Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: File Server HTTP en windows  (gelezen 2627 keer)

Offline Bonnyy

  • Lid
File Server HTTP en windows
« Gepost op: 2017/02/06, 10:05:00 »
Hallo!

Voor een project ben ik opzoek naar een simpele maar complete file server op basis van http. Ik wil dat mensen in de browser (windows/apple) kunnen gaan naar een url/ip en daar files kunnen uploaden en downloaden. Als het mogelijk is verbind ik hier ook graag een login aan, maar dit is niet nodig. Heeft iemand suggesties?

Alvast bedankt!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: File Server HTTP en windows
« Reactie #1 Gepost op: 2017/02/06, 13:46:58 »
Dat kan je doen met een LAMP server en een PHP script.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: File Server HTTP en windows
« Reactie #2 Gepost op: 2017/02/06, 16:06:00 »
Hoe groot zijn die bestanden?
In principe heb je geen php of wat voor script dan ook nodig. Je kunt gewoon bestanden in een map in de webbrowser zetten (in standaard configuratie) en dan zijn ze te downloaden. Er is dan echter geen beveiliging, maar dat lijkt volgens je vraag niet van belang te zijn.

Je zou ook iets met owncloud kunnen doen, dan kun je bestanden op openbaar zetten enzo. Dat is wel eennettere, maar meer bewerkelijker oplossing.

Offline Bonnyy

  • Lid
Re: File Server HTTP en windows
« Reactie #3 Gepost op: 2017/02/06, 18:42:30 »
Hoe groot zijn die bestanden?
In principe heb je geen php of wat voor script dan ook nodig. Je kunt gewoon bestanden in een map in de webbrowser zetten (in standaard configuratie) en dan zijn ze te downloaden. Er is dan echter geen beveiliging, maar dat lijkt volgens je vraag niet van belang te zijn.

Je zou ook iets met owncloud kunnen doen, dan kun je bestanden op openbaar zetten enzo. Dat is wel eennettere, maar meer bewerkelijker oplossing.

De bestanden kunnen een paar kb of een paar gb zijn in theorie. Het gaat er vooral om dat het voor de client-side zo gebruiksvriendelijk mogelijk is omdat dit niet-icters gaan zijn. Het liefst zet ik wel een aantal rechten op de mappen. Ook heb ik het liefst een log in maar ik weet niet hoe ingewikkeld dat is om te realiseren aangezien ik niet heel erg thuis ben in Linux.

Offline Bonnyy

  • Lid
Re: File Server HTTP en windows
« Reactie #4 Gepost op: 2017/02/06, 18:42:51 »
Heb je zelf al wat onderzoek gedaan op internet of dit forum, je bent vast niet de eerste die zoiets wil....

Ik heb inderdaad  wel zelf onderzoek gedaan alleen stuit ik dan op verschillende methoden en soms ook verouderde methoden. Ik hoopte hier misschien mensen te treffen die er meer in thuis zijn en meer up-to-date zijn, vandaar.

Offline MKe

  • Lid
Re: File Server HTTP en windows
« Reactie #5 Gepost op: 2017/02/06, 21:27:32 »
Ik zou owncloud installeren.

Offline Bonnyy

  • Lid
Re: File Server HTTP en windows
« Reactie #6 Gepost op: 2017/02/07, 10:48:14 »
Ik zou owncloud installeren.

Kan je de webomgeving van Owncloud ook benaderen zonder in te loggen? Wij zitten namelijk met variabele gebruikers. Het is overigens wel in een lokaal netwerk. Of misschien een standaard gebruiker maken. Maar dit is alleen een optie als je met één account meerdere keren (verschillende gebruikers) kan inloggen.

Offline MKe

  • Lid
Re: File Server HTTP en windows
« Reactie #7 Gepost op: 2017/02/07, 11:51:42 »
Je kunt bepaalde bestanden openbaar (Public)  maken, wat betekent dat je ze via een url kunt benaderen. Beetje vergelijkbaar met wat in Dropbox ook kan.
Nadeel is dat je ingelogged moet zijn om bestanden te uploaden.