Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie /home bijna vol  (gelezen 372 keer)

Partitie /home bijna vol
« Gepost op: 2021/09/08, 08:23:49 »
Hallo,


ik merkte dat mijn partitie /home bijna vol aan het geraken is.

Mijn partitie / voor het besturingssysteem van Linux is vrij groot, ik zou een deel daarvan kunnen gebruiken voor mijn /home. Maar kan ik de / partitie verkleinen en dat deel ervan naar de /home doen zonder problemen te krijgen met mijn systeem of bestanden?

Nog iets dat ik mij afvraag. Er staan vooral veel foto 's op. Nu ik een nieuwere smartphone heb, zijn de bestanden door de betere camera veel groter. Is er een programma waarmee ik al die fotobestanden kan verkleinen? Dat zou ook al veel schelen. Er zijn wel websites op internet waar je foto 's kan verkleinen, maar ik weet niet als je van duizenden foto 's het bestandsformaat wil verkleinen, of daar een betere manier voor is.

Als iemand hulp en raad weet over de / verkleinen en over het fotoformaat verkleinen, daar zou ik heel blij mee zijn. Alvast heel vriendelijk bedankt voor uw hulp.

Groetjes,
Els

Offline vanadium

  • Lid
Re: Partitie /home bijna vol
« Reactie #1 Gepost op: 2021/09/08, 09:44:40 »
Home partitie vol: heel eenvoudig: archiveer één en ander naar een externe USB schijf. Opslagruimte is nu eenmaal beperkt: je kan dus niet eeuwig blijven stockeren. Zzolang je geen grotere harde schijf hebt, kan je je gemakkelijk behelpen met USB schijfjes voor het materiaal dat je niet regelmatig meer nodig hebt.

Je kan natuurlijk je partitionering aanpassen, maar dan kom je misschien in de problemen met de grootte van je / partitie. Je vermelde niet wat "vrij groot" is. Bovendien is het zeer waarschijnlijk dat je daarna je /home naar voor zal moeten verschuiven om de vrijgekomen ruimte van / te kunnen benutten. Langdurige operatie die soms wel eens verkeerd afloopt.

Natuurlijk zijn er programma's, websites en wat nog meer om foto's te verkleinen. Let daar wel me op, om de resolutie van waardevolle en unieke herinneringen te verkleinen. Overweeg eerder om in wat extra opslagruimte te investeren. En zorg ervoor dat je op elk moment minstens drie kopieën op drie verschillende harde schijven hebt als je dat materiaal liever niet verliest.

Offline Jenske

  • Lid
Re: Partitie /home bijna vol
« Reactie #2 Gepost op: 2021/09/08, 10:07:48 »
Het heeft, zo lees ik elders in dit forum, géén zin om op eenzelfde schijf aparte partities te maken voor de programma's en de bestanden. Beter is het om alles op 1 partitie te zetten. Zo wordt tegenwoordig ook het swap-bestand niet langer op een aparte partitie gezet, maar gewoon als bestand(en) op je harde schijf, naast de rest van Ubuntu en je gegevens.

Het (ook door mij vroeger gebruikte) argument dat je door 2 (of meer) partities te gebruiken "veiliger" werkt omdat je dan programma's scheidt van gegevens, is vals. Immers, als een schijf dan begint fouten te vertonen of zelfs crasht, gebeurt dat niet slechts op 1 partitie.

Als je per se gegevens wil scheiden van programma's kan je beiden best op fysiek aparte schijven installeren.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline aartje

  • Lid
Re: Partitie /home bijna vol
« Reactie #3 Gepost op: 2021/09/08, 11:10:35 »
Als je al een aparte home-partitie maakt is het zinloos om een "grote" root-partitie te hebben.
25 GB voor je rootpartitie is ruim voldoende ( bij mij is daar maar 58% van in gebruik) en ik heb er
heel veel software op ge-installeerd!
Het beste is om je rootpartitie te verkleinen tot die grootte en de rest bij je home-partitie
te voegen. Ik persoonlijk vind het uiterst slecht om je home op je root-partitie te hebben omdat
dan je root-partitie vol kan raken en dat vervelende consequenties kan hebben...

Ik  zelf heb mijn foto's op een aparte data-partitie staan  in een subdirectory "fotoos". In mijn "Afbeeldingen"
map op mijn home-directory staat een symbolische link "fotoos" die wijst naar die directory.
Belangrijke foto's worden door mij altijd gebackupt naar een extern medium (DVD, externe disk, usb-stick) op meerdere
media.
Met belangrijke (!) persoonlijke video en audio doe ik hetzelfde, alleen speelfilms en audio-cdś back ik niet up (uitzonderingen
daargelaten). Die zijn altijd wel ergens anders te krijgen (bieb bv) of te koop.

Het grootste probleem is natuurlijk de verandering van grootte van je rootpartitie. Ik doe dat normaal
vanaf een live-DVD opgestart systeem (Knoppix, met daaraan dump/restore toegevoegd)
Maar ja, dump/restore, een meer dan 40 jaar  standaard backuptool in Unix, is hier in dit forum niet zo populair (  ;-)  :-) :-)  ),
maar wel heel geschikt om een rootpartitie (inclusief specialfiles, sockets etc, dat kan rsync niet) te vergroten of te verkleinen.

Anderen kunnen je misschien een andere modernere manier uitleggen om je rootpartitie te verkleinen ...
En je disk te herindelen natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 2021/09/08, 15:18:46 door aartje »