Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ( gesloten ) Nero Linux  (gelezen 10933 keer)

marloes

  • Gast
( gesloten ) Nero Linux
« Gepost op: 2009/05/24, 11:50:06 »
goede morgen

ik heb  free nero gedownload,het is een rpm bestand. Nu staat er in software installeren dat ik eerst een deb bestand moet opzoekenen als dat niet beschikbaar is dan uit synaptic/adept het pakket alien. Nu is dit voor mij als beginneling abacadabra. Ten eerste waar vind ik synaptic/adept? Misschien kom ik dan het pakket alien tegen.
Kan iemand mij daar uitleg over geven ? Als beginneling is dit allemaal zo moeilijk.

Marloes

Moderator edit: topictitel verduidelijkt :)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/25, 16:16:27 door marloes »

van_zwier

  • Gast
Re: nero
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/24, 11:53:22 »
http://linux.softpedia.com/progDownload/NeroLINUX-Download-2506.html

Aan gekomen bij bovenstaande link, kies voor de DEB versie, downloaden en dubbelklikken zou het moeten doen

Re: nero
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/24, 11:54:23 »
Je kan ook het .deb-bestand van hun website downloaden.

http://www.nero.com/eng/downloads-linux3-trial.php

En dan kiezen voor:

DEB package 32 bit

marloes

  • Gast
Re: nero
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/24, 12:38:15 »
dank U het is gelukt. Nog een vraag is het altijd beter om een deb of run bestand te downloaden? En kan een exe bestand ook geinstalleerd worden?

gr Marloes

van_zwier

  • Gast
Re: nero
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/24, 12:43:15 »
exe is voor windows, maar kan vaak met behulp van het programma WINE toch nog gebruikt worden.

Re: nero
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/24, 12:44:34 »
Als de keuze er is, neem dan een deb-bestand. Deze komt mooi in systeem=>beheer=>synaptic te staan na installatie, daardoor is deze terug simpel te verwijderen moest het nodig zijn.

van_zwier

  • Gast
Re: nero
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/24, 12:44:54 »
een deb bestand is voor ubuntu wat exe voor windows is, dus ja deb heeft de voorkeur

Re: nero
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/24, 12:45:17 »
Een deb-bestand is een door Ubuntu (en andere Debian-linuxen) ondersteund softwarepakket. Het wordt dan opgenomen in het pakketsysteem. Een run-bestand kun je zien als een Windows-setup. Het heeft een eigen installer en uninstaller en ik raad je aan om altijd een deb-bestand te prefereren boven een run-bestand.

Exe-bestanden kunnen niet zomaar uitgevoerd worden, want dat is Windows-software en dat draait niet zonder hulp op Linux. Er is wel het project Wine, dat de Windows-softwarebibliotheek voor Linux, Mac OSX en meer besturingssystemen beschikbaar probeert te maken. Dit is nog lang niet af en niet alle programma's zullen er goed of snel mee werken.

En waarom gebruik je, als ik vragen mag, niet de ingebouwde brandsoftware (Brasero) of K3B?


je hebt het over Alien, maar dat is om softwarepakketten in het RPM-formaat (vergelijkbaar met DEB ) van andere Linux-systemen (Fedora, RedHat) om te zetten naar DEB. Je zult Nero absoluut niet vinden in ubuntu's softwarebronnen (Synaptic), omdat daar alleen gratis en opensource programma's in zitten en voor Nero moet je betalen.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/24, 12:49:14 door Cumulus007 »

Re: nero
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/24, 12:45:29 »
een deb bestand is voor ubuntu wat exe voor windows is, dus ja deb heeft de voorkeur
Absoluut fout. Een Deb-bestand is onderdeel van een pakketsysteem. je kunt beter zeggen dat een MSI-bestand op Windows vergelijkbaar is met een DEB-bestand en een RUN-bestand vergelijkbaar is met een EXE-setup.
« Laatst bewerkt op: 2009/05/24, 12:49:51 door Cumulus007 »

van_zwier

  • Gast
Re: nero
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/24, 12:49:54 »
niet compleet oke maar absoluut.........
Is voor iemand die begint vaak net voldoende om de juiste beeld (beginnen) vorming te krijgen.
Voor de gemiddelde gebruiker die net aan ubuntu begint is een totale uitleg denk ik een overkil aan info om te verwerken.

Uiteraard is ook dit een mening geen feit.....

Re: nero
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/24, 12:51:04 »
niet compleet oke maar absoluut.........
Is voor iemand die begint vaak net voldoende om de juiste beeld (beginnen) vorming te krijgen.
Voor de gemiddelde gebruiker die net aan ubuntu begint is een totale uitleg denk ik een overkil aan info om te verwerken.

Uiteraard is ook dit een mening geen feit.....
Juist niet, want pakketsystemen zijn een fundamenteel verschil t.o.v. Windows. Dat moet je echt weten, anders ga je zelf allemaal software handmatig downloaden en dan kom je al snel in de knoop met archieven vol broncode.

van_zwier

  • Gast
Re: nero
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/24, 12:58:36 »
oke mee eens. Maar uit ervaring (op mijn werk) weet ik dat de meeste mensen die een overstap wagen, dit vaak doen uit onvrede over het besturingssysteem dat ze tot dusver gebruikten of het gratis aspect spreekt enorm aan.

M.a.w. men is nog totaal niet bezig met het concept van ubuntu op zich maar eerder is het wat voor mij (het gebruik) en kan ik er de programma's draaien die ik tot dusver gebruikte.

Pas als dat strandt komt het besef, hee dit is toch effe wat anders dan windows.

Offline siegi

  • Lid
Re: nero
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/24, 13:23:44 »
De nero versie voor linux is eigenlijk redelijk beperkt. Volgens mij hebben programma's als k3b en brasero al veel meer functies.
Ik zou eigenlijk liever aanraden deze eerst te proberen. :)

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: nero
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/24, 13:42:27 »
Ik vind K3b stukken beter dan Nero.
Sterker nog, ik gebruik K3b al vrij lang en heb er nog nooit problemen mee gehad.
(Hoogstens wat extra codecs moeten downen).

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: nero
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/24, 13:55:17 »
DEB package 32 bit
Of 64 bit afhankelijk van welke Ubuntu (32 of 64 bit) versie je hebt.

exe is voor windows, maar kan vaak met behulp van het programma WINE toch nog gebruikt worden.
Een "echt" voor linux gemaakt programma (-versie) heeft per definitie de voorkeur.

Zowel met k3b als brasero heb ik ook goede ervaringen.

Als ik het goed zie op de website is de Linux versie (20 euro) goedkoper dan de Windows versie (60 euro) maar dan nog: k3b en brasero zijn (en blijven) kosteloos. :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: nero
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/24, 14:26:16 »
Nero Linux kan evenveel als K3b. Alleen lijkt het alsof K3b meer kan, doordat de verschillende functies anders geimplementeerd zijn dan in Nero.

@testcees: Klopt, maar ik weet uit haar vorige topic dat Marloes 32-bit gebruikt ;)

marloes

  • Gast
Re: Nero Linux
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/24, 15:42:40 »
bedankt voor al jullie hulp. Heb weer wat geleerd over andere mogelijkheden dan Nero

kan voor mij gesloten worden

prettige zondag verder Marloes

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Nero Linux
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/24, 17:30:22 »
bedankt voor al jullie hulp. Heb weer wat geleerd over andere mogelijkheden dan Nero

kan voor mij gesloten worden
In dat geval zou ik nog even [OPGELOST] in je draadtitel zetten.
Dat kan in je eerste post van deze draad.

Offline EarthMind

  • Lid
Re: nero
« Reactie #18 Gepost op: 2009/05/24, 18:19:36 »
Nero Linux kan evenveel als K3b. Alleen lijkt het alsof K3b meer kan, doordat de verschillende functies anders geimplementeerd zijn dan in Nero.

@testcees: Klopt, maar ik weet uit haar vorige topic dat Marloes 32-bit gebruikt ;)

- K3b heeft nog geen bluray ondersteuning
- K3b kon mijn DVD's niet correct formatteren en dus moest ik ze weggooien
- K3b is alleen beschikbaar voor KDE en in Gnome ben je verplicht veel nutteloze KDE bestanden te installeren om het te kunnen gebruiken
- K3b heeft geen muziek encoder (voor zover ik weet)

Door deze mankementen in K3b heb ik NERO Linux gekocht en ik ben er heel tevreden mee. Ook kost het maar 9 EUR i.p.v. 19 EUR (op moment van schrijven) als je het in USD koopt ($12.xx)
Geen Dropbox maar Wuala!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Nero Linux
« Reactie #19 Gepost op: 2009/05/24, 18:40:55 »
- K3b heeft nog geen bluray ondersteuning
Ik heb nog geen bluray brander. Zelfs niet eens een speler. Bovendien zijn de schijfjes nog veel te prijzig voor normaal gebruik.

Citaat
- K3b kon mijn DVD's niet correct formatteren en dus moest ik ze weggooien
DVD rewritables? Dat gaat hier altijd wel goed. Ik gebruik Brasero en/of GnomeBaker
Citaat
- K3b is alleen beschikbaar voor KDE en in Gnome ben je verplicht veel nutteloze KDE bestanden te installeren om het te kunnen gebruiken
Brasero en Gnomebaker zijn Gnomeprogramma's die prima werken. Heb je die ook al eens geprobeerd?
Citaat
- K3b heeft geen muziek encoder (voor zover ik weet)
Die kan je vast wel installeren via een extra pakket neem ik aan.

Citaat
Door deze mankementen in K3b heb ik NERO Linux gekocht en ik ben er heel tevreden mee. Ook kost het maar 9 EUR i.p.v. 19 EUR (op moment van schrijven) als je het in USD koopt ($12.xx)
Interessant. Weet je toevallig of ze ook 64-bits pakketten hebben?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Nero Linux
« Reactie #20 Gepost op: 2009/05/24, 18:44:17 »
EarthMind : Bedankt voor je reactie. De prijs die ik noemde was van de site.

