Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer ik Ubuntu als enig besturingssysteem?  (gelezen 4171 keer)

Offline Renedean

  • Lid
Hoe installeer ik Ubuntu als enig besturingssysteem?
« Gepost op: 2011/01/15, 15:51:43 »
 Heb het al eens geprobeerd met een cd, maar hij zegt dat ie de live cd niet kan vinden. Ik heb gewoon Ubuntu 10.10 gedownload en gebrand op een cd.
De pc boot wel als eerste de cd rom. ???
« Laatst bewerkt op: 2011/01/15, 15:54:45 door Renedean »

Offline joop905

  • Lid
Re: Hoe installeer ik Ubuntu als enig besturingssysteem?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/15, 16:08:02 »
Welkom,
kijk hier eens Ubuntu veilig uitproberen zonder installeren
http://sites.google.com/site/computertip/uitproberen

Ubuntu op de goede manier op een CD branden
Verlaag de brandsnelheid naar 8x (voor een betrouwbaarder brandproces). Dit is heel belangrijk, sla dit niet over!
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden

grj

Re: Hoe installeer ik Ubuntu als enig besturingssysteem?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/15, 16:08:31 »
soms boot hij idd niet vanaf de cd, terwijl hij wel als 1e staat in de bios
vaak kan je dan ook op F9 ofzo drukken, zodat je kan kiezen waarvan hij boot (esc om in de bios te komen, Fzoveel om dat te kiezen)

probeer dit eens :P

groet,
dex
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

drum

  • Gast
Re: Hoe installeer ik Ubuntu als enig besturingssysteem?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/15, 16:21:41 »
je kan ook de image op een usb-stick zetten en daar van booten

Offline Renedean

  • Lid
Re: Hoe installeer ik Ubuntu als enig besturingssysteem?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/15, 16:33:13 »
Ik heb nu Ubuntu naast Windows 7, kan ik nu Widows weg halen zodat ik alleen Ubuntu heb?


Re: Hoe installeer ik Ubuntu als enig besturingssysteem?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/15, 16:43:46 »
Ik heb nu Ubuntu naast Windows 7, kan ik nu Widows weg halen zodat ik alleen Ubuntu heb?



Ja. Dat kan je doen vanuit Ubuntu met schijfgereedschap. Dit vind je onder Systeem/Beheer/Schijfgereedschap.

Goed opletten wat je doet, daar het vernietigen van een partitie met inhoud onherstelbaar is (ja er zijn trucs maar ik ga je nu vertellen dat dat heel veel tijd kost als het al lukt).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Hoe installeer ik Ubuntu als enig besturingssysteem?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/15, 17:01:35 »
Ik heb nu Ubuntu naast Windows 7, kan ik nu Widows weg halen zodat ik alleen Ubuntu heb?

Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar..... als ik het goed heb ben je een gloedjenieuwe Ubuntu-gebruiker. Zo ja, dan is het misschien beter nog even te wachten met het vaarwel zeggen van Windows. Ubuntu zit (heel) anders in elkaar dan Windows en het kost gewoon tijd om eraan te wennen. Werk er eerst eens een poosje mee en beslis dan of je Windows wilt verwijderen, of toch maar wilt bewaren 'voor het geval dat'.
Je zou niet de eerste zijn die tot de ontdekking komt dat ie iets té enthousiast is geweest toen ie Windows verwijderde. ;)

Offline Tico

  • Lid
Re: Hoe installeer ik Ubuntu als enig besturingssysteem?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/15, 17:01:59 »
Ik heb nu Ubuntu naast Windows 7, kan ik nu Widows weg halen zodat ik alleen Ubuntu heb?


Laat ze toch gewoon naast elkaar staan, er blijven genoeg programmaś over die nu eenmaal Windows nodig hebben.
En als jij ze niet gebruikt ..prima, dan start je toch gewoon nooit mee Zeven op?

Re: Hoe installeer ik Ubuntu als enig besturingssysteem?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/15, 17:04:40 »
en als je uiteindeljk merkt dat je windows echt niet meer nodig hebt, kan je die inderdaad altijd met partition editor verwijderen.
dan maak je van die losse ruimte gewoon een datapartitie :P

succes!
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken