Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04  (gelezen 11433 keer)

Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Gepost op: 2009/03/30, 11:22:41 »
Probleem: Op school (vHall) hebben wij een nieuw netwerk gekregen, met als gevolg dat het bedraad internet weg is gehaald. Ik kon met het oude netwerk al niet op draadloos met ubuntu/kubuntu 8.04 en 8.10. Nu moet ik daar wel op, maar het nieuwe netwerk is verborgen. In Kubuntu 8.10 (oude netwerkmanager) kon ik met hangen en wurgen het netwerk redelijk zichtbaar krijgen, maar inloggen werkte niet. Met Kubuntu 9.04 zie ik het netwerk alleen als ik op alle wifispots scan, maar de naam wordt niet eens zichtbaar (alleen een icoontje dat er netwerk is, als ik op scan druk). Gewoon alle gegevens invullen werkt helaas dus ook niet.

Kan iemand mij hiermee verder helpen? als het nodig is zoek ik de gegevens van het netwerk nog even op.

Ik wist trouwens niet of dit bij "test forum" hoort, of "internet en draadloos".
Op de chat te vinden als debiantux

DarkEra

  • Gast
Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/30, 12:37:01 »
Omdat Jaunty of zeg Ubuntu 9.04 nog steeds in een test fase zit hoort deze vraag inderdaad hier in het Test forum thuis. ;)

Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/30, 16:30:32 »
Staat ie toch goed  =D

Je weet toevallig geen oplossing he  :P
Op de chat te vinden als debiantux

DarkEra

  • Gast
Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/30, 16:39:08 »
Helaas kebabfish, anders had ik je de oplossing met alle plezier gegeven in m'n eerste post. :)

Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/30, 17:18:57 »
Ziet iwlist 'm wel?

sudo iwlist wlan0 scan

Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/30, 17:23:34 »
Ziet iwlist 'm wel?

sudo iwlist wlan0 scan

Met die code zag hij wel een stuk of 20... Soms ook, nadat ik deze code had ingevoerd en vlak daarna op scan drukte bij die nieuwe netwerkmanager, werd het netwerk wel gezien. Alleen kreeg ik alleen een icoontje te zien, geen naam of wat dan ook.
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/30, 17:31:24 »
Als je de output van dat commando nou even grept met de naam van het gezochte netwerk?

Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/30, 18:31:43 »
Hoe? :)

Trouwens, van die 20 gevonden netwerken hadden ze allemaal dezelfde ESSID, namelijk "". Je leest het goed, "" :)
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/30, 18:32:21 »
Dan klopt er iets niet meer. Is je driver nog wel goed?

Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/30, 18:41:44 »
Voor zover ik weet wel. Het netwerk thuis werkt ook prima. En "sudo iwlist wlan0 scan" geeft hier ook keurig de 2 beschikbare netwerken aan.

edit: Op het vHall hebben ze natuurlijk wel meerdere "wifi-spots", wat direct die 20tal resultaten verklaart. Maar waarom zelfs de naam niet zichtbaar is... Ik heb geen idee.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline edwinv

  • Lid
Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/03, 13:00:47 »
hide ssid naam staat misschien ingesteld - hierdoor wordt de naam van het netwerk niet getoond

moet je manueel de naam en paswoord van het netwerk ingeven
(ikzelf gebruik hiervoor wicd omdat ik dan niet elke keer mijn paswoord moet ingeven , deze wicd maakt automatisch verbinding)

en de naam van mijn thuisnetwerk wordt ook niet uitgezonden (broadcast ssid) -

Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/03, 14:42:44 »
Als alles netjes is ingevuld, wordt er nog geen verbinding gemaakt. Vandaag weer geprobeerd, maar dit keer met een 2e draadloze adapter erbij. Als ik met deze 2e adapter scande, vond hij 5 wifi-spots. Maar nog steeds geen verbinding  ???
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Erik66

  • Lid
Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/03, 15:16:16 »
Had op 8.04 hetzelfde probleem met connectie.
Kon maar geen verbinding krijgen met het verborgen netwerk (broadcast ssid uit).
Zodra ik de broadcast aan zet kan ik zonder probleem een connectie opzetten.
Ik heb hem dus maar laten staan op broadcast ssid aan.  :|

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/03, 15:22:56 »
De ssid verbergen heeft totaal geen zin en kan zelfs nadelige gevolgen hebben.
  • Bij ieder datapakket wordt de ssid meegzonden, het is dus heel makkelijk om de ssid te achterhalen
  • In plaats van je accesspoint gaat je laptop/computer de ssid overal uitzenden
  • Een aanvaller kan dus op een andere plek een accesspoint neerzetten met hetzelfde ssid, zodat jouw laptop daar ongevraagd en ongewenst verbinding mee gaat maken

Re: Verborgen netwerken benaderen met Kubuntu 9.04
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/03, 15:37:50 »
Maar goed, het gaat helaas niet over mijn thuisnetwerk :P De "helpdesk" van deze school mag het netwerk niet aanpassen, waardoor de ssid nog steeds niet zichtbaar is. Momenteel is de situatie als volgt:
Ik heb alle inlog gegevens (plus een handleiding voor Vista)
Protocollen worden ondersteund
Met "sudo iwlist wlan0 scan" (of wlan1 met de 2e adapter erbij) worden de hotspots wel gezien, maar bij ssid staat "".
Proberen een connectie te krijgen via BSSID, dus naar een specifieke hotspot werkt ook niet.

Als alles goed is ingesteld, wordt er gewoonweg niet gezocht naar het betreffende netwerk. In Kubuntu 8.10 is me dit ook nooit gelukt, maar toen wist ik er nog minder van dan nu :P
Op de chat te vinden als debiantux