Als ervaringsdeskundige met Nero voor linux telt jouw mening. Ik heb feitelijk alleen ervaring met k3b en brasero.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Nero Linux
« Reactie #21 Gepost op: 2009/05/24, 18:54:26 »
Citaat

- K3b heeft nog geen bluray ondersteuning
- K3b kon mijn DVD's niet correct formatteren en dus moest ik ze weggooien
- K3b is alleen beschikbaar voor KDE en in Gnome ben je verplicht veel nutteloze KDE bestanden te installeren om het te kunnen gebruiken
- K3b heeft geen muziek encoder (voor zover ik weet)
BluRay-ondersteuning komt vast nog wel, de markt is daar nog heel klein voor. Met dvd's heb ik nooit problemen. K3b heeft die KDE-libraries nodig, ze worden niet voor niets geinstalleerd. En hetzelfde geldt voor GNOME-libraries: als ik Firefox installeer op KDE, komt de hele GNOME-desktop mee. Ik wil alleen de libraries. Een muziekencoder zit er wel degelijk in.

En ondersteunt Nero Linux ook Qt en 64-bit?

Re: Nero Linux
« Reactie #22 Gepost op: 2009/05/24, 20:18:38 »
@cumulus: Nero ondersteunt geen Qt, maar integreert wel prima in KDE (ze ondersteunen dan wel geen Qt, maar wel KDE) en heeft ook geen dependencies. En 64-bit ondersteunen ze ook (zie screenshot in bijlage).

K3b ondersteunt inderdaad een hoop dingen niet, alhoewel Blu-Ray wel ondersteund wordt in de KDE4-versie die in de maak is. Althans, dat dacht ik te hebben gelezen.

Ik houd het in ieder geval lekker bij Nero Linux :) Werkt al sinds ik met Ubuntu begon heerlijk :)

[verwijderd door de beheerder]

Offline EarthMind

  • Lid
Re: Nero Linux
« Reactie #23 Gepost op: 2009/05/24, 21:02:11 »
EarthMind : Bedankt voor je reactie. De prijs die ik noemde was van de site.

Als ervaringsdeskundige met Nero voor linux telt jouw mening. Ik heb feitelijk alleen ervaring met k3b en brasero.

Ik had het ook over de prijs die op de website wordt vermeld maar dan moet je wel je land in USA veranderen.

Ik heb zelf ook ervaring met Brasero en dit was ook de software dat ik voor dat ik Nero had gebruikte maar het miste zoveel belangrijke functies dat ik zonder twijfel Nero heb gekocht. Dit ook omdat ik al ervaring had met Nero van de goeie (sarcasme) ouwen tijd wanneer ik fulltime met Windows werkte.
K3b heb ik uitgeprobeerd van toen ik KDE als desktop had en ik was hier vrij tevreden mee behalve i.m.v. met mijn DVD formatteer probleem dat ik had en ik had ook het gevoel dat het project dood was omdat er geen nieuwe versies meer werden uitgebracht. Ik ben blij dat ze er toch aan verder werken.

En ja, als je alles wat je nodig heb in K3b vindt is het nutteloos van te veranderen. Het is natuurlijk ook gratis ;-)
Geen Dropbox maar Wuala!

Offline EarthMind

  • Lid
Re: Nero Linux
« Reactie #24 Gepost op: 2009/05/24, 21:08:21 »
- K3b heeft nog geen bluray ondersteuning
Ik heb nog geen bluray brander. Zelfs niet eens een speler. Bovendien zijn de schijfjes nog veel te prijzig voor normaal gebruik.

Citaat
- K3b kon mijn DVD's niet correct formatteren en dus moest ik ze weggooien
DVD rewritables? Dat gaat hier altijd wel goed. Ik gebruik Brasero en/of GnomeBaker
Citaat
- K3b is alleen beschikbaar voor KDE en in Gnome ben je verplicht veel nutteloze KDE bestanden te installeren om het te kunnen gebruiken
Brasero en Gnomebaker zijn Gnomeprogramma's die prima werken. Heb je die ook al eens geprobeerd?
Citaat
- K3b heeft geen muziek encoder (voor zover ik weet)
Die kan je vast wel installeren via een extra pakket neem ik aan.

Citaat
Door deze mankementen in K3b heb ik NERO Linux gekocht en ik ben er heel tevreden mee. Ook kost het maar 9 EUR i.p.v. 19 EUR (op moment van schrijven) als je het in USD koopt ($12.xx)
Interessant. Weet je toevallig of ze ook 64-bits pakketten hebben?

Over Bluray heb je groot gelijk en zelf vind ik het een geldverspilling omdat ik goed tevreden ben met DVD kwaliteit.

Brasero heb ik gebruikt, zoals vermeld in mijn vorig bericht. Helaas was ik hier allesbehalve tevreden mee omdat het veel functies mistte. Van Gnomebaker heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.

Over die encoder: waarschijnlijk wel maar ik werk niet graag via de commandline. Omdat Nero al de nodige tools had bespaarde mij dit veel werk.

En ja, ze hebben ook een 64-bit versie
Geen Dropbox maar Wuala!