Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraagje omtrend poort openen voor ftp op andere pc  (gelezen 894 keer)

mastermagic

  • Gast
vraagje omtrend poort openen voor ftp op andere pc
« Gepost op: 2007/11/02, 02:26:12 »
ik wil via ftp op m'n windows kunnen inloggen in de linux pc,
ik heb al 3 uur gezocht hoe ik dit kan doen,
heb standaart linux eropgezet versie 5.10 van cd-rom.
heb nog geen andere progamma's geinstaleerd dan de standaart linux ubuntu 5.10.
kan er mij iemand zeggen hoe ik de poort 21 te openen zodat ik via ftp met gebruikersnaam en paswoord erin kan en in de var map dingen kan aanpassen of opladen zodat ik de server kan bijwerken enz.
ik heb via router verbinding voor internet op beide pc's en weet het ipadres van beide,
alleen kan ik niet inloggen op de linux pc.

alvast bedankt voor de hulp,ik waardeer het ten volste.

greets
mastermagic.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
vraagje omtrend poort openen voor ftp op andere pc
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/02, 03:28:33 »
Welkom, mastermagic.

Weet je zeker dat je versie 5.10 gebruikt? Die is al erg oud en wordt niet meer ondersteund.
Als je een server op wil zetten, neem dan de 6.06 versie (Dapper Drake).

Je kan hier een handleiding vinden over het opzetten van een ftp server:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/netwerken/ftpserver/

Wil je op afstand inloggen om updates te installeren of andere beheerstaken uit te voeren, dan moet dat via SSH
Informatie kan je vinden als je hier zoekt: https://wiki.ubuntu.com/

mastermagic

  • Gast
vraagje omtrend poort openen voor ftp op andere pc
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/02, 05:09:27 »
ja ben zeker dat het die versie is,heb de cd-rom hier naast mij liggen van die versie en staat er duidelijk op,
krijg wel geen update's meer zoals je zegt wss geen ondersteuning wat jammer is.
ben die versie al een hele tijd gewoon en werk er enkel mee voor een server binnenshuis met wat zaken die in huis gedeeld worden.
maar met een ftp ondersteuning zou het leuker zijn,of raad je mij die 6.06 meer aan,is die sneller in werken enzo op een amd 4GHZ pc

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
vraagje omtrend poort openen voor ftp op andere pc
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/02, 05:23:32 »
Waarvoor gebruik je die computer?
Voor een stabiele server is 6.06 het beste. Wil je een desktop ook voor "gewoon" gebruik, dan zou ik versie 7.10 nemen.

Die versies zijn veel veiliger, waarschijnlijk sneller en hebben veel meer nieuwe programma's.

Nieuwere versies van Ubuntu werken ongeveer op dezelfde manier als de versie die jij gewend bent. In de nieuwere versies zijn ook een hoop veranderingen gemaakt zodat veel dingen makkelijker werken.
Ik zou in ieder geval niet bij versie 5.10 blijven.

mastermagic

  • Gast
vraagje omtrend poort openen voor ftp op andere pc
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/02, 21:42:17 »
ok,kheb deze morgen de versie 6.06 die drapper versie of hoe die ook noemt geinstaleerd en ik ondervindt dat het trager werkt en sommige dingen niet ondersteund worden zoals het moet,
bv een compoortkaart met 2 compoorten op die worden niet ondersteunt enzo,
heb wel al direct gevonden om ftp te gebruiken op de pc in het netwerk,dus dat werkt perfect,
anders ondervindt ik wat poroblemen van trager werken dan voorheen,heb alle update van die versie ook gedownd en helpt niet,
dus je denkt dat versie 7.10 beter werkt daarop,
het is een amd athlon 64 X2 4000+ prosessor,zou die al ondersteunt worden door die ubuntu versie,
ben wel tevreden van ubuntu,heb daar meer plezier aan dan andere linux versies.
en alvast dank voor de hulp bij een nieuw lid hier.
ik aprecieer het.