Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?  (gelezen 3064 keer)

Offline Dump

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Gepost op: 2008/11/02, 09:25:48 »
Hoi allen.
Ik heb vanaf een website (weet niet meer welke) de ubuntu 8.04 32bits LTS gedownload om is even op een andere rommelkast te installeren. Maar ik krijg dat malle ding niet op een cd-rw gebrand. Niet genoeg ruimte? 694mb moet toch kunnen? Dus daarna op een cd-r maar daarbij krijg ik met branden op het einde een foutmelding? Opnieuw ergens anders vandaan downloaden kan natuurlijk en ga ik ook doen. Maar hij moet toch zeker ook op beide media's gebrand kunnen worden. Ja toch?
Doei, Dump.
P.s. Als ik het zo lees dan doe ik nog maar even niet de 8.10 versie. Bij sommige mensen zitten er nog wel wat haken en ogen aan.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline juup

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/02, 10:35:26 »
Dump
heb je wel een ISO gebrand? het lieft op zeeeeer lage snelheid bv. 4x.
juup

Bazzer

  • Gast
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/02, 11:00:31 »
Citaat van: juup
Dump
heb je wel een ISO gebrand? het lieft op zeeeeer lage snelheid bv. 4x.
juup
Dat is juist het probleem, hij kan m niet branden!

Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/02, 11:15:20 »
Een gewone CD-RW volstaat. Als U ubuntu 8.10 hebt gedownload van een of andere spiegelserver en dit staat als een icoon op je bureaublad, kan je dit branden met Brasero in Gnome-Desktop of K3B in KDE4. Brand op snelheid 4X, liefst niet vlugger. MOET lukken.
Op een CD-RW heb je zo'n 700 MB en ik geloof dat Ubuntu 699 MB nodig heeft, dus geen probleem.
De foutmelding ligt waarschijnlijk aan een te hoge brandsnelheid, probeer dus nogmaals te branden op snelheid 4X...
Groet,
Artfreddy
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Bazzer

  • Gast
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/02, 11:22:44 »
Citaat van: Dump
Hoi allen.
Ik heb vanaf een website (weet niet meer welke) de ubuntu 8.04 32bits LTS gedownload om is even op een andere rommelkast te installeren. Maar ik krijg dat malle ding niet op een cd-rw gebrand. Niet genoeg ruimte? 694mb moet toch kunnen? Dus daarna op een cd-r maar daarbij krijg ik met branden op het einde een foutmelding? Opnieuw ergens anders vandaan downloaden kan natuurlijk en ga ik ook doen. Maar hij moet toch zeker ook op beide media's gebrand kunnen worden. Ja toch?
Doei, Dump.
P.s. Als ik het zo lees dan doe ik nog maar even niet de 8.10 versie. Bij sommige mensen zitten er nog wel wat haken en ogen aan.
Van al die (waarschijnlijk duizenden) mensen die (K)Ubuntu hebben gedownload van overbelaste servers afgelopen dagen
vind ik dat er weinig (grote) problemen zijn, natuurlijk is het lastig als het jezelf treft maar laten we wel zijn "het is gratis
en kijk eens wat een hulp de mensen op dit forum bieden"

Vooraf is ook op diverse plaatsen gemeld "is het een werkcomputer, blijf dan even bij 8.04"

Veel mensen vinden het leuk om te experimenteren en meningen en oplossingen uit te wisselen en daar kan straks de
grote groep van mee profiteren als ook 8.10 stabiel is want dat wordt hij zeker!!!!!!

Offline Drummies

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/02, 11:34:40 »
Citaat van: Dump
Hoi allen.
Ik heb vanaf een website (weet niet meer welke) de ubuntu 8.04 32bits LTS gedownload
download klik

Citaat van: Dump
om is even op een andere rommelkast te installeren. Maar ik krijg dat malle ding niet op een cd-rw gebrand. Niet genoeg ruimte? 694mb moet toch kunnen?
waarschijnlijk staan er nog meer bestanden op die cd-rw optie wissen of een lege/nieuwe cd-r

Citaat van: Dump
Maar hij moet toch zeker ook op beide media's gebrand kunnen worden. Ja toch?
lijkt me wel
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Dump

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/02, 18:16:58 »
Hoi.
Het gaat hier om de versie 8.0.4.
gedownload op mijn w XP kast en .iso gebrand met nero.
Wel op de grootste snelheid.
En dus nu overgedaan met een nieuwe download en op een lagere snelheid. Ook dit lukt niet. Daarna op een lage snelheid de cd-rw gewist en opnieuw willen branden. Maar nu wordt er aangegeven door nero dat de grootte 735MB is (toevallig zag ik net zo'n grootte vermeld in een ander topic hier op dit forum) terwijl hij bij "eigenschappen" 694mb zou zijn. Met de optie "overburn" lukt het ook niet. Ik ga het nu maar is proberen op mijn Ubuntu kast en hoop dat het dan wel lukt. Vreemd! Suggesties?
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/02, 18:46:51 »
Iets klopt niet, check de md5sum van de download.

Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/02, 19:25:54 »
De iso kan je ook naar een opstartbare usb stick kopiƫren met behulp van het progje 'netbootin', dan ben je van die miserie af.
Er valt veel info hierover te vinden op het forum en natuurlijk hier: http://unetbootin.sourceforge.net/
Het spaart je in ieder geval heel wat plaatjes uit :)

Offline Dump

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/02, 19:47:07 »
Hoi.
Ik heb het gehele spul op de Ubuntukast weer gedownload en geprobeerd te branden op een cd-rw maar ook hier wil zowel brassero er niet verder mee gaan. K3b wil ook niet (eerst geerased) maar zegt --- found rewriteble media in Artec - WRR-52Z--- should it be eresad. Welja, doe maar. Maar uiteindelijk wordt ook dit niets. Dan dus maar even de test met een dvd-rw gedaan. Ook hij maakt de klus niet af met wat mededelingen. Kortom. Klo...

Hoe check ik de md5sum van de download? De download was overigens afkomstig van de hierboven aangegeven link door drummies.

En ja, installeren vanaf een usb stick is leuk om ook deze uit te proberen maar daar gaan we weer. Helemaal in het engels. Ik kan er gerust wel wat van maar het houd ook een keertje op. Of kun je een korte uitleg geven van hoe dit werkt? Of is het gewoon een kwestie van bestand opslaan op een usb stick, aansluiten en opstarten van de kast en de install begint?

Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/02, 20:24:38 »
Maak je temp leeg en download opnieuw. md5sum checken: zoek op md5sum en mijn naam. Is de makkelijkste manier vind IK.

Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/02, 21:01:00 »
Citaat van: Dump
Hoi.
En ja, installeren vanaf een usb stick is leuk om ook deze uit te proberen maar daar gaan we weer. Helemaal in het engels. Ik kan er gerust wel wat van maar het houd ook een keertje op. Of kun je een korte uitleg geven van hoe dit werkt? Of is het gewoon een kwestie van bestand opslaan op een usb stick, aansluiten en opstarten van de kast en de install begint?

Doei, Dump.
Netbootin is een heel klein progje van een paar MB dat je installeert op je pc. Ik heb het hier op windows gedaan, maar er is ook een versie voor op Linux.
Download het en zet het bv. op je bureaublad.
Dan zorg je voor een geformatteerde usb stick (FAT32). Kijk goed waar die staat (driveletter noteren). Dan open je netbootin en vink je 'Disk Image' aan en selecteer je de iso die ergens op je hd staat. In de onderste regel 'type' zorg je dat die op USB Drive staat (je hebt keuze tussen usb en floppy). Vergeet niet ook je driveletter te selecteren en steek het prog in gang. Nu maakt die je USB stick klaar om te gebruiken (voor demo of installatie op pc).
Als alles klaar is kan je rebooten.

Maar als je het nog niet gedaan hebt moet je eerst in de bios aangeven dat er kan opgestart worden vanaf USB. Bij mij ging het heel eenvoudig.
Bij de opstart moet ik ook nog even F11 ingeven om een menulijstje te krijgen van de opstartbare schijven, waaronder dan ook de USB stick vermeld staat.

Start die USB op, dan krijg je verschillende manieren om de Ubuntuversie te gebruiken of om je pc alsnog op te starten vanaf je harde schijf.
Zo ging het hier toch. Ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt, want ik heb ook nog niet zoveel ervaring met Ubuntu.
Je kan natuurlijk ook nog googelen, maar veel nederlandstalige uitleg heb ik ook niet gevonden tenzij je dit forum eens helemaal uitspit :)

Offline Dump

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/02, 21:05:18 »
Hoi mcgyver.
Als ik dat doe zie ik 3 opties. Te weten, dit topic, nog een met 12 antwoorden en het laatste topic die er 280 heeft. De eerste 2 spreken voor zich maar bij de laatste zie ik door de bomen het bos niet meer. Let wel! Ik heb het onder mijn topic maar standaard neegezet. Ik ben een newbie.
Doei, Dump.
P.s. Ik download hem nu nog maar een keer op mijn w XP kast vanaf de Universiteit van twente.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/02, 21:32:57 »
Hoe check ik mijn md5sum in windows (windows, vanwege de nieuwkomers):

> download DigestIT 2004

http://www.kennethballard.com/modules/xproject/index.php?op=viewSummary&pid=2


> installeer dit programma (het is niet in je programmalijst te zien als je klaar bent)

   
Citaat
Waar vind ik mijn checksum?
Voordat je gaat checken moet je uiteraard je "checksum code" al klaar hebben liggen. Die code vindt je als volgt:

> Haal je checksum (MD5Hash) van de site waar je je Ubuntu van hebt gedownload. Zorg ervoor dat je de juiste pakt.

> Bovenin staat een mapje met "MD5SUMS", dubbelklik daarop

> Nu zie je links de MD5SUMS die horen bij de versie die je wil dowloaden (of gedownload hebt)

> kopieer deze checksum, je hebt hem straks nodig. Je kan hem indien gewenst even plakken in word of wordpad of wat dan ook (is niet noodzakelijk)

   
Citaat
Hoe controleer ik de checksum?
> klik met de rechtermuisknop op het programma dat je wil controleren (in dit geval je gedownloade Ubuntu)

> kies dan in de menulijst die verschijnt "digestIT 2004"

> kies vervolgens Verify MD5 Hash

> plak hierin je "checksum code"

> klik op ok

Na het checken verteld ie je of het goed of fout is.

Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/02, 21:45:45 »
Ik check mijn MD5checksum altijd via K3b, dan copieer ik deze code en plak m in Google. Je zal dan vlug zien of het de juiste is of niet ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline mcgyver

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/11/02, 22:19:56 »
Hij heeft windows dacht ik.

Offline heir4c

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/11/02, 22:52:48 »
Heb vandaag ook verschillende cd's proberen branden, die niet werden herkend door de cdrom-speler.
Er zijn verschillende 'formaten' + en -  Sommige cd writers schrijven en lezen enkel cd- of cd+ (zelfde met dvd) maar hier zat ik met een goede cd-speler maar steeds de melding dat ik een lege cdrom er in moest steken. of dat er geen volume aanwezig is. Ook de cd-rw erasden maar erna was er plots geen cd meer aanwezig. (alles in K3b) Een cd starte toch op maar stopte toen ik op Enter klikte om te installeren (in het beginmenu)  Dus niet gelukt. Zal morgen nieuwe cd moeten gaan halen. (van een ander merk) hopelijk gaat het dan wel.
De MD5checksum word steeds in K3b automatisch gedaan.
Citaat van: mcgyver
Hij heeft windows dacht ik.
Hij heeft ook 8.0.4. Hij wil 8.10 branden.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Dump

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/11/02, 23:09:11 »
Voor alle duidelijkheid.
Ik heb 2 kasten die ik gebruik.
Mijn gewone w XP kast en ook een kast met Ubuntu die, met jullie hulp, naar tevredenheid draait en alles kan wat de xp kast ook kan. Mijn derde kast ga ik mee klooien en daar moet de ubuntu cd in voor de installatie. Tot zover..........

Ik wil nu met de xp kast de ubuntu cd gaan branden en volg nu de raad op van mcgyver want die is daarop afgesteld. Ervan uitgaande dat mijn xp kast een AMD Athlon(tm) 64X2 dual is download ik de 64 bits versie van DigestIT 2004.

De kunst is nu om zowel de ubuntu als ook de MD5Hash van een en dezelfde site weg te halen. Ik was bij de tudelft te gast om te downloaden maar de link van de hash was niet aanklikbaar terwijl ik wel al daar de ubuntu versie vandaan had gehaald.
Nu kan ik even niet bij de tudelft terecht en dus moet ik morgen maar aan de gang. Ik ben het nu echt zat en neem even een break. De gehele avond ben ik al bezig met het niet willen branden van een rot cd. Vanavond krijg ik het toch niet meer voor elkaar. Ik ga zo meteen is kijken of mijn vrouwtje nog leeft. Heren, mag ik hier morgen op terug komen al naar gelang jullie er wel of niet zijn?
Doei, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline heir4c

  • Lid
Ubuntu 8.04 downloaden en/of branden mislukt?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/02, 23:33:13 »
Citaat van: Dump
De kunst is nu om zowel de ubuntu als ook de MD5Hash van een en dezelfde site weg te halen. Ik was bij de tudelft te gast om te downloaden maar de link van de hash was niet aanklikbaar terwijl ik wel al daar de ubuntu versie vandaan had gehaald.
De MD5 kan je niet downloaden dacht ik die kan je ergens opschrijven. Via windows weet ik niet, maar in K3b word het .iso bestand gecheckt en komt het nummer in K3b in het venster dat je te zien krijgt nadat je op de link klikt waarop staat dat je een cd image wil branden. Dan kan je dit nummer vergelijken met dat wat je van de site opgeschreven hebt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu