Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Toetsenbord werkt niet met Ubuntu  (gelezen 2826 keer)

Offline truus22

  • Lid
Toetsenbord werkt niet met Ubuntu
« Gepost op: 2010/07/24, 05:26:16 »
Beste forumleden,

Even een verhaaltje voor ik mijn probleem aan jullie voorleg:

Ik wil mij enigzins gaan verdiepen in het OS van Ubuntu, met de bedoeling om dat in een later stadium te kunnen gebruiken  Ik wil daarom eerst bezien, of Ubuntu wel voor mij geschikt is om te gebruiken i.p.v. Windows.
Met dat doel had ik vorige week Ubuntu virtueel op mijn laptop geinstalleerd. Daarbij lukte het niet, om de account van "Evolution" voor elkaar te krijgen, ondanks de deskundige hulp van een van uw forumleden. Dit forumlid suggereerde, dat dit euvel mogelijk had te maken met een ubuntu installatie, waar mogelijk een fout inzat. Dat is de reden, dat ik deze ubuntu-installatie weer ongedaan heb gemaakt, om vervolgens wederom een nieuwe (virtuele) Ubuntu-installatie te doen. Na deze nieuwe installatie, kom ik (al direct in het begin) het volgende probleem tegen: Mijn toetsenbord werkt niet bij Ubuntu (bij Windows wel) en ik kan zodoende dus ook niet inloggen. Dit probleem had ik bij mijn eerste Ubuntu-installatie niet. Ik heb intussen al heel wat af "gegoogled", om de oplossing voor dit probleem te vinden, maar heb die niet kunnen vinden. Ik zou verder niet weten hoe ik dit euvel zou kunnen verhelpen, daarom hoop ik wederom op de hulp van een deskundig forumlid (of leden). Ik zou deze hulp zeer waarderen, aangezien ik zelf geen idee heb, hoe ik anders dit probleem kan oplossen. Ik dank alvast voor de veronderstelde aandacht en wacht geduldig op jullie suggestie's en/of adviezen.

Met vriendelijke groet,

een enthousiaste  aspirant Ubuntu-gebruiker uit Weert
truus22
Weert

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Toetsenbord werkt niet met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/07/24, 11:22:25 »
Een virtueel systeem is niet hetzelfde als een "normale" installatie.
Beter zou het zijn, om ongeveer 10GB vrij te maken voor een EXT4 partitie op je hardeschijf voor Ubuntu en een dual-boot systeem te maken.
Je kunt dan nog steeds met Windows werken, maar ook volledig met Ubuntu.
Het voordeel is dan, dat Ubuntu zelf de hardware aanstuurt en je weet dan gelijk dat alles goed werkt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline truus22

  • Lid
Re: Toetsenbord werkt niet met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/07/24, 11:34:35 »
Hoi Ron,

Dank voor jouw reactie; ik wil nog wel opmerken, dat bij de vorige virtuele installatie van Ubuntu, het toetsenbord wel gewoon werkte. Een dual-boot installatie heb ik ook overwogen, maar ik herinnerde mij nog een vorige dual-boot installatie, toen nog Windows Vista in combinatie met Ubuntu, waarbij ik grote moeilijkheden ondervond, toen ik Ubuntu weer wiilde verwijderen van mijn harde schijf, gezien die vervelende ervaring, ben ik een beetje huiverig voor zo'n dual-boot.

Met vr. groet,

Cor Jansen
Weert
truus22
Weert

Offline truus22

  • Lid
Re: Toetsenbord werkt niet met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/07/24, 11:53:38 »
Hoi Femke,

Dank voor jouw reactie; ja het is de zelfde (laatste versie) van ubuntu de 10.04. Heb je mijn laatste antwoord al gelezen? Heb jij nog een suggestie voor mij?

Met vr. groet,

Cor Jansen
Weert
truus22
Weert

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Toetsenbord werkt niet met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/07/24, 11:56:59 »
Toch raad ik een gewone installatie (tweevoudige opstart) aan....

Een tweevoudige opstart verwijderen is makkelijk:
http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-verwijderen-terug-naar-uitslui

Dus dat hoeft je niet te weerhouden.  :)

Handleiding voor het maken van een tweevoudige opstart:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Offline truus22

  • Lid
Re: Toetsenbord werkt niet met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/07/24, 12:22:35 »
Hoi allemaal,

wederom dank voor het reageren. Ik neig nu toch om een dual-boot te gaan proberen, hoewel ik het vreemd vind, dat nu de virtuele versie niet werkt, terwij hij dat in het verleden wel goed heeft gedaan. Zou het ook niet kunnen liggen aan Windows 7, waaronder alles draait?

met vr. groet,

Cor Jansen
Weert
truus22
Weert

Re: Toetsenbord werkt niet met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/07/24, 12:55:35 »
Ik kan me voorstellen, dat Windows de virtuele installatie van Ubuntu niet toestaat, usb te gebruiken (en dat het toetsenbord intern aangesloten is op usb). Ik heb even gezocht, en ik vond dat Windows wel vaker problemen heeft met usb in Virtualbox (en waarschijnlijk ook in andere soortgelijke software), dus ik zou, als ik u was, proberen alle externe usb-hardware als webcams, externe harde schijven en anderen te ontkoppelen. Ik kan u niet garanderen dat dit zal werken, en een dual-boot is hoe dan ook beter, maar als dat u een te grote stap is, kunt u dit proberen.

Offline truus22

  • Lid
Re: Toetsenbord werkt niet met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/07/25, 10:57:59 »
Dank voor jouw reactie Cas, maar ik wil nog wel opmerken, dat bij andere virtuele installatie's van Ubuntu op mijn
Laptop, ik hierbij geen enkel probleem heb ondervonden; alles werkte gewoon zoals het moest werken. Ik begrijp dus niet, dat dit probleem zich nu wel voordoet. Ik ga waarschijnlijk binnenkort over, tot een dubbelboot-install.
heeft er wellicht iemand anders nog een suggestie???? Alle suggestie's/raadgevingen zijn nog steeds zeer welkom.

met vr. groet aan iedereen op dit forum, speciaal aan hen die reageerden op mijn kwestie,

Cor Jansen
Weert
truus22
Weert

Offline truus22

  • Lid
Re: Toetsenbord werkt niet met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/07/25, 11:33:06 »
Pjotr, nog zeer bedankt voor jouw nuttige tips. De instructie over het verwijderen van de dual-boot betreft Windows XP en Windows Vista.Zijn deze instructie's ook van toepassing op Windows 7?

Met vr. groet,

Cor Jansen
Weert
truus22
Weert

Offline HarzG

  • Lid
Re: Toetsenbord werkt niet met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/07/25, 11:35:10 »
Heb je een "afwijkend" toetsenbord?
Je kan bij het starten van de CD voor de (virtuele of gewone) installatie een willekeurige toets drukken (zodra je het poppetje onderaan ziet) en je komt in een menu met opties. Kies daar voor taal "Nederlands" en vervolgens met F3 voor toetsenbord USA (als dat je toetsenbord-indeling is). Zodra je in de installatiemodus deze handelingen kan doen, dan werkt je toetsenbord.
De OpenSource editie (OSE) van VirtualBox ondersteunt geen USB. Daar staan de verschillen.
« Laatst bewerkt op: 2010/07/25, 11:41:34 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce