Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie-indeling  (gelezen 1757 keer)

Offline rusty

  • Lid
Partitie-indeling
« Gepost op: 2006/10/13, 14:49:03 »
Ben nu ongeveer een weekje aan het stoeien met Ubuntu (Edgy) en ben meer dan enthousiast. Gisteravond moest ik Windows XP nog even opstarten, wat een bagger, niet vooruit te branden en onlogisch.
Niet te geloven hoe snel Ubuntu went, wil dus ook niet meer zonder.

Vandaar ook nog een paar vraagjes

1) Wat is nu een goede indeling voor de verschillende partities?

De schijf is 200GB groot.
Ik denk zelf aan een bepaalde grootte (hoeveel?) voor Ubuntu zelf
Daarnaast een Swap van pak hem beet 2 GB
Dan een /home van een x aantal GB.
Is het verstandig om nog meer partities te creeren, of wordt alles simpelweg onder /home weggestouwd?
Uiteraard nog een partitie voor XP en misschien een wisselpartitie voor data tussen XP en Ubuntu.

2) Hoe nu partities verdelen?

Mijn partitietabel ziet er nu als volgt uit:

hda1 (XP - ntfs) 40GB
hda2 extended
hda5 (data - ntfs) 126GB
hda3 (Ubuntu - ext3) 20GB
hda4 (swap) 2GB

Ik kan via gparted partities vergroten, verkleinen,etc. Is het ook verstandig om nu de volgorde te wijzigen, dus Ubuntu op hda1, /home op hda2, XP op hda3, etcetera? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen zonder Ubuntu opnieuw te installeren?

3) Wat is nu een goed pakket om foto's te beheren? Bestaat het onder Linux?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, middels dit forum heb ik Ubuntu leren kennen, gebruiken en mijn problemen op kunnen lossen. In tegenstelling tot Windows krijg ik hier alleen maar meer plezier in :-)

Groet,

Rusty

Offline Kev

  • Lid
Partitie-indeling
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/13, 15:01:09 »
Een dingetje als je een partitie maakt voor uitwisseling van data tussen XP en Ubuntu moet je deze partitie het beste formatteren in FAT32, omdat de NTFS support in Ubuntu read-only is. Er zijn experimentele drivers beschikbaar, laat me denken Captive NTFS of iets in de buurt kan nu juist niet op de juiste naam komen. Maar de kans dat je er je partitie mee breekt is heb ik me laten vertellen vrij re
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline mcgyver

  • Lid
Partitie-indeling
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/13, 18:29:18 »
Beetje afhankelijk van wat je zelf wil. Ik heb twee schijven van ongeveer 40. Op de eerste zit:


hda1 10 Gig NTFS windows
hda3   5 Gig fat32 windows > docs & settings
hda4 14 Gig ext3  Ubuntu
hda5 10 Gig ext3  /home
hda6   1 Gig swap

Schijf 2:

hdb1 10 Gig fat32 Data
hdb2 15 Gig fat32 F&V (Foto&Video)
hdb3 15 Gig fat32 Muziek

Werkt prima. Achteraf vind ik dat het ook goed zou zijn geweest als ik de docs&settings samen met data had gezet. Dan was Data onderdeel van  "mijn documenten" geweest. Misschien is het ook een goed idee om "mijn afbeeldingen" en "mijn muziek" en "mijn video" ook als basis voor Ubuntu te gebruiken. Dan komen die 3 aparte partities daarvoor ook te vervallen. Ik neem aan dat je weet hoe je je gegevens in windows veilig apart zet (in geval een herinstallatie oodzakelijk is (zoniet zie o.a. www.schoonepc.nl)

Op fat32 kan je zowel met Ubuntu als windows lezen en schrijven. Zo hoef je dus geen dubbele bestanden er op na te houden.

wr19026

  • Gast
Partitie-indeling
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/13, 21:38:26 »
Op m'n dedicated Ubuntu server heb ik 2 partities: 1 voor swap (2 * hoeveelheid RAM) en de rest gewoon op /.

Wat volgens mij het voordeel is van zo min mogelijk partities (maar dat zal ik wel verkeerd zien) is dat je niet zo heel gauw in de problemen gaat komen met het vollopen van een partitie. Immers, als er nog iets vrij is "pakt" de partitie die het nodig heeft het wel.

En ik wil liever niet met LVM (binnen een RAID-1) gaan klooien...

Partitie-indeling
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/13, 21:53:07 »
is het verstandig om voor het bestandssysteem een ReiserFS partitie aan te maken ipv ext3?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Partitie-indeling
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/13, 22:00:05 »
Tja, wat is verstandig. Het is een keuze die je kan maken. Maar ext3 wordt wel het meest gebruikt op desktop systemen. Voor servers weet ik niet of ext3 het meest wordt gebruikt. Heeft iemand daar een idee van?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mcgyver

  • Lid
Partitie-indeling
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/14, 00:11:36 »
Het is  - in verband met herinstallaties  - wel verstandig om je /home en eventueel je docs&settings (als je winxp hebt) op  aparte partities te plaatsen. Zo raak je niets kwijt en kan je makkelijk en snel herinstalleren.

Firebird

  • Gast
Partitie-indeling
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/14, 11:50:20 »
Ook zou ik de swap niet zo groot nemen. Zelfs de 2*RAM regel is wat verouderd, als je vb 600 MB neemt zal je waarschijnlijk al ruim voldoende hebben :). Als je zoveel swap space nodig hebt ben je slecht bezig :D.

'Verwisselen' van volgorde zou ik niet doen - het is mogelijk, maar uiteindelijk is het maar een nummer waar je denk'k nooit last van gaat hebben :). /home op een aparte partitie is een goed idee, veel meer onderverdeling heb je denk'k niet nodig, het is geen server...

wr19026

  • Gast
Partitie-indeling
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/14, 12:00:32 »
Dus als ik het goed begrijp is de enige reden om meerdere partities te hebben dat dat makkelijker is bij een evntuele herinstallatie?

blubber

  • Gast
Partitie-indeling
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/14, 12:19:19 »
Partities zijn handig om dingen strikt gescheiden te houden. Als er een in de soep draait, is de rest nog heel. Zo heb ik het:
sda1   /boot   100MB
sda2
  sda5   /root   10GB   Ubuntu
  sda6   /root   5GB   test partitie
  sda7   /root   5GB   test partitie
  sda8   /home   200GB   Ubuntu home
  sda9   /swap   100MB