, zegt mevrouw Coupe900S
« Laatst bewerkt op: 2013/01/20, 17:53:20 door Coupe900s »
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 2013/01/20, 17:55:46 »
Waarom een nieuwe pc als je voor een par tientjes een stille fan + fan controller hebt?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 2013/01/20, 18:31:08 »
Een ventilator is makkelijk te vervangen.  Wij hadden een lawaaierige PC, bleek de ventilator van de voeding te zijn.
Voeding loshalen, open schroeven en ventilator vervangen. Meestal zijn het standaard formaat ventilatoren. 

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 2013/01/20, 19:02:04 »
Klopt, een stille fanzou eventueel al een verbetering zijn. Is eventueel een optie. Toch hoor ik met name in wat rustiger passages van klassieke viool 3en pianoconcerten dan de ventilator nog draaien. Vandaar mijn zoektocht naar volkomen geluidloos digitaal afspelen.....
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 2013/01/20, 19:20:41 »
nadeel daaraan is echter dat hardware met passieve koeling vaak duurder is.
vooral voor maximaal 200,- kan dat dus lastig worden, je zou dan denk ik vooral moeten kijken naar iets in de richting van Intel Atom of AMD Fusion.

weet je mogelijk de specificaties van het systeem? mogelijk is hij ook (deels) om te bouwen naar passief.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Unity.

  • Lid
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 2013/01/20, 21:45:18 »
Ik gebruik een Fujitsu Siemens Esprimo E5925 als linux computer; zeer stil en draait goed op linux.

Die computers kan je al voor rond de 80 euro kopen ; uiteraard tweede hands.

Zijn ook zeer geschikt als media speler in de huiskamer.

Offline Unity.

  • Lid
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 2013/01/20, 21:58:24 »
Ik heb hier een machientje die is superstil. Ik kan niet tegen geluiden van een pc en andere harde geluiden, ik kan mij enorm storen aan een pc die geluid maakt.
Deze machiene koste nog geen 300 euro en werd geleverd zonder besturingssysteem.

het is dus maar wat je wilt. Je kan makkelijk de fan vernieuwen, je kan een hele nieuwe pc kopen. De keus is aan jezelf, wij gaan niet zeggen wat je moet doen. Je hebt hele stille fans hoor, die hoor je echt niet.

Overigens maakt mijn werkpc (net nieuw) ook amper geluid. Dat is een mini-pc van 10 cm of zo iets.

Dus laat maar weten of je daar info over wilt, voor allebei dus.


Femke; wat is het merk en de specificaties van die stille pc van 300 euro?

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 2013/01/21, 08:45:30 »
een voorbeeldje van c.a. 150€ klik hier

Natuurlijk is dit voor België, maar je kan makkelijk zat op Marktplaats iets deugdelijks vinden voor een habbekrats (mocht je uit Nederland komen).

Die dingen zijn veelal stil, makkelijk op te bergen, en simpel te configureren. Voor je audio zal er wel een mini-jack out zijn ; dit dien je eerst even te checken voor de aankoop.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 2013/01/21, 11:00:46 »
Naast die van Femke kan ik je deze nog aanraden De FIT-PC
Echter de prijzen zijn iets aan de hoge kant, de bovenstaande kost kaal € 249 en met HD (a €55) totaal € 304.-
Ze zijn wel superzuinig met stroom ze verbruiken maar 6W. en kunnen achterop de monitor geschroefd worden met een bracket.

Er zijn hier nog wat snellere modellen maar dan gaat de prijs ook omhoog....
met name die Wlan kost centjes...  =D
Ze zijn wel superklein.


Wat mischien ook de moeite waard is om te shoppen is bij http://www.computerstunt.nl/
Deze is een stuk groter op je bureau maar ook een stuk goedkoper 400W Behuizing + All-in-1 Mainboard + Intel E3400 + 2GB DDR3 € 115

Een heel stuk kleiner is deze Superzuinig Superklein Atom Systeem 3 liter 27x20x6 cm incl. Windows XP Professional, 80GB/DVDRW

effin je vind zat op die website...

