Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Switchen van terminal [Ctrl-Alt-Fn] geeft gescrambled beeld  (gelezen 1226 keer)

UbuntuMark

  • Gast
Switchen van terminal [Ctrl-Alt-Fn] geeft gescrambled beeld
« Gepost op: 2007/03/11, 13:40:02 »
Hallo,

Momenteel ben ik net begonnen met het gebruik van Linux [Ubuntu 6.10 Edgy] wat mij verder zeer bevalt.
Maar nu is mijn volgende probleem, ik gebruik momenteel de 32bit versie van Ubuntu, dat als ik op Ctrl-Alt-Fn druk dan is mijn beeldscherm in de terminal helemaal gecrambled wordt , ga ik teruq naar X-Window/GNome dan is het beeld weer normaal.
Dit probleem doet zich niet voor bij de 64bit versie (omdat er sommige programma's (nog) niet werken onder de 64bit versie wil ik eerst de 32bit versie gebruiken)
Het kan ook niet aan de (officiele) ATI drivers liggen, omdat 't ook al zo is met de standaard vesa drivers. (kale install)
Heeft iemand anders dit probleem ook (gehad) of weet iemand een oplossing voor mij?!

bvd. Mark -I-

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Switchen van terminal [Ctrl-Alt-Fn] geeft gescrambled beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/12, 13:11:12 »
Is je xorg.conf voor zowel 32 en 64 bits versies exact hetzelfde? Het lijkt me een refresh rate/synchronisatie issue.
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Switchen van terminal [Ctrl-Alt-Fn] geeft gescrambled beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/12, 14:47:07 »
Dit had ik ook op m'n laptop.
De oplossing was om het splash-screen die je ziet tijdens het opstarten uit te zetten.

Om te testen of dat de oplossing is, moet je het volgende doen als je je computer opstart.
In het grub menu druk je op de e.
Kies de 2e lijn, die volgens mij met kernel= begint of iets dergelijks.
Druk weer op de e.
Haal het woord "splash" aan het einde van die regel weg.
Druk op enter.
Druk op de b.

Nu gaat Ubuntu gewoon opstarten, alleen dan zonder de splash.

Werkt het dan wel correct? Dan kan je het permanent oplossen door /boot/grub/menu.lst aan te passen.

UbuntuMark

  • Gast
Switchen van terminal [Ctrl-Alt-Fn] geeft gescrambled beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/12, 17:58:52 »
Citaat van: Johanvd
Dit had ik ook op m'n laptop.
De oplossing was om het splash-screen die je ziet tijdens het opstarten uit te zetten.

Om te testen of dat de oplossing is, moet je het volgende doen als je je computer opstart.
In het grub menu druk je op de e.
Kies de 2e lijn, die volgens mij met kernel= begint of iets dergelijks.
Druk weer op de e.
Haal het woord "splash" aan het einde van die regel weg.
Druk op enter.
Druk op de b.

Nu gaat Ubuntu gewoon opstarten, alleen dan zonder de splash.

Werkt het dan wel correct? Dan kan je het permanent oplossen door /boot/grub/menu.lst aan te passen.
Bedankt voor de tip.. dit werkt nu prima! kan nu weer naar de terminal toe...
Maar, is er ook een optie dat ik wel de splash screen kan gebruiken? vond m namelijk wel wat hebben... als er geen andere optie  is, is dit ook prima hoor ;)

Citaat van: tukcedo
Is je xorg.conf voor zowel 32 en 64 bits versies exact hetzelfde? Het lijkt me een refresh rate/synchronisatie issue.
Gebruik alleen de 32bit versie,  en hoe bedoel je precies met refreshrate/sync.? is dat een betere optie, zodat ik ook de splash screen kan blijven gebruiken?... bedankt :)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Switchen van terminal [Ctrl-Alt-Fn] geeft gescrambled beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/12, 18:05:45 »
Geen idee wat je zou moeten doen om het goed te laten werken met de splashscreen.
Ik heb het gewoon uitgezet, want ik vind die splash niet zo belangrijk.

Het heeft helemaal niks te maken met je xorg.conf.
Het gaat om de splash die getoond wordt tijdens het opstarten, als de kernel start enz.

UbuntuMark

  • Gast
Switchen van terminal [Ctrl-Alt-Fn] geeft gescrambled beeld
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/12, 21:35:25 »
Klopt, Xorg draait daarom ook prima, 't is alleen als ik switch tussen consoles... op een een of andere manier maakt de splash screen de terminal corrupt.
Heb ook al ff gegoolged, en ge-yahoo't  maar kon helaas niet relevante dingen er over vinden :S
jammer..

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Switchen van terminal [Ctrl-Alt-Fn] geeft gescrambled beeld
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/13, 12:15:35 »
Zonder bootsplash werkt je systeem net zo goed hoor.
Je hebt alleen niet zo'n mooi logootje tijdens het opstarten :)

Als je het opstarten heel interessant uit wil laten zien, kan je ook het woordje quiet weghalen, van dezelfde regel waar ook splash stond.
Dan krijg je heel veel regels tekst welke laten zien wat je computer allemaal aan het doen is tijdens het opstarten ;)