Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: grub loading error 17  (gelezen 582 keer)

Offline roeland

  • Lid
grub loading error 17
« Gepost op: 2007/10/29, 13:40:55 »
Beste mensen,

Opnieuw mijn vraag over het ontstaan van een grub loading error.

Wat gebeurt er: ik heb een nieuwe installatie gedaan van gutsy gibbon (alles op harddisk 2) naast W2000 (op harddisk 1 met een data partitie op harddisk 2).  Hiervoor heb ik enige tijd feisty fawn probleemloos naast W2000 gedraaid.

Na installatie krijg ik, nadat ik eerst naar W2000 ga en de PC geheel uitzet en opnieuw opstart een grub loading error 17.  Als ik eerst naar gutsy gibbon ga en daar bijvoorbeeld mijn printer installeer en vervolgens na afsluiten naar W2000 krijg dezelfde fout.

Als ik met Gparted mijn schijven en partities bekijk is de inhoud van mijn tweede harde schijf leeg.  Omdat mijn tweede harde schijf leeg is, maak ik nieuw partities aan voor ubuntu en een ntfs partitie voor W2000. Ik installeer Gutsy opnieuw en haal mijn backup van de W2000 data terug van een usb disk (ja, je leert wel backups maken!).

Mijn herstelactie geeft dus geen succes en ik ben weer terug bij af.

Wat gaat hier nu verkeerd?  En hoe los ik het op zonder ook W2000 opnieuw te moeten installeren (nog los van het feit dat ik de kans loop aan het eind van de rit weer die fout te krijgen)?

Graag een reactie!

Groet,

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
grub loading error 17
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/29, 19:55:43 »
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline roeland

  • Lid
grub loading error 17
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/30, 11:01:27 »
Bartek,

Bedankt voor je reactie.  Eindelijk iemand die in ieder geval reageert.  Ik had de link al gezien en denk niet dat dit in mijn geval speelt.

Het opvallende is dat de fout pas ontstaan is na de installatie van gutsy.  Een upgrade vanuit feisty liep vast op resources die niet te vinden waren.

Ik heb gisteravond gutsy er weer opnieuw op gezet.  Daarna eerst W2000 gekozen.  Opnieuw is mijn datapartitie op schijf 2 (de schijf waar ook gutsy op staat) wel zichtbaar maar niet geformatteerd.  De vorige keer heb ik een format gedaan en de data overgezet van mijn backup.  Daarna liep alles vast.  Nu heb ik niets gedaan, afgesloten en gekozen voor futsy; geen probleem, geen foutmelding.  Het lijkt erop dat het iets te maken heeft met aangemaakte partities.  Mogelijk is de verwijzing van schijf 1 binnen de windows omgeving veranderd door de installatie van gutsy.  
Omdat ik ook de verwijzing en plaats van mijn documentenmap van WE2000 op schijf 2 had, blijft er een relatie tussen wat ik doe op schijf 2 en de verwjizing vanuit W2000 naar schijf 2.

Ik ga nu stap voor stap kijken wat er gebeurt als ik probeer weer een geldige verwijzing voor de map mijn documenten van W2000 te verkrijgen.  Wat ik wel hebt gemerkt is dat als ik de eigenschappen van mijn documenten in de verkenner bekijk er als locatie H staat terwijl de ntfs partitie altijd F heeft gehad.

Als dit het probleem is, is het denk ik aan te bevelen om bij gebruik van twee schijven de eerste schijf alleen W2000 data te laten bevatten en de tweede schijf voor ubuntu te gebruiken.  Later is het dan te proberen om de map mijn document te verplaatsen naar de tweede schijf (in mijn geval veel groter dan schijf 1 (200 Gb ipv 80 Gb).
Bij een upgrade of nieuwe installatie zet je dan de map tijdelijk weer terug naar schijf 1.

Ik puzzel door!   Eerst de ntfs datapartitie op schijf 2 eens bekijken vanuit Gparted en zonodig formatteren, daarna de verwijzing naar de map mijn documenten goed krijgen.

groet,

Roeland
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.