Dus voorlopig heb je keuze zat en iets om over na te denken  =D
« Laatst bewerkt op: 2013/01/21, 11:09:35 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 2013/01/21, 19:20:12 »
Een Raspberry Pi met een externe geluidskaart via USB? :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 2013/01/21, 22:27:30 »
Je zou eventueel dit kast ook kunnen proberen, Intel probeert weer een nieuwe form factor te lanceren. Maar met een goede usb DAC eraan is het wel een prachtig klein media spelertje. Maar goed, het is wel lastig hier een grote HD in te krijgen natuurlijk... Idealiter zet je hier een SSD in en draai je de media vanaf een NAS.

Probleem is wel dat je voor max 200,- niet klaar bent...

http://tweakers.net/reviews/2898/intels-next-unit-of-computing-een-pc-in-je-handpalm.html

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 2013/01/22, 10:23:21 »
@ valk
Die NUC lijkt een leuk apparaat, maar ik vind hem tegenvallen in vergelijking met de FitPC.

De FitPC heeft geen actieve koeling is dus stiller en wil ook wat zeggen over de dissipatie van de cpu.
Er zit ruimte in het kastje voor een normale mini sata HD.
En er zitten veel meer aansluitingen aan de buitenkant, bijv. geluid uit en microfoon in, s/p dif 4x usb aan de achterkant + DVI flasdisk slot aan de voorkant + infrorood voor de afstandbediening en nog eens 2 mini USB ingangen.

De FitPC is 100X115X27 mm dus ook een stuk kleiner.....

Dus die NUC lijkt wel een achtergebleven kindje in vergelijking met de FitPC en de Zotac Nettop??
« Laatst bewerkt op: 2013/01/22, 10:25:05 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 2013/01/22, 11:31:46 »
Ja Zotac bevalt mij ook al een aantal jaren, waarbij ik moet aantekenen dat ik hun mini ITX bordjes gebruik.
Ook die ik nu in de pc heb zitten bevalt weer retegoed.
Dat model wat jij heb weet ik van horen zeggen dat ze goed zijn, maar Zotac maakt geen rommel duszzzz.

Ik heb wel ervaring met FitPC in deze kleine modellen en die bevalt ook goed.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 2013/01/22, 12:03:29 »
Ben net hier aan het neuzen geweest: http://www.minipc.eu/ en daar zitten best wel aardige dingetjes bij.
Zoals: http://www.minipc.eu/shuttle-xs36v-configureren of http://www.minipc.eu/foxconn-netbox-n-t535-configureren
De prijs is ook OK zo te zien (let op: er zit geen geheugen/HD bij).

En: de PC's kunnen geleverd worden (tegen meerprijs) met Ubuntu! Dat laatste kun je natuurlijk ook zelf doen (dat bespaart je wat) maar je weet wel zeker dat je daar geen problemen mee zult krijgen, een hele geruststelling.

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 2013/01/22, 15:02:58 »
Bedankt voor jullie reacties, ik heb er al een heleboel terminologie van geleerd, dat is ook mooi meegenomen?
De Shuttle xs36 V! Lijkt me een aardig apparaat, voor mij en het doel meer dan voldoende.
Zat nog ff te kijken in de rage van Shuttle, er is ook nog de XS35 V2... En die is goedkoper. Waarom zou ik die niet doen? Voor 170 EUR direct leverbaar bij Alternate.
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 2013/01/22, 15:29:18 »
@femke98: ik ben ervan overtuigd dat jij wat betreft je hardware stelling gelik hebt: kijk wat je nodig hebt en schaf dat daarvoor aan. Jouw Zotac lijkt mij ook een goeie, maar heeft een aantal zaken die ik niet nodig heb. Surround kaart 7.1 (zeg ik dat goed?) gebruik ik niet want ik heb mijn Hifi, alleen voor muziek van de HD te draaien nog gewoon in stereo via een jackplug en tulpstekkers op mijn oude versterker via 2 oude MBboxen.
Wat ga ik verder met die barebone doen? Een monitor, toetsenbord en muis op aansluiten. Bedraad internet, heel ouderwets, maar in mijn oude huis komt internet nog gewoon met een draad uit de grond in de living...vandaar uit wel een modem en een draadloze router, ook in de living, maar de draad ligt er.
Wat mis ik op de Shuttle? Een SSD (ben ik nu achter dat dat vroeger harde schijf heette) maar die heb ik ook nog los staan, van 250Gb, met externe voeding. Ik mis ook de discdrive, daarover zit ik nog te denken, dat is wel handig om af en toe ook een losse CD te kunnen draaien. Ja, die heb ik nog (1000+) allemaal in de living staan......
Dus waar vergeet ik wat ik in de toekomst ga gebruiken? Want alles waar ik een zwaardere pc voor nodig zou hebben, heb ik ook nog een systeem voor staan. Maar met ventilator en die maakt lawaai en dat wil ik nou juist niet!
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 2013/01/22, 18:24:59 »
Laat ik het anders zeggen: de dingen die er dus nu niet inzitten, die ga je missen. Okee, de surround gebruik ik niet, ik heb mijn geluid uit een Freecom Musicpal en de mini pc is mijn werkpc.

Een cd/dvd drive zit er bij mij ook niet in (kan ook niet, dat ding is 10 bij 10 cm) maar ik heb een externe brander staan. Niet om af te spelen maar om te branden! Ik brand meestal mijn distro's nog op cd, ik brand cdtjes voor in de auto. Ik zou niet weten wat ik zonder brander moest.

Echter, een SSD IN je pc is altijd wel handiger dan een externe HD (dat is dus niet hetzelfde) naast je pc, lijkt mij niet handig werken, plus je moet opstarten vanaf je externe HD en gaat dat wel goed. Wat als je externe het begeeft? Plus je externe hd geeft ook weer geluid af, naast je pc.

Ik heb hier in het huis alles bedraad hoor, behalve mijn tablet en netbookje. (die kan wel op de draad aangesloten worden op mijn werkkamer)

Oh, en ik dacht dat de nieuwe in plaats van.......zou komen. Maar dat is dus niet zo. Okee, ja........dan moet je kijken wat je nodig hebt.
Succes!! En laat eens weten wat het is geworden.
Nee, als ik de barebone heb gaat deze lawaaibak weg. Ik heb nog een thuispc staan waar ik alles op kan draaien wat ik wil, en branden, noem maar op. Maar dat is een andere dan dit oudje, dat is alleen voor muziek bij de hifi. Cd's in de auto draai ik met de iPod in de auto. Echt een supergeluid, dure installatie in die kar, dus daarvoor heb ik geen gebrande cd's nodig
Ik blijf nog ff zoeken en als ik wat heb laat ik het weten.
Iig geval bedankt alvast!
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 2013/01/22, 20:03:25 »
Ik heb net even gekeken naar de FitPC; maar ik zie alleen maar Atom Z5XX CPU's met GMA 500.
Dat is toch wel van een andere orde dan i3-3217U met 4000HD...


@ valk
Die NUC lijkt een leuk apparaat, maar ik vind hem tegenvallen in vergelijking met de FitPC.

De FitPC heeft geen actieve koeling is dus stiller en wil ook wat zeggen over de dissipatie van de cpu.
Er zit ruimte in het kastje voor een normale mini sata HD.
En er zitten veel meer aansluitingen aan de buitenkant, bijv. geluid uit en microfoon in, s/p dif 4x usb aan de achterkant + DVI flasdisk slot aan de voorkant + infrorood voor de afstandbediening en nog eens 2 mini USB ingangen.

De FitPC is 100X115X27 mm dus ook een stuk kleiner.....

Dus die NUC lijkt wel een achtergebleven kindje in vergelijking met de FitPC en de Zotac Nettop??

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 2013/01/22, 20:05:42 »
Check vooraf goed de Linux compatibiliteit: de GMA 3650 is een vreemde eend.


Bedankt voor jullie reacties, ik heb er al een heleboel terminologie van geleerd, dat is ook mooi meegenomen?
De Shuttle xs36 V! Lijkt me een aardig apparaat, voor mij en het doel meer dan voldoende.
Zat nog ff te kijken in de rage van Shuttle, er is ook nog de XS35 V2... En die is goedkoper. Waarom zou ik die niet doen? Voor 170 EUR direct leverbaar bij Alternate.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 2013/01/22, 22:44:46 »
Ik heb nog even bij Zotac zitten kijken, maar daar zitten ook mooie kastjes met een Nvidia grafische kaart bij (betere linux ondersteuning dan Ati)

http://www.zotac.com/mx/products/product/nvidia-gpu/category/mini-pcs.html

Die ID42 lijkt mij persoonlijk een erg interessant kastje!

