Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestandssysteem vergroten  (gelezen 1404 keer)

sofris

  • Gast
Bestandssysteem vergroten
« Gepost op: 2010/08/22, 22:31:39 »
Goedenavond,

ik probeer nu al een tijdje Ubuntu uit en dat bevalt me PRIMA!! :)
Echter heb ik nu een probleem waar ik niet uit kom.

1 Schijf heb ik opgedeeld welke 37 GB groot is.
1 = 12 GB windows (aantal programma's voor me werk)
1 = 24 GB lunix

Echter heb ik nog een tweede schijf welke 74 GB is.
Aantal minuten geformatteerd en wil deze graag toevoegen aan mijn "bestandssysteem" aangezien deze nog maar 2gb overheeft.
Kan ik nu de tweede schijf toevoegen aan het "bestandssysteem" zodat ik weer wat meer ruimte heb?
Zo ja kan iemand mij dat aub uitleggen, ik kom er maar niet uit.
Aangezien hij hem dan gewoon ziet als een aparte schijf en dat heb ik liever niet

Alvast bedankt!!

Offline siegi

  • Lid
Re: Bestandssysteem vergroten
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/22, 22:37:38 »
Persoonlijk zou ik op die 2 de schijf een aparte home partitie zetten. Hier komen dan al je documenten/ persoonlijke instellingen te staan.

Als je ooit om een of andere reden moet herinstalleren, is dit heel handig.

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/AparteHomePartitie > ik denk dat deze handleiding volledig is.

Doe het de verwijder stappen in die handleiding pas als je zeker weet dat alles goed werkt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bestandssysteem vergroten
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/23, 12:16:38 »
Ik zou dit niet doen, een aparte home. Ik zou het systeem laten zoals het was, maar alleen de gebruikersgegevens (documenten, foto's, muziek, ...) verplaatsen naar de nieuwe schijf.

Hiervoor moet je de nieuwe schijf inderdaad toevoegen aan het bestandsysteem. Dat gebeurt door een lijn toe te voegen aan het configuratiebestand /etc/fstab.

Dan verplaats je je folders "Documenten", "Foto's" en andere gegevensdirectoties naar je nieuwe schijf. Je maakt een symbolische link ernaar toe op de oorspronkelijke lokatie.

Vanaf dan gebruik je je systeem net als voorheen: als gebruiker merk je niets van die ingreep, behalve dan dat je veel meer ruimte vrij hebt.