Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Unity een paar praktische vragen  (gelezen 1145 keer)

Opgelost: Unity een paar praktische vragen
« Gepost op: 2012/05/17, 07:27:55 »
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen maak ik naar volle tevredenheid gebruik van Ubuntu 12.04.

Ik heb alleen wat moeite met Unity  :(:

-Hoe voeg ik een programma icon toevoeg aan de launcher/starter?
-Hoe wijzig ik de achtergrond kleur van de  launcher/starter (heeft nu een lelijk kleurtje bruin)?
-Ik vind het heel vervelend dat mijn werkbalken uit het zicht zijn. Met Firefox kan ik bv. alleen de geopende tabbladen zien.  En Gimp is helemaal een ramp... moet ik eerst bovenaan in mijn scherm klikken om mijn werkbalk te krijgen. Moet ik dus 2x klikken en met een beetje pech klik ik op het verkeerde en krijg ik internet of een andere toepassing die wel actief is maar die ik niet nodig heb.

« Laatst bewerkt op: 2012/05/20, 07:55:25 door tomatito »
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/17, 09:42:39 »
UInity is wennen, want nogal vernieuwend.
-Hoe voeg ik een programma icon toevoeg aan de launcher/starter?
- Wanneer het programma aan het lopen is, zie je het icoon in de launcher. Rechts-klik het icoon en kies "Lock to launcher"
- Als je in Ubuntu softwarecenter een programma installeert, wordt het automatisch vastgezet in de launcher. Eventueel kan je het eruithalen met rechts-klik.
Citaat
-Hoe wijzig ik de achtergrond kleur van de  launcher/starter (heeft nu een lelijk kleurtje bruin)?
De achtergrondkleur van de launcher stelt zich in op de dominante achterkleur van je wallpaper. Zelf kan je de kleur niet aanpassen.
Citaat
-Ik vind het heel vervelend dat mijn werkbalken uit het zicht zijn. Met Firefox kan ik bv. alleen de geopende tabbladen zien.  En Gimp is helemaal een ramp... moet ik eerst bovenaan in mijn scherm klikken om mijn werkbalk te krijgen. Moet ik dus 2x klikken en met een beetje pech klik ik op het verkeerde en krijg ik internet of een andere toepassing die wel actief is maar die ik niet nodig heb.
Unity is gemaakt om niet in de weg te zitten en je maximale schermruimte te geven voor de applicaties. De menubalk verdwijnt uit je applicatievenster en komt terecht in de bovenste balk. Wordt alleen zichtbaar als je hem nodig hebt.
Door bepaalde systeemcomponenten te verwijderen via Ubuntu softwarecenter kan je eventueel terug naar het "klassieke" menusysteem.
Dit unity menusysteem werkt inderdaad niet goed met Gimp. Ik vind dit ook. Ik vermoed evenwel dat de single window interface van de nieuwste gimp 2.8 wel zeer goed zal werken met het Unity menusysteem.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/17, 09:53:09 »
Eventueel kun je met gimp ook rechtsklikken op het voorbeeld.

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/17, 10:29:29 »
Als je globalmenu verwijderd uit het Softwarecentrum en dan uitlogt en inlogt dan zijn de menu's terug in het venster zelf.

Overigens kun je ook vanuit de Dash naar de launcher slepen.

En wat Timo zegt klopt ook :)

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/17, 10:43:31 »
Zelf vond ik het global menu eigenlijk wel fijn. Het kan natuurlijk best zijn dat het voor sommige programma's (Gimp zoals in jouw voorbeeld) niet prettig werkt en smaken verschillen nu eenmaal. Maar wat ik iig wil meegeven is dat sommige zaken van Unity ook gewoon wat tijd nodig hebben zodat je er aan kan wennen. Schiet het niet té snel af.

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/18, 08:33:50 »
Bedankt voor alle reacties! Hier heb ik zeker wat aan en kan ik zelf wat Googlen. Bijvoorbeeld op global menu, etc.  Ik had geen flauw idee dat het een naam had.

Citaat
Schiet het niet té snel af

Doe ik! Mijn tevredenheid verschilt per dag... de ene dag erger ik mij kapot en de andere dag heb ik iets van ´hmmm best handig´. We zullen zien.

Citaat
Eventueel kun je met gimp ook rechtsklikken op het voorbeeld

Dat ik daar zelf niet op ben gekomen zeg  :o. Maar vind het (nog) niet echt handig werken. Ik gebruik overigens de nieuwste versie van Gimp (single window).

Blijft voor mij 1 vraag over: kan ik het bureaublad ook toevoegen aan de launcher?
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/18, 08:40:17 »
Helaas kan dat niet, en die optie mis ik ook. Wat je wél kunt doen is ALT+TAB-ben naar je bureaublad. Iets meer werk, zelfde effect ;)

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/18, 09:04:11 »
Blijft voor mij 1 vraag over: kan ik het bureaublad ook toevoegen aan de launcher?

Volgens mij kan dit met MyUnity, daar staat een optie "Active Show Desktop Icon"

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/18, 09:10:56 »
Bedankt voor de tips en ALT + TAB ga ik zeker proberen... ik heb nu al lamme vingertjes.

MyUnity klinkt goed... dit vond ik zo snel eventjes:

http://lcardinaals.wordpress.com/2012/04/25/ubuntu-12-04-myunity/

Ga ik uitzoeken  8-). Thanks!
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/18, 10:07:46 »
Helaas kan dat niet, en die optie mis ik ook. Wat je wél kunt doen is ALT+TAB-ben naar je bureaublad. Iets meer werk, zelfde effect ;)

CompizConfig-instellingen --> Unity --> Experimental --> Show desktop Icon

Of via MyUnity inderdaad. :)

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/19, 20:18:49 »
Ik heb net de CompizConfig Settings Manager geinstalleerd (Nederlandstalig) maar ik kan nergens het door jouw genoemde pad vinden.

Citaat
CompizConfig-instellingen --> Unity --> Experimental --> Show desktop Icon
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #11 Gepost op: 2012/05/19, 20:55:58 »
Ja, die CompizConfig moet je dus openen via de Dash (is een programma namelijk) en dan staat daar in dat scherm Ubuntu Unity Plugin. Die moet je aanklikken, dan tabblad Experimental aanklikken en dan een vinkje zetten bij Show desktop Icon.

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #12 Gepost op: 2012/05/19, 21:28:41 »
Gelukt  :) Thanks!
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #13 Gepost op: 2012/05/19, 21:29:52 »
Mooi dat het gelukt is! Graag gedaan :)

Re: Unity: een paar praktische vragen
« Reactie #14 Gepost op: 2012/05/20, 07:54:22 »
 ;)
Ubuntu 18.04

Intel Skylake i3 6100, 8 GB DDR4, nVidia Geforce GTX 750 ti (2GB)