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 2013/01/23, 10:49:51 »
Ik heb net even gekeken naar de FitPC; maar ik zie alleen maar Atom Z5XX CPU's met GMA 500.
Dat is toch wel van een andere orde dan i3-3217U met 4000HD...
Klopt, echter die FitPC doet wat hij moet doen en is supersnel, dus zeker snel genoeg voor surfen, briefje typen, films en muziek afspelen, kortom een desktop PC voor dagelijks werk.
Hij word niet heet, gebruikt heel weinig stroom, en je kan er heel veel op aansluiten.
Dit in tegenstelling van die NUC, erg weinig aansluit mogelijkheden, ding word blijkbaar heet want er zit een actieve koeler in.
En dit zijn zaken die je niet snel wilt en de TS wilde dit ook niet.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 2013/01/23, 11:14:00 »
Ik heb net even gekeken naar de FitPC; maar ik zie alleen maar Atom Z5XX CPU's met GMA 500.
Dat is toch wel van een andere orde dan i3-3217U met 4000HD...
Klopt, echter die FitPC doet wat hij moet doen en is supersnel, dus zeker snel genoeg voor surfen, briefje typen, films en muziek afspelen, kortom een desktop PC voor dagelijks werk.
Hij word niet heet, gebruikt heel weinig stroom, en je kan er heel veel op aansluiten.
Dit in tegenstelling van die NUC, erg weinig aansluit mogelijkheden, ding word blijkbaar heet want er zit een actieve koeler in.
En dit zijn zaken die je niet snel wilt en de TS wilde dit ook niet.
Die GMA-500 is een no-go. In de laatste versies (12.04 en hoger) wordt die enigszins ondersteund (daarvoor was het een absolute ramp), maar dan nog blijft het een afrader want het blijft traag. Voor een server maakt dit niet zo veel uit, voor een desktop natuurlijk wel.

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 2013/01/23, 11:29:52 »
Mag ik ff resumeren wat ik boven allemaal las? Want het draait weer uit op terminologie en ik ben al een aantal jaren uit deze kreten...sorry, maar daardoor gaat het allemaal stapje voor stapje bij mij :|

1. Een FIT-pc is niet makkelijk te installeren met 10.04 of 12.04. Daardoor valt dat voor mij af. Ik heb al jaren Ubuntu en zweer er bij. Windows is voor mij een probleem, dat ken ik niet meergoed genoeg. (Ik ben nog uit de tijd dat ik zelf in DOS programmeerde....)
2. De Shuttle systemen komen in aanmerking, want draaien op Ubuntu (begreep ik althans uit jullie reacties) en geen bewegende ventilator. Zijn wel duurder dan ik in 1e instantie wilde, als ik daar een SSD van zeg 160 GB in laat bouwen.
Ik heb daar wat verder naar gekeken, en mevrouw Coupe kwam met het lumineuze idee om dan ook een Blurayspeler in te laten bouwen want onze losse DVDspeler van Philips lijkt steeds vaker de geest te geven. Dat kan met een Shuttle.
3. De Zotac lijkt ook in aanmerking te komen maar daar kunnen niet veel randapparaten of SSD in-of aangesloten worden wegens beperkte aansluitopties? Misschien werkt dat wel met een bedraad Apple toetsenbord, want die heeft aan de onderkant 2 extra USB aansluitmogelijkheden.

Nogmaals sorry dat ik zo traag denk, maar daarom hoef ik ook geen snelle pc zeg maar ;)
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 2013/01/23, 11:50:38 »

Die GMA-500 is een no-go. In de laatste versies (12.04 en hoger) wordt die enigszins ondersteund (daarvoor was het een absolute ramp), maar dan nog blijft het een afrader want het blijft traag. Voor een server maakt dit niet zo veel uit, voor een desktop natuurlijk wel.
Hmz ik heb er hier 1 voor mijn neus liggen en misschien ben ik niet veel gewend?
Maar zelfs windows 64b is rete snel op dat ding, moet ik wel aanmerken dat ik hier de 2Ghz versie heb liggen......
« Laatst bewerkt op: 2013/01/24, 09:24:52 door Gandyman »
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Advies bij vervanging huidige pc gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/29, 13:42:19 »
zou die Zotac (of van die nettops in het algemeen) het ook goed doen onder vanilla Ubuntu?
Desktop -> Ubuntu 12.04/Windows8
Samsung N220 Netbook-> Lubuntu